Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 43
Offentligt
2117488_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 29 til L 43 efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 29 til L 43:
Vil ministeren redegøre for forskelle og ligheder mellem hhv. økonomisk aktive og
økonomisk inaktive tyrkiske statsborgeres adgang til familiesammenføring og li-
gebehandling med EU-borgere efter en vedtagelse af L43, herunder som de følger
af opholdsdirektivet? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om det fremadret-
tet er muligt for Danmark at stille skærpede krav (af nogen art) til tyrkiske stats-
borgeres adgang til familiesammenføring som følge af associeringsaftalekomplek-
set og EU-retten, samt redegøre for, hvad økonomisk inaktive tyrkiske statsborge-
res retstilling bliver efter en vedtagelse af L43 i relation til familiesammenføring?
Svar:
1.
EU og Tyrkiet indgik i 1963 en associeringsaftale for at styrke de økonomiske og
handelsmæssige forbindelser mellem EU og Tyrkiet, herunder gradvist at gennem-
føre arbejdskraftens frie bevægelighed. Aftalen er senere blevet suppleret med en
tillægsprotokol og Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, som indeholder såkaldte
stand still-klausuler, der indebærer et forbud mod at vedtage nye begrænsninger
for tyrkiske statsborgere, der er økonomisk aktive, inden for visse områder.
Efter EU-Domstolens nyere praksis om fortolkningen af associeringsaftalekom-
plekset kan betingelser for familiesammenføring udgøre en ny begrænsning i
stand still-klausulernes forstand. Det gælder i det omfang, at en national lovgiv-
ning, der gør betingelserne for familiesammenføring strengere, end hvad de var
på tidspunktet for ikrafttrædelsen af stand still-klausulerne, kan påvirke tyrkiske
statsborgeres udøvelse af økonomisk virksomhed i den pågældende medlemsstat.
I den forbindelse har EU-Domstolen understreget, at stand still-klausulerne ikke
medfører en ret til familiesammenføring eller ret til etablering og ophold til fordel
for tyrkiske arbejdstageres familiemedlemmer, men at stand still-klausulerne for-
byder, at familiesammenføring underkastes nye betingelser som nævnt ovenfor.
3. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17776
1098468
Side
1/2
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om forskelle og ligheder mellem henholdsvis økonomisk aktive og økonomisk inaktive tyrkiske statsborgeres adgang til familiesammenføring og ligebehandling med EU-borgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Det følger dog samtidig af EU-Domstolens praksis, at en ny begrænsning i stand
still-klausulernes forstand
kan
være begrundet,
hvis
den pågældende nationale
mere restriktive betingelse er begrundet i et
tvingende alment hensyn
og er
pro-
portional,
dvs. den er egnet til at sikre virkeliggørelsen af det forfulgte lovlige for-
mål og ikke går videre end nødvendigt for at nå formålet.
Der henvises til punkt 2 i den juridiske vurdering af EU-Domstolens dom af 10. juli
2019 i sag C-89/18, A mod Udlændinge- og Integrationsministeriet, som den 26.
august 2019 blev sendt til Folketinget (jf. UUI Alm.del, Bilag 23, 2018-19, 2. sam-
ling).
Der vil således kunne stilles (skærpede) betingelser for tyrkiske statsborgeres ad-
gang til familiesammenføring inden for rammerne af associeringsaftalekomplek-
set, forudsat at betingelserne er begrundet i et tvingende alment hensyn og er
proportionale.
2.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 8, at den foreslåe-
de frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning om familiesammenføring med
børn ikke vil finde anvendelse i forhold til udlændinge omfattet af EU-retten, her-
under associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet.
Det betyder, at 3-månedersfristen for indgivelse af ansøgning om familiesammen-
føring med børn efter en vedtagelse af lovforslaget ikke vil finde anvendelse på
herboende tyrkiske statsborgere, der som
økonomisk aktive
er omfattet af associ-
eringsaftalekomplekset.
Der er i besvarelsen af 26. november 2019 af spørgsmål nr. 2 til L 43 redegjort for,
hvilke regler der efter en vedtagelse af lovforslaget vil gælde for adgangen til fa-
miliesammenføring for
økonomisk aktive tyrkiske statsborgere.
I samme besvarel-
se er der redegjort for retsgrundlaget for adgangen til familiesammenføring for
unionsborgere,
der udøver retten til fri bevægelighed i Danmark.
Retsstillingen med hensyn til familiesammenføring for tyrkiske statsborgere, der
som
ikke økonomisk aktive
falder uden for associeringsaftalekomplekset, vil, som
det allerede er tilfældet i dag, efter en vedtagelse af lovforslaget svare til retsstil-
lingen for statsborgere fra andre tredjelande uden for EU.
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
2/2