Retsudvalget 2019-20
L 42
Offentligt
2118925_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0037-0072
1304357
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som
led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om et ændringsforslag, således at crowdfunding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter anden lov kan undtages for indsamlingsloven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ind-
samling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen
mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren fremlægge et ændringsforslag, således at crowd-
funding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter
anden lov kan undtages for indsamlingsloven? Vil ministeren i
benægtende fald som teknisk bistand udarbejde et ændringsfor-
slag med det angivne indhold?”
Svar:
1.
Jeg kan indledningsvis henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 5 vedrørende lovforslaget for en gennemgang af praksis for, i hvilket om-
fang crowdfunding er omfattet af indsamlingsloven.
Som det bl.a. fremgår heraf, er visse former for crowdfunding omfattet af
indsamlingsloven. Det gælder for eksempel, hvis der er tale om en opfor-
dring til at yde bidrag til et forud angivet formål, hvis bidragyder enten ikke
modtager en modydelse for sit bidrag, eller hvis modydelsen har en ringe el-
ler ingen værdi i forhold til det ydede bidrag. Det indebærer bl.a., at der skal
ansøges om tilladelse, før en sådan crowdfunding kan iværksættes, og at der
skal aflægges regnskab, når crowdfundingen er afsluttet.
Hvis indsamlingsloven ikke skulle finde anvendelse i disse tilfælde, ville
enhver kunne starte en sådan crowdfunding, uden at der ville blive ført kon-
trol med, at de donerede penge rent faktisk bruges på det oplyste projekt.
Et ændringsforslag med et indhold som nævnt i spørgsmålet ville efter min
opfattelse medføre en øget risiko for omgåelse af indsamlingsloven og der-
med stride imod lovforslagets formål, som jo netop er at styrke kontrollen
med indsamlinger med henblik på at sikre, at indsamlingsområdet er præget
af sikkerhed og gennemsigtighed.
Som det også fremgår af besvarelsen, har Indsamlingsnævnet oplyst, at næv-
net står til rådighed for en dialog med erhvervsorganisationerne med hen-
blik på eventuel afklaring af området og nævnets praksis.
2
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om et ændringsforslag, således at crowdfunding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter anden lov kan undtages for indsamlingsloven, til justitsministeren
Det bemærkes i øvrigt, at et ændringsforslag med det i spørgsmålet nævnte
indhold ikke vurderes at have den nødvendige indholdsmæssige sammen-
hæng med lovforslaget til, at identitetskravet kan siges at være opfyldt.
På den baggrund finder jeg på nuværende tidspunkt ikke anledning til at
fremsætte et ændringsforslag med det i spørgsmålet foreslåede indhold.
2.
Et ændringsforslag, som indebærer, at crowdfunding med et klart er-
hvervsformål, og som er reguleret efter anden lov, undtages fra indsamlings-
loven, kan formuleres på følgende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen mod terrorfi-
nansiering og hvidvask) (L 42)
Ændringsforslag
Af
(…):
Til § 1
x)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
3) Indsamlinger til erhvervsmæssigt formål, der er reguleret efter anden
lov.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.«
[Undtagelse af erhvervsmæssig crowdfunding]
Bemærkninger
Til nr. x
Med ændringsforslaget foreslås det, at indsamlingsloven ikke skal gælde for
indsamlinger til erhvervsmæssige formål, der er reguleret efter anden lov.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at sådanne indsamlinger ikke kræ-
ver Indsamlingsnævnets tilladelse og i øvrigt ikke er underlagt Indsam-
lingsnævnets tilsyn og kontrol.
3
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om et ændringsforslag, således at crowdfunding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter anden lov kan undtages for indsamlingsloven, til justitsministeren
Om et formål kan siges at være erhvervsmæssigt, vil bero på en konkret vur-
dering. Ved vurderingen vil det blandt andet være relevant at se på, om ind-
samleren på sigt har udsigt til at opnå et økonomisk afkast på baggrund af
det, der samles ind til.
Indsamlingen skal – udover at være til et erhvervsmæssigt formål – endvi-
dere være reguleret efter anden lov for at være omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Som et eksempel herpå kan bl.a. nævnes indsamlinger, som
er reguleret efter køberetlige regler, fordi bidragyderen får en modydelse for
sin donation.
4