Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65
Offentligt
2122180_0001.png
NOTAT
Bilag 1 til svar på spørgsmål 1 til L 65
Ændringsforslag til L 65 - Forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om æn-
dring af lov om arbejdsmiljø og lov om ar-
bejdsskadesikring (Gennemførelse af aftale
om ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og
ordnede forhold på arbejdsmarkedet m.v.),
fremsat den 19. november 2019
10. december 2019
J.nr. 20195000550
JF
JB
Ændringsforslag, stillet den …………….
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om
ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring (Gennemfø-
relse af aftale om ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet m.v.) (L 65)
Ændringsforslag
Af
Enhedslisten,
tiltrådt af :………….
Til § 1
1)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 21, stk. 2,
ændres »skal foretages af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.«
til: »skal ske ved anvendelse af den nødvendige sagkundskab, herunder at undersø-
gelser af muligheden for substitution af stoffer og materialer skal foretages af en
ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver.«.
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af FH's forslag/kommentarer ministeren ønsker at implementere i lovgivningen, og om teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsforslag til de andre af FH's forslag, til beskæftigelsesministeren
2)
Nr. 26 affattes således:
»26.
§ 72 a, stk. 1,
affattes således:
»Arbejdstilsynet gennemfører som led i tilsynsopgaven efter § 72, stk. 1, nr. 7, til-
syn, hvor virksomhederne kontaktes 1-4 måneder før tilsynet gennemføres, og hvor
alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer gennemgås. Beskæftigelsesministeren fast-
sætter nærmere regler herom«.
[Ændring af nummer i lovforslaget]
3)
Nr. 27-29 ophæves.
[Ophævelse af numre i lovforslaget]
4)
I den under nr. 33 foreslåede affattelse af § 77 b, indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke:
»
Stk. 6.
En aftale kan ikke kombineres med tilbud om dialog og vejledning fra Ar-
bejdstilsynet.
«.
[Indsættelse af ny bestemmelse]
5)
I den under
nr. 35
foreslåede affattelse af § 78 c ændres i stk. 2, 2. pkt.,
»
Ar-
bejdsgiveren skal afgive erklæring herom.
«
til:
»
Arbejdsgiveren skal afgive erklæ-
ring herom under strafansvar.
«
.
[Tilføjelse til bestemmelsens indhold]
6)
Efter nr. 35 indsættes som nyt nr.:
01.
I
§ 81 c
indsættes efter
stk. 2
som nyt stykke:
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at arbejdsmiljøorganisati-
onen eller i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisa-
tion, en repræsentant for de ansatte skal have digital adgang til relevante oplysnin-
ger om virksomhedens arbejdsmiljøinformation, herunder oplysninger om og ind-
holdet i den digitale kontakt mellem Arbejdstilsynet og den enkelte virksomhed, fx
om tilbagemeldinger på afgørelser.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af FH's forslag/kommentarer ministeren ønsker at implementere i lovgivningen, og om teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsforslag til de andre af FH's forslag, til beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en tilføjelse til den foreslåede ændring af bestemmel-
sen, således at der skal anvendes en ekstern autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at
efterkomme kompetencepåbuddet, når Arbejdstilsynet har påbudt virksomheden at
undersøge muligheden for substitution af stoffer og materialer.
Til nr. 2
Det foreslås, at ændre bestemmelsen om, at Arbejdstilsynet som led i tilsynsopga-
ven efter § 72, stk. 1, nr. 7, gennemfører risikobaserede tilsyn på virksomheder
med ansatte udvalgt på baggrund af en indeksmodel og stikprøver, ændres til, at
Arbejdstilsynet som led i tilsynsopgaven gennemfører tilsyn, hvor virksomheden
varsles 1-4 måneder før tilsynet og hvor alle de væsentlige arbejdsmiljøproblemer
gennemgås ved tilsynet.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte næremere regler om tilsynet,
herunder hvornår et sådan tilsyn skal gennemføres.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, hvorefter en virksomhed ikke kan
få tilbud om dialog og vejledning fra Arbejdstilsynet, hvis virksomheden har ind-
gået en aftale med Arbejdstilsynet om løsning af et eller flere konkrete arbejdsmil-
jøproblemer inden for en aftalt frist. Det skyldes, at sådanne virksomheder forud-
sættes selv at være i stand til at løse deres problemer eller indhente ekstern bistand.
3
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af FH's forslag/kommentarer ministeren ønsker at implementere i lovgivningen, og om teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsforslag til de andre af FH's forslag, til beskæftigelsesministeren
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes en tilføjelse til den foreslåede ændring af § 78 c såle-
des, at arbejdsgiverens erklæring om, at arbejdsmiljøorganisationen eller i virksom-
heder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, de ansatte, er ble-
vet gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen på afgørelsen, afgives under
strafansvar.
Det fremgår allerede i dag af tilbagemeldingsblanketten til Arbejdstilsynet, at ar-
bejdsgiverens erklæring gives under strafansvar efter straffeloven. Bestemmelsen
medfører således ikke ændringer i praksis.
Til nr. 6
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastætte regler om, at arbejdsmiljøre-
præsentanter eller, i virksomheder uden pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisa-
tion, en repræsentant for de ansatte får enklere adgang til relevante oplysninger om
arbejdsmiljø, herunder information, som er tilgængelig i den digitale kontakt mel-
lem virksomheder og Arbejdstilsynet, og som er relevante for arbejdsmiljørepræ-
sentantens opgaver. Der kan således fastsættes regler om, at arbejdsmiljørepræsen-
tanter eller en repræsentant for de ansatte skal have digital adgang til at gøres be-
kendt med tilbagemeldingen på afgørelser. Dermed vil virksomheden blive pålagt
at lave en digital løsning, der giver adgang denne information. Der er endnu ikke
udviklet en offentlig løsning med adgang for arbejdsmiljørepræsentanter til ADVI
(Arbejdsmiljø i Din Virksomhed), hvor det samtidig sikres, at arbejdsmiljørepræ-
sentanten eller repræsentanten for de ansatte ikke også får adgang til andre oplys-
ninger om virksomheden, som virksomheden vurderer ikke er relevante for ar-
bejdsmiljørepræsentantens opgaver.
4