Retsudvalget 2019-20
L 78
Offentligt
2138407_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2019-731-0051
1360485
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven) (L 78),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar
2020.
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 78 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om Danmark efter ministerens opfattelse er forpligtet til at udlevere danskere for ophavsretskrænkelser udført i et andet EU-land eller målrettet et andet EU-land, såfremt en EU-arrestordre kræver det, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven)
(L 78):
”Er Danmark efter ministerens opfattelse forpligtet til at udle-
vere danskere for ophavsretskrænkelser udført i et andet EU-
land eller målrettet et andet EU-land, såfremt en EU-arrestordre
kræver det, og hvis ministeren mener det, vil ministeren
redegøre for, om der er nogen mindstegrænse herfor - herunder
om det er teoretisk muligt at blive krævet udleveret for deling af
memes?”
Svar:
Betingelserne for udlevering til andre medlemsstater i EU fremgår bl.a. af
lovforslagets § 13, der er en videreførelse af udleveringslovens § 10 a, og
som er en gennemførelse af EU-rammeafgørelsen om den europæiske arre-
stordre. Det fremgår således af bestemmelsens stk. 2, at udlevering til straf-
forfølgning i en medlemsstat i Den Europæiske Union for handlinger, der
ikke er omfattet af stk. 1, kan ske på grundlag af en europæisk arrestordre,
hvis den strafbare handling i den pågældende medlemsstat kan medføre
fængsel i mindst 1 år, og en tilsvarende handling er strafbar efter dansk ret.
Bestemmelsen i lovforslagets § 13 gælder uanset den pågældendes statsbor-
gerskab.
Det følger af lovforslagets § 5, der viderefører udleveringslovens §§ 10 f,
stk. 1, og 10 n, jf. § 10 f, stk. 1, at udlevering ikke kan finde sted, hvis den
pågældende handling helt eller delvis er foretaget her i landet, og handlin-
gen ikke er strafbar efter dansk ret.
Forudsat, at de nævnte betingelser for udlevering er opfyldt, er der således
ingen formelle begrænsninger i forhold til, hvilke typer af lovovertrædelser,
der kan medføre udlevering efter reglerne om den europæiske arrestordre
som gennemført i udleveringsloven.
2