Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 til L 65, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Det
fremgår af forslag nr. 33 og de generelle bemærkninger til lovforslagets punkt
2.3 om ”Muligheder for aftaler om forbedring af arbejdsmiljøet”, at ”Virksomhe-
den vil få et tilbud om, at Arbejdstilsynet kan understøtte virksomheden i forløbet
med f.eks dialog og vejledning.
Arbejdstilsynet rådgiver ikke virksomhederne som led i aftaleforløb. Det er uklart,
hvad der hermed menes, og på den baggrund bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål:
A. Hvad menes konkret med, at ”virksomheden vil få et tilbud om, at Arbejdstilsy-
net kan understøtte virksomheden i
forløbet med f.eks dialog og vejledning”?
B. Hvor lang tid er det meningen, at Arbejdstilsynet skal bruge på tilbuddet pr.
virksomhed?”
10. december 2019
J.nr.
20195000550
Svar:
Som svar på spørgsmål A kan det oplyses, at Arbejdstilsynet i forbindelse med af-
taleforløb vil tilbyde virksomhederne dialog og vejledning undervejs i forløbet med
henblik på at styrke virksomhedernes motivation og evne til selv at løse det eller de
problemer, som aftalen vedrører.
Konkret vil Arbejdstilsynets understøtning tage udgangspunkt i, at ledelse, medar-
bejdere og arbejdsmiljøorganisation (AMO) er eksperter på egen organisation, ar-
bejdsprocesser, teknologi m.v. Arbejdstilsynet vil ikke anvise konkrete løsninger
for virksomheden og dermed heller ikke rådgive virksomhederne som led i aftale-
forløb.
Som svar på spørgsmål B kan det oplyses, at Arbejdstilsynet i tilrettelæggelse af de
konkrete tilbud om understøtning vil tage højde for virksomhedernes forskellige
behov. Understøtningen vil kunne spænde fra kortvarig telefonisk kontakt til møder
mellem Arbejdstilsynet og virksomheden, herunder virksomhedens arbejdsmiljøor-
1