Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 43
Offentligt
2115868_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
29. november 2019
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 til L 43 efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 24 til L 43:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at alle børn under 15 år får mulighed for at få ophold
hos deres forældre, hvis forældrene har lovligt ophold i Danmark?
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 41, stk. 2, at et lovforslag kun kan vedtages efter tre
behandlinger i Folketinget. Bestemmelsen sætter derfor grænser for, hvilke æn-
dringsforslag der kan tages under behandling, idet der ikke kan stilles ændrings-
forslag, som indebærer en ændring af det fremsatte lovforslags identitet.
Inden for disse rammer har jeg forstået spørgsmålet sådan, at der ønskes teknisk
bistand til et ændringsforslag, der betyder, at der ved familiesammenføring med
børn under 15 år hverken skal gælde et krav om vellykket integration eller en an-
søgningsfrist, men at de øvrige betingelser for familiesammenføring skal gælde
uændret.
Jeg har endvidere forudsat, at spørgeren ønsker, at de børn, der tidligere har fået
afslag på opholdstilladelse med henvisning til kravet om vellykket integration, skal
have en ny mulighed for at opnå opholdstilladelse, uanset at barnet i mellemtiden
måtte være fyldt 15 år, men forudsat at barnet ikke er fyldt 18 år på tidspunktet
for indgivelsen af den nye ansøgning.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17585
1095686
Side
1/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag , der sikrer, at alle børn under 15 år får mulighed for at få ophold hos deres forældre, hvis forældrene har lovligt ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Det ønskede ændringsforslag kan herefter udarbejdes på følgende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring
med børn og indførelse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning)
(L 43)
[af […]]:
Til § 1
1)
Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»01.
§ 9, stk. 20,
ophæves.«
Stk. 21-42 bliver herefter stk. 20-41.
[Kravet om vellykket integration afskaffes og erstattes ikke af en ansøgningsfrist]
Til § 2
2)
Stk. 2-5
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
I sager, hvor barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens ikrafttræden
er meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af
Udlændingestyrelsen under henvisning til, at barnet ikke har eller har mulighed
for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket
integration her i landet, og der indgives ny ansøgning om opholdstilladelse, læg-
ges barnets alder på tidspunktet for ansøgningen, der blev afslået, til grund. Op-
holdstilladelse kan dog ikke gives, hvis barnet er fyldt 18 år på tidspunktet for den
nye ansøgning.«
[Konsekvensændring og fravigelse af aldersgrænsen på 15 år for visse børn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at kravet om vellykket integration i udlændinge-
lovens § 9, stk. 20, afskaffes, og at der ikke indføres en ny betingelse om en an-
søgningsfrist på 3 måneder i forbindelse med familiesammenføring med børn.
Ændringsforslaget vil også omfatte sager, der er verserende på tidspunktet for
lovens ikrafttræden, dvs. de sager, der er omfattet af de foreslåede bestemmelser
i lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 1 og 3.
Side
2/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag , der sikrer, at alle børn under 15 år får mulighed for at få ophold hos deres forældre, hvis forældrene har lovligt ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingenævnet vil således skulle hjemvise verserende klagesager, hvor afsla-
get på opholdstilladelse er truffet af Udlændingestyrelsen i perioden fra den 10.
juni 2016 til lovens ikrafttræden under henvisning til, at der ikke var grundlag for
en vellykket integration her i landet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 20, til Udlæn-
dingestyrelsen med henblik på, at Udlændingestyrelsen i første instans tager stil-
ling til, om de øvrige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse er opfyldt.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede overgangsordning, hvorefter visse
grupper af børn vil få mulighed for at ansøge om opholdstilladelse inden for en
frist på 3 måneder fra lovens ikrafttræden, udgår af lovforslaget.
Dette er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1, der indebærer, at der ikke vil
skulle gælde en ansøgningsfrist på 3 måneder.
Ændringsforslaget indebærer endvidere, at børn, der i perioden fra den 10. juni
2016 til lovens ikrafttræden er meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af Udlændingestyrelsen under henvisning til, at bar-
net ikke har eller har mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der
er grundlag for en vellykket integration her i landet, og indgiver en ny ansøgning,
vil kunne meddeles opholdstilladelse, uanset at de på tidspunktet for den nye
ansøgning er fyldt 15 år. Det vil dog være en betingelse, at barnet ikke er fyldt 18
år på ansøgningstidspunktet.
I sådanne sager vil det således være barnets alder på tidspunktet for ansøgningen,
der blev afslået, der vil skulle lægges til grund, dog således at der ikke kan medde-
les opholdstilladelse, hvis barnet er fyldt 18 år på tidspunktet for den nye ansøg-
ning.
Dette svarer til, hvad der vil gælde for de børn, der er omfattet af lovforslagets §
2, stk. 4, dvs. børn, der i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens ikrafttræden er
meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, un-
der henvisning til, at der ikke var grundlag for en vellykket integration her i landet,
jf. udlændingelovens § 9, stk. 20.
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Regeringen indgik i februar 2019 en aftale med den tidligere regering og Dansk
Folkeparti om afskaffelse af kravet om vellykket integration og indførelse af en ny
frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning om familiesammenføring med børn.
Side
3/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag , der sikrer, at alle børn under 15 år får mulighed for at få ophold hos deres forældre, hvis forældrene har lovligt ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg står naturligvis ved denne aftale, der har til formål at sikre, at børn, der skal
have en fremtid i Danmark, kommer hertil så tidligt som muligt. Det er i alles inte-
resse
især børnenes. De nye regler er endvidere klare og gennemskuelige, såle-
des at forældre på forhånd ved, hvordan de skal forholde sig, hvis de ønsker fami-
liesammenføring til Danmark.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
4/4