Skatteudvalget 2019-20
L 82
Offentligt
2139454_0001.png
23. januar 2020
J.nr. 2019 - 1710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om ener-
giafgift af mineralolieprodukter m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 21. januar 2020.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 82 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvorfor man i lovforslaget går længere i overgangsbestemmelserne, end man gjorde i aftalen, til skatteministeren
2139454_0002.png
Spørgsmål
Hvorfor går man i lovforslaget længere i overgangsbestemmelserne, end man gjorde i af-
talen, jf. høringssvar fra Hedensted Fjernvarme.
Svar
Af høringssvaret fra Hedensted Fjernvarme fremgår det, at lovforslagets betingelse for at
blive omfattet af overgangsordningen, hvor eksisterende leverancer af overskudsvarme
kan anvende de gældende regler, er en skærpelse af aftaleteksten, idet det fremgår af lov-
forslaget, at første levering af overskudsvarme skal have fundet sted senest den 31. de-
cember 2019.
Det fremgår af aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme, at aftaleparterne er enige
om, at der for anlæg, som ikke er omfattet af afgiftsfritagelsen givet til anlæg fra før 1995,
gives mulighed for fastlåsning af overskudsvarmeafgift i 15 år for eksisterende ekstern
overskudsvarme, og at muligheden gælder for eksisterende leverancer af overskudsvarme.
Intentionen med overgangsordningen er at skabe sikkerhed om allerede igangsatte projek-
ter og sikre, at virksomheder, der har investeret i tillid til gældende regler, ikke bliver ramt
af markant anderledes afgiftsregler, ligesom forbrugerne kan have sikkerhed for, at var-
mepriserne ikke ændrer sig som følger af omlægningen.
Ved at stille krav om, at der inden for en rimelig frist er foretaget en fysisk leverance af
overskudsvarme sikres det, at det er eksisterende leverancer af overskudsvarme, der om-
fattes af overgangsordningen.
Det blev i forbindelse med høringsprocessen anerkendt, at en frist til den 31. december
2019 for, hvornår der senest skulle være der sket en fysisk leverance af overskudsvarme
for at være omfattet af overgangsordningen, ikke gav tilstrækkelig tid til at færdiggøre alle-
rede igangsatte overskudsvarmeprojekter. I det fremsatte lovforslag er fristen derfor æn-
dret til den 31. december 2020.
Høringssvaret fra Hedensted Fjernvarme anses derved for imødekommet for så vidt an-
går betingelserne for at være omfattet af overgangsordningen.
Side 2 af 2