Skatteudvalget 2019-20
L 49
Offentligt
2115630_0001.png
29. november 2019
J.nr. 2019 - 869
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 49 - Forslag til Lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrol-
loven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Gennemførelse af di-
rektiv om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i for-
bindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 25. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om baggrunden for ministeriets vurdering af, at lovforslaget ikke medfører økonomiske byrder for erhvervslivet m.v., til skatteministeren
2115630_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for ministeriets vurdering af, at lovforslaget ikke
medfører økonomiske byrder for erhvervslivet ud fra argumentet om, at det er arbejde,
som allerede udføres, når der med forslaget lægges op til, at rådgivere m.fl. pålægges en
indberetningspligt, der helt klart vil medføre en merarbejdsbyrde i forhold til nugældende
retstilstand?
Svar
Det fremgår af lovforslaget, at lovforslaget vil indebære administrative byrder for er-
hvervslivet, idet reglerne i videre omfang vil forpligte især rådgivere til at indberette be-
stemte typer af oplysninger til Skattestyrelsen.
Det fremgår videre, at det forventes, at byrderne vil være begrænsede, bl.a. fordi de især
falder på skatterådgivere mv., der netop er specialiserede i at sikre overholdelse af skatte-
reglerne. Derudover er det for at undgå dobbeltindberetning søgt gjort klart, hvem indbe-
retningspligten påhviler. Endelig vil mellemmændene kunne opfylde indberetningspligten
ved at indberette oplysninger, der allerede er i deres besiddelse.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet, at de administrative
konsekvenser for erhvervslivet vil udgøre under 4 mio. kr. årligt, hvorfor der ikke er fore-
taget en nærmere kvantificering heraf.
Et udkast til bekendtgørelse, der nærmere gennemfører DAC6 er sendt i høring
bl.a. til
TER. Måtte TER mod forventning komme til et andet resultat i relation til vurderingen af
de administrative byrder for erhvervslivet som følge af DAC6, vil jeg naturligvis orientere
Skatteudvalget herom.
Når det i lovforslaget anføres, at det ikke forventes, at forslaget vil have økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet, skal denne vurdering ses i sammenhæng med, at lovforslaget
ikke i sig selv vil medføre en øget skattebetaling for virksomhederne.
Side 2 af 2