Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 51
Offentligt
2117438_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2019
J nr.
2019-3651
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 26. november stillet mig følgen-
de spørgsmål 11 til L51, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 11
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. november 2019 fra Nordic
Green, jf. L51 - bilag 4.
Svar
Henvendelsen omhandler biomethanol, der kan tilsættes benzin, men ikke bliver
det i dag og heller ikke forventes anvendt i transportsektoren i 2020.
I standarden for benzin tillades iblanding af enten 10 pct. bioethanol
eller
3 pct.
biomethanol
begge efter volumen. Anvendelse af biomethanol vil medføre, at
brændstofleverandørerne får væsentligt sværere ved at opfylde iblandingskravet,
dels da der tillades væsentligt lavere iblanding af biomethanol end bioethanol og
dels da energiindholdet i biomethanol er lavere end i bioethanol. Derfor iblandes
der ikke biomethanol i benzin i Danmark.
Ved produktion af biodiesel er det muligt at anvende en mindre mængde avanceret
biomethanol, som kan tælle med i opfyldelsen af iblandingskravet. Denne biodiesel
kan afsættes på et internationalt marked, hvor markedet og ikke produktionsom-
kostningerne vil være bestemmende for prisen. Med den forventede efterspørg-
selsstigning er det forventningen, at prisen vil stige.
Generelt er der mange ting, der tyder på, at prisen på de mest bæredygtige bio-
brændstoffer samt HVO vil stige betydeligt i 2020, hvilket er blevet bekræftet fra
andre EU-landes side. Det er disse forventninger, der danner grundlag for antagel-
sen om høje omkostninger i 2020.
Jeg vil derudover gøre udvalget opmærksom på, at ministeren fortsat har hjemmel i
biobrændstofloven til at sænke kravet til de avancerede biobrændstoffer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1