Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2125870_0001.png
17. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperioden).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 16. december 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om henvendelsen af 13/12-19 fra Landbrug & Fødevarer, DI, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og SMVdanmark om bedre forudberegnelighed og gennemsigtighed ved den skattemæssige værdiansættelse af familieejede virksomheder, til skatteministeren
2125870_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. december 2019 fra Landbrug & Føde-
varer, DI Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og SMVdanmark, jf. L 76
bilag 12.
Svar
DI, Danske Erhverv, Landbrug & Fødevarer, Dansk Byggeri og SMVdanmark bemærker,
at Skatteministeriet i høringsskemaet til L 76 har tilkendegivet at være parat til at drøfte,
hvordan der kan skabes bedre forudberegnelighed og gennemsigtighed ved værdiansættel-
sen.
Det anføres endvidere, at det er vigtigt med en fleksibel lovgivningsramme. Det foreslås
således, at lovforslaget suppleres med et ændringsforslag, der justerer boafgiftslovens § 12
(dødsboer) og § 27 (gaver) med følgende formulering:
”Skatteministeren
kan fastsætte regler om skematisk fastsættelse af værdien af aktier og
virksomheder omfattet af
§1a/22a.”
Efter organisationernes opfattelse kan en virksomhed ikke fastsættes til en objektivt kor-
rekt handelsværdi på et teoretisk grundlag, og det anføres, at udtrykket
”handelsværdi” er
en falsk ramme for diskussionen om forudberegnelighed og gennemsigtighed. Desuden
anføres det, at det er vigtigt, at det fremgår direkte at loven, at den skematiserede værdi
tjener et særligt formål om at skabe klarhed i forbindelse med generationsskifte, hvor der
ikke er et sammenligningsgrundlag for at fastslå en handelsværdi, og at den skematiserede
værdi derfor ikke får generel betydning i sager om værdiansættelse eksempelvis på trans-
fer pricing-området.
Det anses for nødvendigt, at lovteksten suppleres som foreslået, så det er tydeligt, at vær-
diansættelsen kan afvige fra en efter andre regler teoretisk beregnet handelsværdi. Det an-
føres, at der derved samtidigt også vil blive etableret en hensigtsmæssig formel ramme for
ekspertgruppen, som regeringen vil nedsætte.
Det anføres, at det i bemærkningerne til ændringsforslaget bør anføres, at reglerne skal
basere sig på faktuelle, let tilgængelige data for den pågældende virksomhed, og at reg-
lerne skal være enkle at anvende og hvile på et forsigtighedsprincip, så der ikke sker be-
skatning af fiktive værdier. Videre anføres det, at det er afgørende, at reglerne udformes
med tydelig vægtning af retssikkerhed, så der kan gennemføres generationsskifte uden at
skulle frygte for langvarige sagsforløb med Skattestyrelsen. For at imødegå omgåelse bør
det samtidig sikres, at Skattestyrelsen har ret til at genberegne værdien, hvis der f.eks. in-
den for tre år sker salg til en væsentligt højere værdi.
Kommentar
Regeringen har stor forståelse for behovet for forudsigelighed ved generationsskifte og
har derfor aftalt med RV, SF, EL og ALT at nedsætte en ekspertgruppe med ekstern sag-
kyndig deltagelse, der skal komme med forslag til modeller, der kan sikre forudberegnelig-
hed og gennemsigtighed ved værdiansættelsen i forbindelse med generationsskifte.
Side 2 af 3
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om henvendelsen af 13/12-19 fra Landbrug & Fødevarer, DI, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og SMVdanmark om bedre forudberegnelighed og gennemsigtighed ved den skattemæssige værdiansættelse af familieejede virksomheder, til skatteministeren
2125870_0003.png
Som det ligeledes fremgår af kommissoriet for ekspertgruppen, der er offentliggjort den
11. december 2019, nedsættes ekspertgruppen med en ekstern formand og sagkyndige
eksterne medlemmer samt deltagere fra Skatteministeriet, Erhvervsministeriet og Finans-
ministeriet. De eksterne medlemmer udpeges på baggrund af deres juridiske eller økono-
miske sagkundskab på værdiansættelsesområdet og skal udgøre et flertal i ekspertgruppen.
De eksterne medlemmer udpeges på baggrund af deres faglige og personlige kvalifikatio-
ner og ikke som repræsentanter for interessegrupper eller lignende.
Ekspertgruppen skal afgive sine anbefalinger senest medio 2021 med henblik på, at der
kan gennemføres lovgivning i efteråret 2021.
Regeringen vil nu afvente ekspertgruppens anbefalinger og på grundlag heraf
og efter
drøftelse med aftalepartierne
vurdere, hvilke lovgivningsinitiativer, der er nødvendige
for i så høj grad som muligt at sikre gennemsigtighed og forudberegnelighed ved værdian-
sættelsen.
Side 3 af 3