Skatteudvalget 2019-20
L 25
Offentligt
2106095_0001.png
15. november 2019
J.nr. 2019 - 6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Vi-
deregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af
pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 22. oktober 2019.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer, til skatteministeren
2106095_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. oktober 2019 fra FSR
danske revi-
sorer, jf. L 25
bilag 4.
Svar
FSR
danske revisorer rejser i deres henvendelse følgende fem problemstillinger vedrø-
rende skattefri omstruktureringer af pensionsinstitutter efter pensionsafkastbeskatningslo-
ven (i det efterfølgende PAL), som de anmoder om bliver løst i L 25:
1) Fusionstidspunkt ved skattefri fusion af en pensionskasse med et livsforsikringsselskab
2) Succession i loftet for udbetaling af negativ skat (i samme situation som ovenfor)
3) Beregning af PAL-fradrag ved skattefri fusion (i samme situation som ovenfor)
4) Ikrafttrædelsestidspunktet for PAL-fradrag (i samme situation som ovenfor)
5) Beskatning af goodwill ved omdannelse af livsforsikringsselskab til pensionskasse m.v.
De rejste problemstillinger kommenteres nedenfor.
Fusionstidspunkt ved skattefri fusion af pensionskasse til livsforsikringsselskab
FSR
danske revisorer anmoder om, at det bekræftes, at en PAL-skattefri fusion mellem
en PAL-skattepligtig pensionskasse (PAL § 7) og et modtagende selskabsskattepligtigt
livsforsikringsselskab (PAL § 8) er mulig, selv om fusionen i selskabsskatteregimet først
har virkning fra vedtagelsestidspunktet, dvs. selvom fusionsdatoen vil være forskellig efter
PAL og selskabsskatteloven. Alternativt foreslås det, at der fremsættes ændringsforslag
herom.
FSR anfører, at det i så fald kun vil være muligt at foretage en PAL-skattefri fusion, hvis
generalforsamlingen, hvor fusionen vedtages, afholdes den 31. december.
Kommentar
Efter PAL § 18, stk. 3, er det en betingelse for anvendelsen af reglerne om PAL-skattefri
fusion, at fusionsdatoen er den 1. januar i fusionsåret. Denne betingelser indebærer, at
pensionsinstitutter kun kan anvende reglerne om PAL-skattefri fusion m.v., hvis fusions-
datoen er den 1. januar i fusionsåret både efter PAL og - hvor dette måtte være relevant
også efter selskabsskatteloven eller fusionsskatteloven. Det er således vurderingen, at det
er en forudsætning for anvendelsen af reglerne om PAL-skattefri fusion m.v. mellem pen-
sionsinstitutter, at der kun er én fusionsdato
og at denne dato er den 1. januar i fusions-
året.
Hvis betingelsen i PAL § 18, stk. 3, gav mulighed for, at en PAL-skattefri fusion mellem
en pensionskasse og et livsforsikringsselskab kunne have forskellige fusionsdatoer efter
PAL og selskabsskatteloven, ville der være risiko for, at afkastet af den overførte egenka-
pital i perioden mellem den 1. januar i fusionsåret og en senere fusionsdato efter selskabs-
skattelovens regler, hverken blev beskattet efter PAL eller efter selskabsskatteloven.
Side 2 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer, til skatteministeren
2106095_0003.png
Betingelsen om, at fusionsdatoen skal være den samme efter PAL og selskabsskatteloven,
medfører ikke, at fusion med en indskydende pensionskasse m.v. og et modtagende livs-
forsikringsselskab i så fald kun kan foretages PAL-skattefrit, hvis generalforsamlingen af-
holdes den 31. december året før fusionsåret.
Den nævnte situation er netop reguleret i selskabsskattelovens § 13 H, der omhandler en
selskabsskattepligtig fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og et modtagende
selskabsbeskattet livsforsikringsselskab. Selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2, medfører, at
ovennævnte fusion skal gennemføres med tilbagevirkende kraft til den 1. januar.
L 25 indeholder ingen begrænsninger i anvendelsen af selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2,
der fortsat finder anvendelse på fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og et
modtagende livsforsikringsselskab. Den fusion, som FSR
danske revisorer henviser til,
kan således fortsat gennemføres på en almindelig generalforsamling i løbet af året med til-
bagevirkende kraft til den 1. januar selskabsskattemæssigt. Betingelsen i PAL § 18, stk. 3,
om, at der kun kan gennemføres en PAL-skattefri fusion, hvis fusionsdatoen er 1. januar i
fusionsåret, indebærer dermed ikke, at generalforsamlingen skal afholdes den 31. decem-
ber året før fusionsåret.
Med henblik på at skabe større klarhed vil jeg imidlertid til 2. behandlingen fremsætte et
ændringsforslag, der præciserer ovenstående fortolkning.
Succession i loftet for udbetaling af negativ skat ved skattefri fusion af en pensi-
onskasse med et livsforsikringsselskab
FSR
danske revisorer beder om at få bekræftet, at den egenkapital i en pensionskasse
m.v., som med en PAL-skattefri succession fusioneres ind i et selskabsskattepligtigt liv-
forsikringsselskab, indgår i opgørelsen af udbetalingsloftet pr. 31. december 2009 i livfor-
sikringsselskabet, uanset at egenkapitalen ikke indgår i den relevante bestemmelse for ud-
betalingsloftet i selskabsskattepligtige livforsikringsselskaber, jf. PAL § 17, stk. 4. Alterna-
tivt foreslår FSR
danske revisorer, at dette sikres ved et ændringsforslag.
Kommentar
Efter PAL § 17, stk. 2, kan visse pensionsinstitutter få udbetalt den negative skat, der ikke
er fradraget i de førstkommende fem indkomstår efter indkomståret, hvor den negative
skat er beregnet. Udbetalingen af uudnyttet negativ skat er begrænset af loftet i PAL § 17,
stk. 3 og 4.
Ifølge PAL § 18, stk. 6, kan der ved en skattefri omstrukturering mellem en pensionskasse
m.v. omfattet af PAL § 7 og et livsforsikringsselskab omfattet af PAL § 8, kun succederes
i de værdier, der indgår i opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den fortsættende insti-
tution.
Livsforsikringsselskaber beskattes ifølge PAL § 8 som udgangspunkt af forskellen mellem
de ufordelte midler ved indkomstårets udgang og de ufordelte midler ved indkomstårets
Side 3 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer, til skatteministeren
2106095_0004.png
begyndelse. Livsforsikringsselskaber er således ikke PAL-skattepligtige af afkastet af egen-
kapitalen, og kan derfor ikke succedere i den del af pensionskassens loft for udbetaling af
uudnyttet negativ skat, der består i pensionskassens egenkapital opgjort den 31. december
2009.
Efter gældende regler vil et livsforsikringsselskab, der fusionerer PAL-skattefrit med en
pensionskasse m.v., derfor ikke kunne få udbetalt en negativ skat, der svarer til skattevær-
dien af pensionskassens egenkapital den 31. december 2009, men vil kun kunne anvende
den negative skat til at nedbringe efterfølgende års positive skat, jf. PAL § 17, stk. 1.
Hvis pensionskassen m.v. ikke havde fusioneret med et livsforsikringsselskab
ville pen-
sionskassens egenkapital den 31. december 2009 derimod have indgået i udbetalingsloftet,
hvorved pensionskassen m.v. under visse betingelser ville kunne have fået udbetalt et be-
løb svarende til skatteværdien af pensionskassens egenkapital den 31. december 2009,
fem år efter, at pensionskassens egenkapital var nedbragt på en måde, der havde genereret
en negativ skat, som ikke var modregnet i efterfølgende års positive skat.
For at sikre, at en pensionskasse m.v. omfattet af PAL § 7, ikke får beskåret loftet for ud-
betaling af uudnyttet negativ skat ved skattefri fusion med et livsforsikringsselskab, vil jeg
derfor stille et ændringsforslag til 2. behandlingen af lovforslaget, der sikrer, at der ved fu-
sion mellem en pensionskasse m.v. omfattet af PAL § 7 og et livsforsikringsselskab om-
fattet af PAL § 8 også kan succederes i pensionskassens m.v. egenkapital opgjort den 31.
december 2009 ved beregning af loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat. Tilsva-
rende foreslås, når en pensionskasse omfattet af PAL § 7 skattefrit omdannes til et livs-
forsikringsselskab.
Beregning af PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse med et livsfor-
sikringsselskab
FSR
danske revisorer anmoder om en uddybende forklaring på, hvorfor der i den ske-
matiske beregningsregel for reduktion af PAL-fradraget ikke anlægges en nettobetragt-
ning, så der tages hensyn til de positive, gennemsnitlige resultater for de seneste 3 år
forud for fusionsåret.
Kommentar
I de tilfælde, hvor pensionskassen m.v. ikke kan redegøre for, hvor stor en del af den
overførte egenkapital, der består af opsparet omkostnings- og risikooverskud, skal hen-
holdsvis opsparet omkostningsoverskud og opsparet risikooverskud opgøres efter en ske-
matisk model.
Som anført i høringsskemaet skal der efter den skematiske model foretages en forholds-
mæssig beregning af henholdsvis opsparet omkostnings- og risikooverskud på baggrund
af de positive årlige gennemsnitlige resultater for de seneste tre indkomstår.
Side 4 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer, til skatteministeren
2106095_0005.png
Et omkostningsoverskud skal ved denne beregning ikke nedsættes med et risikounder-
skud eller omvendt, da det i så fald vil gives et for stort fradrag for den overførte egenka-
pital i de tilfælde, hvor risikounderskuddet ikke er dækket af et omkostningsoverskud,
men er dækket med overskud på renteresultatet.
Princippet i den skematiske model om, at der ikke anlægges en nettobetragtning ved ne-
gative omkostningsresultater eller risikoresultater, svarer til det princip, der i øvrigt gælder
i PAL.
Eksempelvis følger det af PAL § 4 a, stk. 5 og 6, der omhandler opgørelsen af pensions-
opsparernes beskatningsgrundlag, at et negativt omkostningsresultat ikke kan modregnes i
et positivt risikoresultat eller omvendt, men skal anses for at være dækket af renteresulta-
tet. Kun i de tilfælde, hvor pensionsinstituttet kan dokumentere, at de opsparede midler
fra enten egenkapitalen eller de ufordelte bonusreserver, der anvendes til modregning i et
års negative omkostningsresultat, stammer fra overskud på omkostningsresultatet fra
årene forud for indkomståret, kan der ske modregning. Tilsvarende gælder ved et negativt
risikoresultat. Det bemærkes i den forbindelse, at pensionsinstitutter, der anvender den
skematiske model, netop ikke kan redegøre for, hvor stor en del af den overførte egenka-
pital, der består af opsparet omkostnings- og risikooverskud, og derfor ikke ville opfylde
denne betingelse.
Ikrafttrædelsestidspunktet for PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensions-
kasse til et livsforsikringsselskab
FSR
danske revisorer anmoder om en uddybende forklaring på, hvorfor der ikke - som
foreslået af FSR
danske revisorer
indføres en regel om, at en pensionskasse og et livs-
forsikringsselskab, der har gennemført en PAL-skattefri fusion før 1. januar 2020, kan an-
vende de foreslåede regler i fradragsmodellen og primoreguleringsmodellen.
Kommentar
De pensionsinstitutter, der har valgt at gennemføre en skattefri fusion før 1. januar 2020,
har valgt det på baggrund af gældende regler med de fordele og ulemper, der er forbundet
hermed.
Det er ikke urimeligt, at pensionsinstitutter, der fusionerede for flere år siden, ikke kan til-
vælge de nye regler. Tværtimod vil det være højst usædvanligt, hvis der indføres en skatte-
begunstigelse med flere års tilbagevirkende kraft.
Herudover vil det som nævnt i høringsskemaet også være urimeligt over for de pensions-
institutter, der evt. har afholdt sig fra at omstrukturere pga. gældende regler, og som evt.
ville kunne have fået administrative fordele herved for år tilbage.
Side 5 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer, til skatteministeren
2106095_0006.png
Beskatning af goodwill ved omdannelse af livsforsikringsselskab til pensionskasse
m.v.
FSR
danske revisorer anfører, at der er opstået usikkerhed om, hvorvidt der ved en om-
dannelse af et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab til et udelukkende PAL-skatte-
pligtigt institut skal svares selskabsskat i form af ophørsbeskatning af oparbejdet og ikke
bogført goodwill.
FSR
danske revisorer argumenterer for, at der ikke kan foreligge goodwill i denne for-
bindelse og beder om at få dette bekræftet. Alternativt foreslås det, at der fremsættes æn-
dringsforslag, så egen oparbejdet goodwill ikke ophørsbeskattes i denne situation.
Kommentar
Efter den gældende regel i selskabsskattelovens § 5, stk. 4, skal en overgang fra almindelig
selskabsbeskatning til fritagelse for selskabsbeskatning sidestilles med ophør af virksom-
hed og salg til handelsværdi af de aktiver og passiver, der er i behold hos selskabet mv. på
tidspunktet for overgangen.
Når et selskabsbeskattet livsforsikringsselskab omdannes til en rent PAL-beskattet pensi-
onskasse er der således tale om, at livsforsikringsselskabet udgår af selskabsskattepligt,
hvorefter der skal ske ophørsbeskatning. Det indebærer bl.a., at evt. latent beskatning af
goodwill kommer til beskatning ved omdannelsen.
Det afhænger af de konkrete forhold, om der er knyttet goodwill til det enkelte selskab,
og hvor stor goodwillen er. Det er således et konkret ligningsmæssigt spørgsmål.
Jeg er enig i, at den gældende ophørsbeskatning af en eventuel goodwill kan stå i vejen for
en forretningsmæssigt fornuftig omdannelse af et livsforsikringsselskab til et arbejdsmar-
kedsrelateret livsforsikringsselskab, der ville være til gavn for forsikringstagerne.
Jeg har derfor besluttet at fremsætte et ændringsforslag til 2. behandlingen, der vil fritage
livsforsikringsselskaber for ophørsbeskatning i forbindelse med en sådan omdannelse el-
ler fusion.
Med henblik på at sikre, at der ikke kan spekuleres i skattefritagelsen, vil jeg samtidig
fremsætte forslag om en værnsregel. Værnsreglen skal forhindre afskrivningsret for et sel-
skabsbeskattet selskab, der erhverver goodwill fra f.eks. en pensionskasse eller et arbejds-
markedsrelateret livsforsikringsselskab.
Side 6 af 6