Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 43
Offentligt
2112458_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 til L 43 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med tilhørende bemærk-
i ger, der i debærer, at ”ga ske særlige gru de” so kriteriu
for fravigelse af
tre å edersfriste erstattes af kriteriet ”særlige gru de” sa t beskrive, hvilke
konsekvenser vedtagelsen af et sådant ændringsforslag vil have for herboende
forældres adgang til familiesammenføring med børn efter udløbet af den i lov-
forslaget beskrevne tremånedersfrist?
Svar:
1.
Det efterspurgte ændringsforslag kan udarbejdes på følgende måde:
26. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
72 26 87 00
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17296
1091874
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring
med børn og indførelse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning)
(L 43)
[af […]]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 20,
udgår »ganske«.
[Ganske særlige grunde ændres til særlige grunde]
Side
1/2
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om, at ganske særlige grunde som kriterium for fravigelse af 3-månedersfristen erstattes af kriteriet særlige grunde, samt om konsekvenserne af at vedtage af et sådant ændringsforslag for herboende forældres adgang til familiesammenføring med børn efter udløbet af 3-månedersfristen, til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Af afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger samt bemærkningerne til § 1, nr.
1, i det fremsatte lovforslag fremgår en række eksempler på tilfælde, hvor der vil
foreligge sådanne ganske særlige grunde, at 3-månedersfristen skal fraviges. Det
fremgår også af lovforslaget, at det ikke er muligt fuldstændig udtømmende at
angive de tilfælde, hvor der foreligger sådanne ganske særlige grunde, at 3-
månedersfristen kan fraviges, men at det navnlig vil være de tilfælde, hvor det vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at meddele afslag på op-
holdstilladelse til barnet.
På tilsvarende vis vil spørgeren i bemærkningerne til ovennævnte ændringsforslag
kunne angive eksempler på særlige grunde, der skal medføre, at 3-
månedersfristen skal fraviges. Konsekvenserne af ændringsforslaget vil afhænge
af, hvad der fremgår af de tilhørende bemærkninger.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2