Retsudvalget 2019-20
L 42
Offentligt
2118923_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0037-0072
1295904
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som
led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende de bureaukratiske elementer angående forslagets del om fremsendelse af regnskaber, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ind-
samling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen
mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren kommentere de kritiske høringssvar vedrørende
de bureaukratiske elementer angående forslagets del om frem-
sendelse af regnskaber, og i den forbindelse redegøre for om
dette er et afgørende element i formålet om at bekæmpe terror-
finansiering og hvidvask, herunder om samme formål kan op-
nås
med mindre bureaukrati?”
Svar:
Organisationer, som opnår tilladelse til at foretage indsamlinger efter den
foreslåede bestemmelse i indsamlingslovens § 4, stk. 1, vil fortsat være und-
taget fra kravet om at indsende regnskab for hver enkelt indsamling.
Det følger af den gældende indsamlingsbekendtgørelses § 8, stk. 4, som ikke
forventes ændret, at årsregnskabet skal indeholde en beretning, der beskri-
ver, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget.
ISOBRO, der bakkes op af Gigtforeningen og Indre Mission, har i sit hø-
ringssvar bl.a. bemærket, at de foreslåede regnskabskrav vil gøre det kom-
pliceret og byrdefuldt for de omfattede organisationer.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.3 i den kommenterede høringsover-
sigt. Som det fremgår heraf og af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, er det The Financial Action Task Forces (FATFs) vurdering,
at non-profit organisationer udgør den største risiko i forhold til terrorfinan-
siering.
Danmark modtog i august 2017 FATF’s rapport, som bl.a. pegede på en
række væsentlige mangler i den danske indsats på området for non-profit
organisationer (NPO’er). I sin kritik peger FATF bl.a. på, at organisationer,
der er omfattet af den gældende ordning i indsamlingslovens § 4, stk. 1,
alene er forpligtet til at indsende årsregnskaber, og at kravene til regnska-
berne ikke er yderligere præciseret, end hvad der følger af indsamlingsbe-
kendtgørelsen og lov om visse fonde og foreninger (fondsloven).
I lyset heraf finder Justitsministeriet, at almennyttige organisationer mv. bør
pålægges i årsregnskabet at give Indsamlingsnævnet oplysninger om de en-
2
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende de bureaukratiske elementer angående forslagets del om fremsendelse af regnskaber, til justitsministeren
kelte indsamlinger, så nævnet kan føre den nødvendige kontrol. Det er på
den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at kravene til organisationernes
årsregnskab bør skærpes.
Efter den foreslåede § 4, stk. 3, skal organisationer omfattet af den foreslå-
ede § 4, stk. 1, således i årsregnskabet fremover anføre indsamlingsresulta-
tet for de enkelte indsamlinger, som organisationen har afholdt i løbet af
regnskabsåret. Ved indsamlingsresultat forstås indsamlingens indtægter fra-
trukket de udgifter, som organisationen har afholdt i forbindelse med den
pågældende indsamling.
I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har Justitsministeriet såle-
des
søgt at finde en passende balance mellem hensynet til behovet for øget kon-
trol over for hensynet til ikke at pålægge organisationerne unødvendige byr-
der.
3