Skatteudvalget 2019-20
L 25
Offentligt
2102959_0001.png
11. november 2019
J.nr. 2019 - 6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven. (Vi-
deregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af
pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 5. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om baggrunden for de nugældende regler vedr. skattefri omstrukturering af pensionsinstitutter og den eksisterende forskel i beskatningsregler for pensionsopsparing i hhv. pensionskasser og livsforsikringsselskaber, til skatteministeren
2102959_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad baggrunden er for de nugældende regler vedrørende
skattefri omstrukturering af pensionsinstitutter og den eksisterende forskel i beskatnings-
regler for pensionsopsparing i henholdsvis pensionskasser og livsforsikringsselskaber,
samt hvad begrundelsen er for at man på nuværende tidspunkt foreslår en ændring.
Svar
Som følge af EU-Domstolens underkendelse af de danske pensionsbeskatningsregler i
dom af 30. januar 2007 i sag C-150/04, Kommissionen mod Danmark blev pensionsaf-
kastbeskatningen opdelt i to dele. En del, der påhviler pensionsinstituttet (en såkaldt insti-
tutskat) og en del, der påhviler pensionsopsparerne (en såkaldt individskat). Ændringen
blev gennemført ved lov nr. 1535 af 19. december 2007 med virkning fra 2010 for danske
pensionsinstitutter.
Før 2010 var der kun en institutskat, og beskatningsgrundlaget for pensionskasser m.v. og
livforsikringsselskaber blev som udgangspunkt opgjort på samme måde efter pensionsaf-
kastbeskatningsloven, dvs. på baggrund af indkomstårets formueafkast.
Fra 2010 er opgørelsen af beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven for
pensionskasser m.v. og livsforsikringsselskaber væsentligt forskellig.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7 beskattes pensionskasser m.v. af indkomstårets
formueafkast med fradrag for hensættelser til de forsikrede m.v. Forenklet beskrevet be-
taler pensionskasser m.v. skat af den del af formueafkastet, der ikke tilskrives pensionsop-
sparerne, mens pensionsopsparerne betaler skat af den del af indkomstårets formueafkast,
der tilskrives deres depoter, jf. pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8 beskattes livsforsikringsselskaber derimod som
udgangspunkt af forskellen mellem de ufordelte midler ved indkomstårets udgang og de
ufordelte midler ved indkomstårets begyndelse. Livsforsikringsselskaberne har ligesom
pensionskasserne m.v. fradrag for de beløb, der tilskrives pensionsopsparernes depoter,
og som beskattes hos pensionsopsparerne, når beløbene overføres fra de ufordelte midler
til pensionsopsparernes depoter.
Livsforsikringsselskaber blev både før og efter omlægningen af pensionsafkastbeskat-
ningsloven i 2010 også beskattet efter selskabsskatteloven. Efter selskabsskattelovens §
13, stk. 3, har livsforsikringsselskaber fradrag for den betalte pensionsafkastskat og for
forsikringsmæssige hensættelser og særlige bonushensættelser. Forenklet beskrevet betaler
livsforsikringsselskaber herved kun selskabsskat af den del af indkomstårets formueafkast,
der kan henføres til egenkapitalen.
Af bemærkningerne til omlægningen af pensionsafkastbeskatningsloven i 2010 (L 10, FT
2007-08, 2. samling) fremgår, at formålet med pensionsafkastbeskatningslovens § 8 var, at
pensionsafkastbeskatningen - sammen med beskatningen af pensionsopsparernes depoter
Side 2 af 3
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om baggrunden for de nugældende regler vedr. skattefri omstrukturering af pensionsinstitutter og den eksisterende forskel i beskatningsregler for pensionsopsparing i hhv. pensionskasser og livsforsikringsselskaber, til skatteministeren
2102959_0003.png
- blev fastholdt på ca. samme niveau som før omlægningen af pensionsafkastbeskatnin-
gen.
Baggrunden for, at pensionsafkastbeskatningsgrundlaget opgøres forskelligt for livsforsik-
ringsselskaber og pensionskasser m.v. fremgår ikke direkte af bemærkningerne. Det er
imidlertid nødvendigt at have forskellige opgørelsesregler for pensionskasser m.v. og livs-
forsikringsselskaber i pensionsafkastbeskatningsloven for at tage højde for, at livsforsik-
ringsselskaberne
i modsætning til pensionskasserne m.v. - selskabsbeskattes af den del
af indkomstårets afkast, der kan henføres til egenkapitalen.
Det kan herudover oplyses, at den valgte metode til opgørelse af beskatningsgrundlaget
for livsforsikringsselskaber er en væsentlig forenkling i forhold til reglerne før 2010. In-
den omlægningen af pensionsafkastbeskatningen i 2010 blev der således taget højde for
selskabsbeskatningen af livsforsikringsselskabet ved at give fradrag for den selskabsskatte-
pligtige indkomst ved opgørelsen af pensionsafkastbeskatningsgrundlaget. Det medførte
et kompliceret samspil mellem opgørelsen af beskatningsgrundlagene for selskabsskat og
pensionsafkastskat. Efter omlægningen af pensionsafkastbeskatningen i 2010 opgøres
livsforsikringsselskabers beskatningsgrundlag efter pensionsafkastbeskatningsloven der-
imod som udgangspunkt direkte på baggrund af indkomstårets ændring i de ufordelte
midler, dvs. uafhængigt af den selskabsskattepligtige indkomst.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18 om skattefri omstrukturering mellem pensionsinsti-
tutter blev indført ved omlægningen af pensionsafkastbeskatningen i 2010. Pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 18 forhindrer ikke, at reglerne kan anvendes på en omstrukture-
ring mellem en pensionskasse m.v. og et livsforsikringsselskab. Bestemmelsen svarer
imidlertid i store træk til reglerne for skattefri omstrukturering af pensionsinstitutter før
omlægningen af pensionsafkastbeskatningen i 2010, der som nævnt var fra en tid, hvor
investeringsafkastet for både pensionskasser m.v. og livsforsikringsselskaber blev beskat-
tet på institutniveau. Herudover er reglerne ikke affattet med henblik på skattefri om-
struktureringer mellem pensionskasser m.v. og livsforsikringsselskaber, hvilket først blev
selskabsretligt muligt i 2012.
Dette har givet anledning til usikkerhed i pensionsbranchen om fortolkningen af reglerne
for skattefri omstruktureringer mellem pensionskasser m.v. og livsforsikringsselskaber,
der dels er søgt afklaret gennem bindende svar, dels har givet anledning til en dialog mel-
lem Skatteministeriet og pensionsbranchen om de skattemæssige vilkår for omstrukture-
ring mellem pensionsinstitutter.
Regeringen har derfor i det fremsatte lovforslag L 25 bl.a. foreslået nogle justeringer af
reglerne for skattefri omstruktureringer af pensionsinstitutter. Med forslagene fjernes
nogle uhensigtsmæssige konsekvenser af samspillet mellem pensionsafkastbeskatningslo-
ven og selskabsskatteloven, som en dialog med pensionsbranchen, har afdækket. Herud-
over giver forslagene pensionsinstitutterne øget fleksibilitet i forbindelse med sådanne
omstruktureringer.
Side 3 af 3