Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-12151
Den 4. november 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 til L 31, forslag til folketingsbeslutning om lov om
ændring af lov om vandforsyning m.v. (Obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder og pligt til indberetning m.v.) stillet den 30. oktober 2019 af Lise Bech (DF).
Spørgsmål nr. 2 til L 31
Vil ministeren bekræfte, at kommunernes overordnede skøn over indsatsbehov alene kommer til at
gælde for BNBO'erne, og at lovforslaget ikke kan få som konsekvens, at andre store produktive arealer
tages ud af produktion på grundlag af overordnede skøn?
Svar
I overensstemmelse med tillægsaftalen til pesticidstrategien er lovforslaget afgrænset til BNBO og vil
gøre det muligt at pålægge kommunerne at vurdere behovet for yderligere beskyttelsestiltag i disse
områder.
I lovforslaget er beskrevet en række elementer, som kommunerne vil kunne lægge vægt på i deres
risikovurdering af BNBO, herunder at en vurdering efter omstændighederne vil kunne baseres på et
mere overordnet skøn, da det ikke med sikkerhed i alle tilfælde vil være muligt at foretage detaljerede
tekniske beregninger og undersøgelser.
Hvis denne risikovurdering fører frem til, at der er behov for at iværksætte indsatser til beskyttelse af
nuværende og fremtidige drikkevandinteresser mod fare for forurening med pesticider, vil
kommunerne kunne anvende eksisterende regler i miljøbeskyttelsesloven og vandforsyningsloven.
En beskyttelsesindsats i BNBO vil blandt andet kunne gennemføres ved påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 24 eller § 26 a. Disse bestemmelser er ikke afgrænset til alene at gælde i
BNBO og vil således også kunne finde anvendelse på andre arealer efter en konkret vurdering og i
overensstemmelse med gældende praksis.
En række af de samme forhold og metoder som ved risikovurderingen af BNBO vil kunne indgå som
dokumentation for behovet for en indsats på områder uden for BNBO. Det vil være op til kommunen
at foretage en samlet vurdering af de lokale forhold og sikre at der foreligger tilstrækkelig
dokumentation, før miljøbeskyttelseslovens § 24 eller § 26 a kan anvendes.
En kommunal afgørelse om påbud vil efter miljøbeskyttelseslovens § 91, stk. 1 kunne påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk