Retsudvalget 2019-20
L 42
Offentligt
2118863_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0037-0072
1295891
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om indsamling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som
led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan redegøre nærmere om det aktuelle problems omfang vedrørende terrorfinansiering og hvidvask inden for de nuværende regler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om ind-
samling m.v. (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen
mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren redegøre nærmere om det aktuelle problems
omfang vedrørende terrorfinansiering og hvidvask inden for de
nuværende regler?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
vedrører et af de væsentligste kritikpunkter i The Financial Action Task For-
ces (FATFs) rapport om Danmark fra 2017 den eksisterende ordning i ind-
samlingslovens § 4, stk. 1, hvorefter organisationer, der er godkendt af skat-
teministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved ind-
komstopgørelsen, er undtaget kravet om forudgående tilladelse til at fore-
tage indsamlinger.
Dette skal ses i sammenhæng med, at FATF vurderer, at non-profit organi-
sationer (NPO’er) udgør den største risiko i forhold til terrorfinansiering.
FATF definerer NPO’er som en juridisk person eller organisation, der pri-
mært beskæftiger sig med at indsamle eller uddele midler til velgørende, re-
ligiøse, kulturelle, uddannelsesmæssige eller sociale formål eller at drive
anden velgørende virksomhed. Netop sådanne organisationer vil ofte være
omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, og vil dermed kunne samle ind
uden tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Som det endvidere fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, er det ligeledes de danske myndigheders vurdering, at NPO’er ud-
gør en særlig risiko i forhold til terrorfinansiering. Dette gælder også en-
kelte af de organisationer, der er godkendt af skatteministeren som beretti-
get til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og som
altså i dag kan foretage indsamling uden tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Det kan i tillæg hertil bemærkes, at det fremgår af Europa-Kommissionens
supranationale risikovurdering for hvidvask og terrorfinansiering fra juli
2019, at indsamlings- og foreningsområdet er meget alsidigt, og at trussels-
niveauet for terrorfinansiering vurderes at være væsentligt. Dog bemærkes
det, at trusselsniveauet vurderes at være mindre væsentligt for aktører, der
modtager institutionel finansiering – eksempelvis fra EU, idet dette område
er undergivet en række kontrol- og compliance-mekanismer.
2
L 42 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan redegøre nærmere om det aktuelle problems omfang vedrørende terrorfinansiering og hvidvask inden for de nuværende regler, til justitsministeren
Det er i lyset heraf Justitsministeriets vurdering, at der er behov for at styrke
kontrollen med de organisationer, der er omfattet af ordningen i indsam-
lingslovens § 4, stk. 1, med henblik på i højere grad at sikre, at der ikke sam-
les ind til ulovlige formål, herunder hvidvask og finansiering af terrorisme.
3