Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 19 til L 80, forslag til lov
om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 18. december 2019 af Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 19 til L 80
”Vil
ministeren kommentere SPF-Danmarks ønsker om ændringer til lovforslaget, jf. MOF
alm. del
–
bilag 4, og komme med ændringsforslag til loven på baggrund deraf?”
Svar
SPF-Danmark har i deres henvendelse af 10. december 2019 til Miljø- og Fødevareudvalget ytret ønske
om en række ændringer i lovbemærkningerne til L 80, forslag til lov om dyrevelfærd
(dyrevelfærdsloven).
Jeg skal indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt at foretage ændringer af lovbemærkningerne,
herunder de af SPF-Danmark foreslåede ændringer, og jeg har derfor ikke mulighed for at
imødekomme spørgerens anmodning om et ændringsforslag. Jeg må i stedet henvise spørgeren til at
søge at få de omtalte bemærkninger optaget i udvalgets betænkning til lovforslaget. Som det fremgår af
mine følgende bemærkninger til den af SPF-Danmark til udvalget fremsendte henvendelse, kan jeg
dog ikke støtte de deri fremsatte forslag.
I henvendelsen er det et helt grundlæggende synspunkt, at ansvaret for eksempelvis dyrs
transportegnethed stort set udelukkende påhviler landmanden. Det er jeg ikke enig i. Alle de
involverede
–
landmand, chauffør og transportvirksomhed
–
har et ansvar for at sikre, at kravene til
dyrevelfærd bliver overholdt. Eksempelvis må landmanden kun udlevere transportegnede dyr, og
chaufføren må kun medtage transportegnede dyr. Transportvirksomheden skal sikre, at chaufføren
har den nødvendige viden og både transportvirksomhed og landmand skal sikre, at der findes de
nødvendige fysiske rammer (fx tid, lys og indretning ved udleveringen) til at vurdere dyrenes
transportegnethed.
Det er netop derfor, at det af transportforordningen udtrykkeligt fremgår, at alle involverede har
ansvar for at sikre overholdelsen af kravene ved transport af dyr. Dette gælder også ift. forslaget om at
lempe transportvirksomheders ansvar i sager om bl.a. transportegnethed og ift. forslaget om at
begrænse chaufførers strafansvar til sager, hvor chaufføren personligt har forårsaget uforsvarlig
behandling af dyr.
SPF-Danmark anfører i deres henvendelse, at transportvirksomheders økonomiske gevinst kun er 1 kr.
pr. gris, og at lovbemærkningerne om økonomisk incitament ikke er korrekte for
transportvirksomheder. Jeg kan hertil bemærke, at det økonomiske incitament ikke er begrænset til
den økonomisk gevinst pr. transporteret dyr, men også omfatter den økonomiske vinding, der kan
opnås ved ikke at afsætte tilstrækkelig tid til at syne dyrene, når de læsses på et transportmiddel, såvel
som det økonomiske incitament med hensyn til, om der stilles krav til landmanden i relation til de
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk