Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 60
Offentligt
2117528_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 60) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Modelparametre for er-
hvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt ar-
bejdsgiverbidrag for 2020 og justering af det aktivitetsafhængige VEU-
bidrag for 2020 m.v.) har udvalget i brev af 25. november 2019 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 8:
”Vil ministeren –
eventuelt med bidrag fra finansministeren
redegøre
for, hvordan budgetloven indvirker på, hvordan opsparingen i AUB-
systemet kan anvendes? Dette set i lyset af, at der ved udgangen af 2019
er en akkumuleret formue på 4 mia. kr., der ikke umiddelbart kan anven-
des uden at øvrige områder fortrænges?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra Finansmini-
steriet:
”Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB) opkræver ca. 5 mia. kr. årligt
i lovpligtigt AUB-bidrag fra virksomheder i Danmark, der er registreret
hos ATP. Opkrævningerne anvendes til finansiering af en række refusi-
ons- og tilskudsordninger, der har til formål at skaffe det fornødne antal
praktikpladser på erhvervsuddannelsesområdet.
AUB har i de senere år udvist et overskud på ca. 1 mia. kr. årligt. Over-
skuddet har betydet, at AUB har akkumuleret en opsparing, som forven-
tes at udgør ca. 4 mia. kr. ultimo 2019.
AUB er i nationalregnskabet afgrænset som værende en del af offentlig
forvaltning og service, og AUBs økonomi påvirker derfor den offentlige
saldo.
3. december 2019
Sagsnr.:19/18402
L 60 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan budgetloven indvirker på, hvordan opsparingen i AUB-systemet kan anvendes, til børne- og undervisningsministeren
Det vil derfor som udgangspunkt medføre merudgifter, der svækker den
offentlige saldo, hvis AUBs opsparing anvendes. Det skyldes, at der vil
være tale om anvendelse af midler (i dette tilfælde en opsparing), som
ligger ud over de nuværende budgetterede udgifter.
Konsekvenserne for de offentlige finanser ved en anvendelse af opspa-
ringen i AUB-ordningen vil således være parallelle med anvendelse af
den øvrige opsparing på finansloven.
I henhold til Budgetloven skal udgifts- og finanspolitikken tilrettelægges
inden for rammerne af de lovfastsatte 4-årige udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner samt underskudsgrænsen for den strukturelle
saldo, der indebærer, at skønnet for den strukturelle saldo ved fremsæt-
telsen af finanslovforslaget for det kommende år maksimalt kan udvise et
underskud på 0,5 pct. af BNP.
Budgetloven lægger således ikke bindinger på en evt. anvendelse af op-
sparingen i AUB, så længe de fastsatte udgiftslofter overholdes og under-
skuddet på den strukturelle saldo ikke overstiger 0,5 pct. af BNP. For at
modgå en svækkelse af de offentlige finanser vil der imidlertid skulle
tilvejebringes finansiering.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2