Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2123132_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 10. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om, hvordan en forhøjelse af bo- og gaveafgiften vil påvirke investeringerne i og klimaomstillingen af dansk landbrug, til skatteministeren
2123132_0002.png
Spørgsmål
Den gennemsnitlige landmand i Danmark er over 56 år, og en lang række af de danske
landbrug står over for et generationsskifte de næste 10 år. Landbruget er stadig i høj grad
et familieerhverv, hvor landmanden driver sin bedrift i samarbejde med sin ægtefælle og
børn. Mange danske landbrug har de sidste 10 år haft negative nettoinvesteringer. Hvor-
dan vurderer ministeren, at en forhøjelse af bo- og gaveafgiften vil påvirke investerin-
gerne i og klimaomstillingen af dansk landbrug?
Svar
Tilbagerulningen af den nedsatte bo- og gaveafgift ved overdragelse af erhvervsvirksom-
heder forventes generelt ikke at have negative konsekvenser for investeringerne, væksten
eller beskæftigelsen i Danmark.
I De Økonomiske Råds rapport
Produktivitet 2017
fremgår, at den nedsatte afgift ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder kan have negative samfundsøkonomiske effekter. I
rapporten fremhæves, at afgiftsnedsættelsen
”kan reducere produktiviteten eksempelvis ved at
virksomhederne ikke anvender de mest effektive ledelses-
og ejerformer.”
Ved at genindføre en ensar-
tet afgift sikres det, at fx et salg til eksterne købere ikke fravælges alene af skattemæssige
hensyn.
OECD er også klar i deres vurdering fra januar 2019, hvor de skriver, at ”skatte-
favoriseringen af generationsskifte indenfor familien hæmmer iværksætteri og investerin-
ger”.
Forslaget vurderes på denne baggrund ikke at have negative konsekvenser for de samlede
investeringer og klimaomstillingen i dansk landbrug.
Det kan i øvrigt bemærkes, at landbruget vil have gavn af den sælgerpantebrevsmodel, der
foreslås indført i L 36. Sælgerpantebrevsmodellen vil give sælgeren af en erhvervsejen-
dom, for eksempel en gård, adgang til at udskyde en del af beskatningen af ejendoms-
avancen, når der i forbindelse med handlen udstedes et sælgerpantebrev. Denne del af
skatten vil dermed først skulle betales over en periode på op til 10 år efter afståelsen i ste-
det for, at sælger
som efter de almindelige regler
skal betale skat af den fulde fortjene-
ste med det samme. Med regeringens støtte er der sikret flertal for modellen.
Side 2 af 2