Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i
brev af 4. december stillet mig følgende spørgsmål 22 til L51, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere materialet fra Emmelev A/S i forbindelse med fore-
træde for udvalget, jf. L1
–
bilag 6.
Svar
Emmelev Mølle rejser i deres præsentation især tre spørgsmål jf. bilag 6, som jeg
vil besvare nedenfor.
1) Emmelev påpeger, at grundet ethanols lave energiindhold, vil der skulle anven-
des mere biobrændstof, hvis der anvendes bioethanol frem for biodiesel.
Dette er korrekt, hvis der måles i liter. I alle beregninger af både økonomi og CO
2
-
effekter mv. tages der dog afsæt i energiindholdet, hvorfor der fuldt ud er taget
højde for de forskelle, der er på energiindholdet i de forskellige brændstoffer.
2) Emmelev påpeger, at deres biodiesel baseret på rapsolie har en højere for-
trængningsevne end bioethanol.
Den bioethanol, der i 2018 blev anvendt i Danmark, havde for størstedelens ved-
kommende en CO
2
-fortrængning på mellem 60 og 76 pct. Tilsvarende havde 1.g.
biodiesel en CO
2
-fortrængning, der typisk lå på mellem 50 og 55 pct. Den gennem-
snitlige fortrængningsevne er således højere for bioethanol end den er for biodie-
sel.
Derudover tager Emmelev Mølle ikke højde ILUC-effekter. ILUC-effekterne er ifølge
de studier, der er lavet for Kommissionen (bl.a. Globiom-studiet) væsentligt højere
for biodiesel baseret på raps, end det er for bioethanol.
3) Endelig foretager Emmelev en sammenligning af forskellige teknologier på basis
af Klimarådets baggrundsnotat: "Hvor
klimavenlige er elbiler sammenlignet med
benzin- og dieselbiler?",
hvor de kommer frem til, at en effektiv dieselbil, der frem-
føres med 100 pct. biodiesel i tanken
–
vil udlede mindre CO
2
pr. kørt km end en
elbil.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2