Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 65
Offentligt
2122179_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. december 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 til L 65, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”FH
er kommet med en række kommentarer og forslag i deres høringssvar til mini-
steren.
Hvilke af FH’s forslag/kommentarer ønsker ministeren at implementere i
lovgivningen?
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsfor-
slag til de af FH’s forslag, som ministeren ikke fuldt ud ønsker
at imple-
mentere?
Svar:
Det har været vigtigt for regeringen, at lovforslaget, som implementerer dele af den
politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet, fastholder den partsbalance, som er indeholdt i såvel Ekspertud-
valgets anbefalinger som i den politiske aftale. Det har således været muligt at imø-
dekomme FH på en række punkter i deres høringssvar, som det fremgår nedenfor.
Jeg kan i øvrigt henvise til høringsnotatet til lovforslaget.
Lovforslagets
bestemmelser er blevet justeret således, at FH’s ønske til dokumenta-
tionskravet for fravigelser af reglerne om hviletid og fridøgn er blevet imødekom-
met.
Lovforslagets bemærkninger er blevet præciseret, således at det fremgår, at:
Stikprøver fortsat er en del af tilsynsindsatsen
Tilsyn i udvalgte udsatte brancher ikke nødvendigvis sker ud fra risikomodeller
Arbejdstilsynet skal følge op på alle relevante klager, og at Arbejdstilsynet fort-
sat kan føre tilsyn uden særlig anledning
Der ikke er tiltænkt ændringer i praksis for tilsyn på virksomheder med et aner-
kendt arbejdsmiljøcertifikat
Det er kun i enkelte tilfælde, at det kan blive aktuelt for Arbejdstilsynet at und-
lade at følge op med tilsyn, fx hvis Arbejdstilsynet har kendskab til, at virksom-
heden har opfyldt aftalen, det kan fx være tilfældet, hvis der er en enkel løsning,
der entydigt kan dokumenteres
10. december 2019
J.nr.
20195000550
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af FH's forslag/kommentarer ministeren ønsker at implementere i lovgivningen, og om teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsforslag til de andre af FH's forslag, til beskæftigelsesministeren
Aftaleforløb, der afbrydes undervejs i forløbet, altid vil blive fulgt op med tilsyn
fra Arbejdstilsynet
Klager over, at en aftale ikke følges af arbejdsgiveren, vil blive behandlet på
linje med andre typer af klager over arbejdsmiljøet
Tidsfristen for en aftale vil kunne tage udgangspunkt i de frister, der gives ved
påbud om den pågældende type af arbejdsmiljøproblemer
Dokumentation for fravigelse af reglerne om hviletid og fridøgn skal være til rå-
dighed for de ansatte og arbejdsmiljøorganisationen, som også skal have mulig-
hed for at notere fravigelser, ligesom Arbejdstilsynet kan forlange at se doku-
mentationen for fravigelserne
Det skærpede tilsyn forventes gennemført på midlertidige eller skiftende ar-
bejdssteder inden én måned efter datoen for det afgivne forbud
Forbud, der medfører skærpet tilsyn, fortsat vil kunne medføre bøde, hvis betin-
gelserne herfor er opfyldt, ligesom evt. overtrædelser, der er konstateret på det
skærpede tilsyn, vil kunne føre til straf
En forsøgsbekendtgørelse bl.a. kan indeholde angivelse af, hvordan virksomhe-
der, der får vejledning i stedet for afgørelse ved en overtrædelse af arbejdsmiljø-
loven, vil få tilsyn fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet ikke rejser straffesag mod ansatte, der er kommet til skade i for-
bindelse med en overtrædelse, eller hvis den ansatte er årsag til, at en kollega
kommer til skade.
Øvrige
af FH’s ønsker
falder uden for den brede politiske aftale om en ny og for-
bedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet og har ikke væ-
ret mulige at imødekomme.
Det drejer sig om ønsker til, at det fremgår af lovforslagets bestemmelser, at:
Arbejdsmiljørepræsentanten får adgang til ADVI (Arbejdstilsynets digitale selv-
betjeningsløsning ”Arbejdsmiljø i din virksomhed”)
Arbejdsgiverens erklæring om, at arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte in-
den tilbagemeldingsfristens udløb er blevet gjort bekendt med indholdet af til-
bagemeldingen, skal ske under strafansvar
Der skal tilbageføres 50, 4 mio. kr. årligt til partsindsatsen
Der skal etableres en pulje på 100 mio. kr. årligt til mindre virksomheders brug
af arbejdsmiljørådgivning.
Der er udarbejdet ændringsforslag, jf. bilag 1, om ønskerne til lovforslagets be-
stemmelser. Dog er der efter aftale med spørger ikke udarbejdet ændringsforslag
om tilbageførsel af midler til partsindsatsen samt oprettelse af pulje til arbejdsmil-
jørådgivning.
FH har desuden haft ønsker til lovforslagets bemærkninger, herunder at det frem-
går, at:
Arbejdstilsynet som hovedregel kontakter virksomhederne 1-4 måneder før et
tilsyn, men at selve tilsynet sker uanmeldt,
Arbejdstilsynet som hovedregel gennemgår hele arbejdsmiljøet på virksomhe-
den
2
L 65 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af FH's forslag/kommentarer ministeren ønsker at implementere i lovgivningen, og om teknisk bistand til at udarbejde dækkende ændringsforslag til de andre af FH's forslag, til beskæftigelsesministeren
Virksomheder, der indgår aftaleforløb, ikke bør have krav på at modtage tilbud
om dialog og vejledning fra Arbejdstilsynet
Der fortsat skal være krav om brug af ekstern autoriseret rådgiver ved § 21-på-
bud om kemisk arbejdsmiljø.
Disse ønsker er der også taget højde for i det udarbejdede ændringsforslag, jf. bilag
1.
Det bemærkes, at forslaget om at give medarbejderrepræsentanterne adgang til
ADVI med den nuværende tekniske løsning vil indebære, at medarbejderen også
får adgang til en række andre oplysninger om virksomheden. Arbejdstilsynet vil i
forbindelse med videreudvikling af digitale løsninger se på mulighederne for, at ar-
bejdsmiljørepræsentanter får enklere adgang til relevante oplysninger om arbejds-
miljø, herunder information, som er tilgængelig i ADVI,
jf. høringsnotatet.
Det bemærkes, at det allerede i dag fremgår af tilbagemeldingsblanketten til Ar-
bejdstilsynet, at erklæringen om, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsen-
tant for de ansatte er blevet gjort bekendt med tilbagemeldingen på afgørelsen, gi-
ves under strafansvar efter straffeloven.
Det bemærkes, at ændringsforslaget vil medføre den uhensigtsmæssighed, at Ar-
bejdstilsynet fortsat vil blive bundet til at udtage virksomheder til tilsyn og gen-
nemføre tilsyn på en bestemt måde.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3