Skatteudvalget 2019-20
L 26
Offentligt
2095226_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019 - 303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 26 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige, lov om retsafgifter og forskellige andre love (Forenkling af regler om forældelses-
håndtering, modregning ved transporter, flere skyldnere på samme fordring, eftergivelse
og afskrivning, retsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 11. oktober 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 26 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er tilsigtet, at det offentlige får forrang til modregning i forbindelse med transport af fordringer, til skatteministeren
2095226_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at det er tilsigtet med lovforslaget, at det offentlige får forrang til
modregning i forbindelse med transport af fordringer, og herunder oplyse, om det altid er
sådan, at det offentlige har forrang modsat det af Advokatrådet fremførte under høringen
over lovforslaget?
Svar
Det er tilsigtet med lovforslaget, at det offentlige får forrang ved modregning, hvis der er
givet transport i en udbetaling fra Skatteforvaltningen, fx overskydende skat. Lovforslaget
har til formål at løse det problem, at der i mange tilfælde er tvivl om stiftelsestidspunktet
for gæld til det offentlige. Når der er tvivl om stiftelsestidspunktet, kan Gældsstyrelsen
ikke altid vide, i hvilket omfang det offentlige kan modregne i en udbetaling, som er over-
draget (transporteret) til en tredjemand. For at løse problemet og sikre en korrekt admini-
stration af området er det nødvendigt at give det offentlige forrang ved modregning i ud-
betalinger fra Skatteforvaltningen, når der er givet transport i sådanne udbetalinger. Da
det i langt de fleste tilfælde er overskydende skatter og afgifter, der overdrages til tredje-
mand, er det valgt at begrænse forrangen ved modregning til disse udbetalinger.
Det offentlige har i dag ikke altid forrang, når der ønskes modregnet i udbetalingskrav,
der omfattes af en transport. Når der er givet transport i et udbetalingskrav, er afgørelsen
om, hvorvidt der kan modregnes i en udbetaling fra det offentlige, eller om udbetalingen
skal foretages til en tredjemand (den, der har fået transport i udbetalingen), efter de gæl-
dende regler bl.a. afhængig af, om skyldnerens gæld var stiftet før, eller efter at skyldneren
har overdraget kravet på udbetalingen til en tredjemand. Hvis gælden er stiftet, før Skatte-
forvaltningen har fået kendskab til overdragelsen til tredjemand, kan det offentlige mod-
regne gælden i udbetalingen. Hvis gælden er stiftet, efter at Skatteforvaltningen har fået
kendskab til overdragelsen til tredjemand, skal udbetalingen som udgangspunkt foretages
til tredjemand.
Hvis den foreslåede regel om forrang ikke gennemføres, vil en automatisk, systemunder-
støttet modregning ikke være mulig. Hvis Gældsstyrelsen er i tvivl om, hvorvidt stiftelses-
tidspunktet for en fordring er korrekt, vil det være nødvendigt for Gældsstyrelsen at rette
henvendelse til fordringshaver for at få afklaret, om det registrerede stiftelsestidspunkt er
korrekt. Som det er beskrevet i lovforslaget, lider mange af de fordringer, der oversendes
til inddrivelse hos Gældsstyrelsen eller indberettes til Gældsstyrelsens fordringsregister
med henblik på modregning under opkrævning, af datafejl, herunder tvivl om stiftelses-
tidspunktet. En sådan afklaring vil forudsætte en manuel proces, der hindrer en automa-
tisk, systemunderstøttet modregning. Modregning i overskydende skat m.v. bidrager væ-
sentligt til det samlede inddrivelsesprovenu, og det er derfor vigtigt, at modregning kan
foregå automatisk og systemunderstøttet.
Endelig bemærkes, at lovforslaget på nær enkelte mindre justeringer er identisk med lov-
forslag nr. L 213, der blev fremsat den 27. marts 2019 af den tidligere regering (V, LA og
KF). Der er ikke foretaget justeringer i den foreslåede regel om forrang ved transporter.
Side 2 af 2