Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65
Offentligt
2122186_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 til L 65, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 9. december 2019 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk, jf. L 65 - bilag 5?”
10. december 2019
J.nr.
20195000550
Svar:
Foreningen Rejsearbejdere.dk bemærker, at uanmeldte stikprøver ikke skal udgå af
arbejdsmiljøloven.
Jeg kan oplyse, at det fremgår af lovbemærkningerne, at stikprøver fortsat vil være
en del af tilsynsindsatsen.
Foreningen Rejsearbejdere.dk finder det uhensigtsmæssigt, at arbejdsmiljølovens §
72 a, stk. 1. om risikobaseret tilsyn udgår af loven, idet foreningen finder det uhen-
sigtsmæssigt, at uanmeldte stikprøver udgår af loven.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at ændringen ikke vil indebære, at muligheden for
uanmeldte besøg forsvinder. Arbejdstilsynet vil fortsat besøge virksomhederne
uanmeldt. Det kan være nødvendigt for, at Arbejdstilsynet kan se arbejdet, som det
reelt foregår. Der kan imidlertid også være tilfælde, hvor Arbejdstilsynet kan få et
bedre indblik i, hvordan arbejdet foregår ved at anmelde besøget fx for at sikre, at
de rette personer er til stede, og der er mulighed for at se de rette arbejdsprocesser.
Derfor låses det ikke fast i loven, at tilsynet
skal
være uanmeldt.
Foreningen Rejsearbejdere.dk udtrykker endvidere utilfredshed om forslaget om at
ophæve pligten til tilsynsbog.
Det er vigtigt for mig, at reglerne er lette at forstå. Derfor er jeg glad for, at det føl-
ger af den politiske aftale, at der skal ryddes op i gamle regler på arbejdsmiljøom-
rådet, så reglerne bliver mere forståelige og i højere grad giver mening på de en-
kelte virksomheder.
1
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/12-19 fra foreningen Rejsearbejdere.dk vedr. uanmeldte stikprøver, til beskæftigelsesministeren
Reglen om tilsynsbog er fra 1977, og reglen vurderes at være forældet, da Arbejds-
tilsynet i dag kommunikerer digitalt med virksomhederne.
Men det er stadig vigtigt, at relevante aktører i virksomheden får besked om Ar-
bejdstilsynets reaktioner. Derfor bliver der heller ikke ændret i kravet om, at ar-
bejdsgiveren skal gøre arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter bekendt
med Arbejdstilsynets afgørelser. Og derfor indeholder lovforslaget en bestemmelse
om, at arbejdsgiveren skal sikre og erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller de
ansatte i virksomheder der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, er
blevet gjort bekendt med indholdet i tilbagemeldingen på afgørelsen.
Jeg mener, at disse forenklingstiltag er fornuftige og afspejler retstilstanden.
Endelig er Foreningen Rejsearbejdere.dk utilfredse med, at der kan gå 1 måned, før
en virksomhed på en skiftende arbejdsplads får et skærpet tilsyn af Arbejdstilsynet,
mens der kan gå 1-3 måneder, inden en virksomhed på faste arbejdspladser får
skærpet tilsyn.
Jeg vil gerne understrege, at det er vigtigt, at der er en direkte sammenhæng mel-
lem det afgivne forbud og det følgende skærpede tilsyn. Arbejdstilsynet vil derfor
gennemføre det skærpede tilsyn så hurtigt det er muligt, efter forbuddet er givet. På
byggepladser og andre midlertidige og skiftende arbejdspladser forventer Arbejds-
tilsynet at gennemføre tilsynet inden én måned fra forbudsdatoen. Det er netop af
de grunde, som Foreningen Rejsearbejdere.dk fremhæver i deres henvendelse.
Arbejdsforholdene på faste arbejdspladser ændrer sig derimod typisk ikke, og der
er derfor mindre behov for at komme lige så hurtigt, efter forbuddet er givet. Her
forventer Arbejdstilsynet derfor at gennemføre tilsynet, senest tre måneder efter
forbuddet er afgivet. Forskellen i perioderne gør det muligt både at tage hensyn til
behovet for en hurtig opfølgning og til ønsket om en effektiv tilsynsplanlægning.
Jeg vil også gerne understrege, at der ikke er en øget risiko for ulykker i perioden
fra forbudsafgivelsen og frem til afholdelsen af det opfølgende skærpede tilsyn, da
virksomheder, der får et forbud, skal stoppe med det pågældende arbejde omgå-
ende. Arbejdet må ikke genoptages, før det kan udføres fuldt forsvarligt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2