Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 81 , L 81 A , L 81 B
Offentligt
2145937_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
5. februar 2020
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 81 stillet af udvalget den 16. januar 2020
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil det være muligt for miljømyndigheden at fravige lugtvejledningen og
stramme lugtvilkårene for en virksomhed med henvisning til, at der er
tale om en ”væsentlig forurening” i
henhold til miljøbeskyttelsesloven?
Svar:
Det er ikke hensigten med lovændringen, at lugtvilkår for eksisterende pro-
duktionsvirksomheder, som fastsættes efter reglerne i miljøbeskyttelseslo-
ven, skal kunne skærpes alene som følge af planlægning af og etablering
af nye boliger. Lovforslaget betyder, at det fremover følger af planreglerne,
at beskyttelsesniveauet for lugt er sænket i de udlagte arealer. Formålet
med at udpege arealer belastet af lugt over Miljøstyrelsens lugtgrænser er
at skabe mulighed for planlægning og opførelse af nye boligbebyggelser
samtidig med, at eksisterende produktionsvirksomheder uændret kan fort-
sætte sine aktiviteter i forhold til deres særskilte bidrag til lugtbelastningen,
selv om der kommer boliger.
Som det fremgår af lovforslaget bemærkninger, er hensigten med lov-
forslaget således, at miljømyndighederne ikke alene på grundlag af etable-
ring af boliger på udlagte arealer skal kunne skærpe vilkårene for lugt for
en eksisterende produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om
de vejledende grænseværdier overskrides. Med det forstås, at det at der
planlægges for eller etableres boliger i områder belastet af lugt, ikke kan
give anledning til skærpede lugtvilkår for eksisterende produktionsvirk-
somheder med uændrede aktiviteter.
Det forhold, at eksisterende produktionsvirksomheder uændret kan fort-
sætte sine igangværende aktiviteter betyder dog ikke, at lugtvilkår i miljø-
godkendelser og påbud aldrig kan skærpes. Eksisterende produktionsvirk-
somheder vil ligesom i dag kunne få skærpede vilkår, der udspringer af
andre omstændigheder end udlagte boliger i lugtbelastede arealer, som fx
mulighed for anvendelse af ny teknologi.
I erhvervsministerens vurdering, af, om der kan gives tilladelse, vil det
indgå, om nogle af produktionsvirksomhederne har udviklingsplaner, som
gør, at der vil blive afgivet mere lugt i fremtiden. Hvis det er tilfældet, vil
det blive taget med i den samlede vurdering i forhold til tilladelsen til kom-
munen til at kunne planlægge for boliger. Det vil imidlertid uanset er-
hvervsministerens tilladelse fortsat være miljømyndigheden, dvs. kommu-
nen eller Miljøstyrelsen, som træffer afgørelse om miljøgodkendelse af en
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
3212
L 81 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren kan garantere, at miljømyndigheden eller Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke strammer lugtvilkårene for en virksomhed, til erhvervsministeren
2/3
udvidelse af produktionsvirksomheden på baggrund af en konkret ansøg-
ning om godkendelse af udvidelsen. Tilsvarende gør sig gældende for ikke-
godkendelsespligtige produktionsvirksomheder, hvor lugtkrav fastsættes i
påbud.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for miljøministeren, som er ansvarlig
for miljøbeskyttelsesloven og lugtvejledningen. Miljøministeren har oplyst
mig følgende:
”Som
det fremgår af lovforslaget bemærkninger, er hensigten med lov-
forslaget således, at miljømyndighederne ikke alene på grundlag af etable-
ring af boliger på udlagte arealer skal kunne skærpe vilkårene for lugt for
en eksisterende produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter, selv om
de vejledende grænseværdier overskrides. Med det forstås, at det at der
planlægges for eller etableres boliger i områder belastet af lugt, ikke kan
give anledning til skærpede lugtvilkår for eksisterende produktionsvirk-
somheder med uændrede aktiviteter. Hvis en produktionsvirksomheds
fremtidige udviklingsplaner indebærer udvidelser og ændringer, der giver
anledning til forøget lugtforurening, og produktionsvirksomheden er god-
kendelsespligtig, skal produktionsvirksomheden søge om miljøgodken-
delse hertil. Godkendelsesmyndigheden, dvs. kommunen eller Miljøstyrel-
sen vil i sin behandling af sagen bl.a. tage udgangspunkt i lugtvejledningen
ved godkendelse af udvidelsen eller ændringen. Tilsvarende gør sig gæl-
dende for ikke-godkendelsespligtige virksomheder, hvor lugtkrav fastsæt-
tes i påbud.
Det er ikke meningen, at en kommune, som miljømyndighed, over for en
eksisterende produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter skal træffe
en afgørelse om skærpede lugtvilkår, som strider mod kommunens egen
planlægning og kommunens egen i forvejen indhentede tilladelse fra er-
hvervsministeren. Miljøstyrelsen, hvis den er miljømyndighed, skal tilsva-
rende handle inden for de rammer og det beskyttelsesniveau, som er sat
med disse regler i planloven, og den lokalplanlægning, som konkret ud-
mønter sig på baggrund heraf.
Der er en årelang praksis for, at Miljøstyrelsens vejledninger og således
også lugtvejledningen lægges til grund, når miljømyndighederne træffer
afgørelser om miljøgodkendelser eller påbud efter miljøbeskyttelsesloven.
Ligeledes er der en årelang praksis for, at klagenævn (Miljø- og Fødevare-
klagenævnet) og domstolene lægger vejledningerne til grund, når de træf-
fer afgørelse eller kendelse. Med ovenstående skal forstås, at klagenævn
(Miljø- og Fødevareklagenævnet) og domstolene tager udgangspunkt i
lugtvejledningen som fortolkningsbidrag ved vurderingen af, om der er tale
om væsentlig forurening. Det bemærkes desuden, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagenævnet) og domstolene, vil anvende forarbejderne til loven,
og i dette tilfælde også L 81, som fortolkningsbidrag, når de træffer afgø-
relse eller kendelse. Af bemærkningerne til L 81 fremgår netop,
at ”det er
ikke hensigten med lovændringen, at lugtvilkår for virksomheder, som
fastsættes efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes alene
som følge af planlægning af og etablering af boliger”.
L 81 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren kan garantere, at miljømyndigheden eller Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke strammer lugtvilkårene for en virksomhed, til erhvervsministeren
3/3
Miljøstyrelsens lugtvejledning vil som opfølgning på planlovsændringen
blive suppleret med vejledende tekst om lugt fra eksisterende produktions-
virksomheder i boligområder, der er lokalplanlagt med erhvervsministe-
rens tilladelse på lugtbelastede arealer, så det udtrykkeligt vil det fremgå,
at der i medfør af planlovens bestemmelser gælder et sænket beskyttelses-
niveau for lugt for sådanne udlagte arealer. Af lugtvejledningen vil det så-
ledes udtrykkeligt fremgå, hvordan eksisterende produktionsvirksomheder
skal reguleres i forhold til planlovens regler om, at der kan planlægges for
boliger på arealer, der er belastet af lugt, således at lokalplanen, og boliger
opført efter lokalplanen, ikke vil medføre, at eksisterende produktionsvirk-
somheder i området vil kunne forhindres i en uændret fortsættelse af deres
aktiviteter fsva lugt alene med henvisning til, at der er etableret boliger, jf.
ovenfor.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup