Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 39
Offentligt
2111945_0001.png
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. november 2019
J nr.
2019-1653
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 20. november 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 10 til L 39, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 10
Idet der henvises til L 39
svar på spm. 2 anmodes ministeren om
som teknisk
bistand
at udarbejde det omhandlede ændringsforslag.
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til udarbejdelse af et
ændringsforslag, hvormed det sikres, at der ikke fremadrettet kan forekomme dob-
beltsubsidiering af bio- eller bionaturgas i forbindelse med eksport af danske biona-
turgascertifikater. Jeg forstår ligeledes spørgsmålet således, at det ønskede æn-
dringsforslag er en forudsætning for, at Danmark lever op til EU-retlige forpligtelser
og principper for det indre marked.
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Jeg er enig med spørgeren i, at det er vigtigt at undgå dobbeltstøtte og dermed
også undgå risikoen for unfair konkurrence.
Derfor informerer man fra dansk side allerede i videst muligt omfang om, at den
opgraderede biogas har modtaget dansk støtte og tælles med, når Danmark opgør
andelen af vedvarende energi i energiforbruget. Dermed er der taget skridt til at
undgå, at der ydes yderligere støtte i udlandet til støttet dansk biogas, uden at virk-
somheder og støtteydende myndighed i udlandet er bekendt med den danske støt-
te.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 2 til L 39, finder jeg imidlertid ikke, at der
på nuværende tidspunkt er den fornødne viden til at fremsætte et ændringsforslag,
der indfører en ny lovbestemmelse, som kan forhindre, at der kan forekomme dob-
beltsubsidiering af bionaturgas i forbindelse med eksport af danske bionaturgascer-
tifikater.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Der mangler en tilbundsgående analyse af de juridiske og økonomiske konsekven-
ser af et ændringsforslag som det foreslåede. Det er eksempelvis uklart, om æn-
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 39 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2111945_0002.png
dringsforslaget vil være i strid med EU-reglerne om varernes frie bevægelighed,
samt hvilken effekt det vil have for det omfattede erhvervsliv.
For at sikre en hensigtsmæssig, langsigtet løsning på området, håndteres den rej-
ste problemstilling i forbindelse med den aktuelle implementering af direktiv (EU)
2018/2001 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, hvor
man fra dansk side har taget initiativ til dialog med Kommissionen bl.a. for at sikre,
at dobbeltstøtte i videst muligt omfang ikke forekommer.
Jeg er således enig i, at man skal være opmærksom på den rejste problemstilling,
men kan ikke bakke op om vedlagte udkast til ændringsforslag, der er udarbejdet
som teknisk bistand.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/4
L 39 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2111945_0003.png
Ændringsforslag
Til § 2
1) I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Såfremt der udstedes bionaturgascertifikater for den opgraderede biogas,
og disse sælges til udlandet, vil pristillægget efter stk. 1 og 2 være betinget af, at
den opgraderede biogas ikke tillige opnår direkte eller indirekte subsidiering i mod-
tagerlandet.«
Stk.
3-12 bliver herefter stk. 4-13.
[Certifikater kan ikke benyttes til dobbeltsubsidiering.]
2) I det under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »jf.
stk. 4« til: »jf. stk. 5«.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
3) I det under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres i
1.
pkt.
»stk. 4-6« til: »stk. 5-7«, og i
2. pkt.
»stk. 4, 5 eller 6« til: »stk. 5, 6, el-
ler 7«.
[Lovtekniske konsekvensrettelser]
4) I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g
ændres i
stk. 8,
der bliver stk. 9,
stk.
9,
der bliver stk. 10, og
stk. 11,
der bliver stk. 12, »stk. 4-6« til: »stk. 5-7«.
[Lovtekniske konsekvensrettelser]
5) I det under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres
»stk. 5 og 6« til: »stk. 6 og 7«.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
Bemærkninger:
Til nr. 1
] --
I henhold til den gældende bestemmelse i § 35 c i lov on naturgasforsyning,
som foreslås afløst af § 35 g, jf. lovforslagets § 2, nr. 11, kan der ydes støtte
til biogas, når den opgraderes og tilføres naturgasnettet.
Side
3/4
L 39 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2111945_0004.png
Efter ønske fra naturgashandlere udsteder Energinet på eget initiativ biona-
turgascertifikater. Certifikaternes funktion er dels at muliggøre, at ”den
grønne værdi” kan handles, dels en dokumentation over for slutkunden på, at
en andel eller mængde af den indkøbte gas er opgraderet biogas.
Eurostats og FNs regler foreskriver, at al bionaturgas, der tilføres det danske
naturgasnet, betragtes som forbrugt i Danmark. Det vil sige, at bionaturgas
der er tilført det danske naturgasnet, men sælges i et andet medlemsland via
bionaturgascertifikater, medregnes i Danmarks VE-opgørelse.
Det fremgår af biogascertifikaterne, om den pågældende mængde opgraderet
biogas har fået opgraderingsstøtte i Danmark. Desuagtet er det muligt, at
biogascertifikaterne eksporteres til andre lande, og at der i modtagerlandet
modtages støtte, afgiftsfritagelse eller anden form for subsidiering som følge
af, at de anvender opgraderet biogas. Det vil sige, at der i realiteten ydes
støtte til den samme mængde opgraderet biogas to gange.
Med det formål at undgå direkte eller indirekte dobbeltsubsidiering foreslås
det med ændringsforslaget, at hvis bionaturgascertifikater sælges til udlan-
det, gøres pristillægget efter stk. 1 og 2 betinget af, at den opgraderede bio-
gas ikke tillige opnår direkte eller indirekte subsidiering i modtagerlandet.
Ifølge § 35 e, stk. 3, i lov om naturgasforsyning, som foreslået ændret ved
lovforslagets § 2, nr. 10, vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne
fastsætte nærmere regler om genoptagelse af pristillæg efter den foreslåede §
35 g. Det foreslåede ændringsforslag til § 35 g indebærer, at ministeren i
medfør af § 35 e, stk. 3, vil kunne fastsætte nærmere regler om genoptagelse
med henblik på tilbagebetaling af pristillæg, hvis den opgraderede biogas
efterfølgende tillige opnår direkte eller indirekte subsidiering i udlandet.
Til nr. 2-5
Ændringsforslagene indeholder lovtekniske konsekvensrettelser som følge
af, at der med ændringsforslag nr. 1 foreslås indsat et nyt stk. 3.
Ændringsforslagene indeholder ingen materielle ændringer.
Side
4/4