Retsudvalget 2019-20
L 42
Offentligt
2118861_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0037-0072
1295905
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som
led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende den nye sammensætning af Indsamlingsnævnet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ind-
samling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen
mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren kommentere de kritiske høringssvar vedrørende
den nye sammensætning af Indsamlingsnævnet, herunder hvor-
for kompetencer med hvidvask og terrorfinansiering ikke i ste-
det kan styrkes i sekretariatet for Indsamlingsnævnet?”
Svar:
Lovforslaget indebærer bl.a., at Indsamlingsnævnets sammensætning æn-
dres, således at Indsamlingsnævnet fremover består af et medlem (i stedet
for som nu to) indstillet af Indsamlingsorganisationernes Interesseorganisa-
tion (ISOBRO), et medlem indstillet af Dansk Erhverv, et medlem indstillet
af Forbrugerrådet Tænk og som noget nyt et medlem med særlig indsigt i
området for hvidvask og terrorfinansiering indstillet af Rigspolitiet.
ISOBRO har i sit høringssvar, som Amnesty International Danmark, Dansk
Erhverv og Indre Mission tilslutter sig, bl.a. anført, at den foreslåede nævns-
sammensætning vil medføre et videnstab, og at en styrkelse på Indsam-
lingsnævnet kan ske på flere måder, herunder ved tilførsel af øgede ressour-
cer til nævnets sekretariat.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.5 i den kommenterede høringsover-
sigt. Som det fremgår heraf,l er Indsamlingsnævnets nuværende sammen-
sætning udtryk for en afvejning af hensynene til indsamlingsorganisatio-
nerne, befolkningen og erhvervslivet.
Den afvejning, som danner grundlag for nævnets nuværende sammensæt-
ning, imødekommes således fortsat med lovforslaget, idet såvel indsam-
lingsorganisationerne som offentligheden og erhvervslivet fortsat vil være
repræsenteret i nævnet.
Den nuværende nævnssammensætning er imidlertid ikke sammensat med
særlig viden om eller indsigt i hvidvask- eller terrorfinansieringsområdet for
øje.
På baggrund heraf er det efter min opfattelse nødvendigt at tilføre Indsam-
lingsnævnet kompetencer, som i højere grad gør nævnet i stand til at iden-
2
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende den nye sammensætning af Indsamlingsnævnet, til justitsministeren
tificere mulige tilfælde af hvidvask og terrorfinansiering samt til at føre for-
nødent tilsyn og kontrol med indsamlingsregnskaber.
Når kompetencerne tilføres på nævnsniveau, får det nye nævnsmedlem mu-
lighed for at udøve indflydelse på nævnets beslutninger, f.eks. i forhold til,
om en indsamler skal anmeldes til politiet.
Det bemærkes, at Civilstyrelsen, som stiller sekretariatsbistand til rådighed
for Indsamlingsnævnet, har oplyst, at det i forbindelse med gennemførelse
af de øgede krav til kontrol og tilsyn vil blive sikret, at der også i Indsam-
lingsnævnets sekretariat er de fornødne faglige kompetencer til varetagelse
af kontrol- og tilsynsopgaverne. Sekretariatet har allerede fået tilført en
souschef med anklagerfaglig baggrund. Endvidere vil sekretariatets medar-
bejdere blive efteruddannet i forhold til varetagelse af kontrol- og tilsynsop-
gaver, herunder med særligt fokus på hvidvask- og terrorfinansieringsområ-
det.
Der vil således – hvis lovforslaget vedtages – blive tilført kompetencer i så-
vel nævnet som i sekretariatet, som gør både nævnet og sekretariatet bedre
i stand til at varetage kontrol- og tilsynsopgaver på hvidvask- og terrorfi-
nansieringsområdet.
3