Skatteudvalget 2019-20
L 25
Offentligt
2116601_0001.png
2. december 2019
J.nr. 2019-6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Vi-
deregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af
pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 18. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2116601_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fra-
drag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, så disse regler
også kommer til at gælde allerede gennemførte fusioner, jf. det af AP Pension og FSR
danske revisorer fremførte? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til et
ændringsforslag herom.
Svar
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 4 og 8 til lovforslaget, hvor jeg har kommente-
ret forslaget fra FSR
danske revisorer og AP Pension om at give de pensionsinstitutter,
der har fusioneret før 1. januar 2020, mulighed for at vælge at anvende den foreslåede
PAL-fradragsmodel. Som det fremgår af besvarelsen, kan jeg ikke tilslutte mig det nævnte
ændringsforslag.
Det bemærkes, at ændringsforslaget skønnes at medføre et engangsmindreprovenu på op
til 150 mio. kr. i umiddelbar virkning i 2020. Der er ikke anvist finansiering af dette min-
dreprovenu.
I spørgsmålet anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, der hermed fremsendes.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskat-
ningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Videre-
givelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse
af regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdan-
nelse af pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.) (L 25)
Til § 6
01)
I
stk. 7
indsættes som
2 og 3. pkt.:
”En
fortsættende institution, der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens §
8, og som med skattemæssig virkning før den 1. januar 2020 er fusioneret med en indsky-
dende institution, der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, jf. pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1, nr. 2, kan for indkomståret 2020 vælge at an-
vende pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, som affattet ved § 2, nr. 7. Valget ef-
ter 2. pkt. skal træffes senest ved udløbet af oplysningsfristen for indkomståret 2020, jf.
skattekontrollovens § 12, stk. 1.”
[Mulighed for at tilvælge fradragsmodellen ved fusion foretaget før den 1. januar 2020]
02)
I § 6 indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
En fortsættende institution, der foretager valg som nævnt i stk. 7, 2. pkt., skal ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2020 medregne et beløb sva-
rende til den ved fusionen modtagne egenkapital, som efter selskabsskattelovens § 13 H,
Side 2 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2116601_0003.png
stk. 1, ikke er medregnet ved opgørelsen af institutionens skattepligtige indkomst, med
fradrag af beløb, som institutionen er blevet beskattet af efter selskabsskattelovens § 13
H, stk. 3. Fra og med indkomståret 2020 finder selskabsskattelovens § 13 H, stk. 3, ikke
anvendelse for institutionen.”
[Skattemæssige konsekvenser af at tilvælge fradragsmodellen ved fusion foretaget før den
1. januar 2020]
Bemærkninger
Til nr. 01
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18 kan en pensionskasse eller et arbejdsmarkeds-
relateret livsforsikringsselskab under visse betingelser indfusioneres pensionsafkastskatte-
frit i et livsforsikringsselskab.
Livsforsikringsselskaber beskattes både efter pensionsafkastbeskatningsloven og efter sel-
skabsskatteloven.
Efter selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, kan en pensionskasse m.v., der indfusioneres i
et livsforsikringsselskab, overdrage sin egenkapital til det modtagende livsforsikringssel-
skab, uden at livsforsikringsselskabet selskabsbeskattes af egenkapitalen.
For at undgå at den overdragede egenkapital kan udloddes skattefrit til ejerne eller danne
grundlag for fradrag ved opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst, indeholder
selskabsskattelovens § 13 H, stk. 3, en genbeskatningsregel, som medfører, at efterføl-
gende nedgang i den egenkapital, som fremgik af det modtagende selskabs åbningsba-
lance ved fusionen, skal medregnes ved opgørelsen af livsforsikringsselskabets selskabs-
skattepligtige indkomst.
Pensionskasser m.v. og livsforsikringsselskaber beskattes grundlæggende forskelligt efter
pensionsafkastbeskatningsloven. Når en pensionskasse m.v. indfusioneres i et fortsæt-
tende livsforsikringsselskab, sker beskatningen efter reglerne for livsforsikringsselskaber,
jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 8.
Ifølge pensionsafkastbeskatningslovens § 8 pensionsafkastbeskattes livsforsikringsselska-
ber som udgangspunkt af indkomstårets ændringer i de ufordelte midler. Overførsler fra
egenkapitalen til de ufordelte midler i et livsforsikringsselskab vil derfor medføre et tilsva-
rende højere beskatningsgrundlag, ligesom overførsler fra egenkapitalen til pensionsop-
sparerne ikke vil påvirke livsforsikringsselskabets beskatningsgrundlag og derfor ikke vil
medføre et fradrag i beskatningsgrundlaget.
Hvis pensionskassen m.v. og livsforsikringsselskabet ikke var fusioneret, ville sådanne
overførsler ikke have udløst pensionsafkastbeskatning igen. Dette skyldes, dels at over-
Side 3 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2116601_0004.png
førsler fra egenkapitalen til de ufordelte midler ikke ville have medført en ændring i be-
skatningsgrundlaget for pensionskassen m.v., dels at overførsler fra egenkapitalen til pen-
sionsopsparerne ville have udløst et tilsvarende fradrag i beskatningsgrundlaget for pensi-
onskassen.
Ved en pensionsafkastskattefri fusion, hvor en pensionskasse m.v. indskydes i et fortsæt-
tende livsforsikringsselskab, medfører gældende regler således, at den egenkapital, der er
opbygget i pensionskassen m.v. af pensionsafkastbeskattede midler, pensionsafkastbe-
skattes igen ved overførsel af den overdragede egenkapital til de ufordelte midler eller
kunderne.
I lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås det at ændre reglerne, så selskabsskattelovens § 13 H,
stk. 1 og 3, kun skal finde anvendelse på fusioner, der er gennemført med skattemæssig
virkning til og med den 31. december 2019. Det vil medføre, at et modtagende livsforsik-
ringsselskab, der fusionerer med en indskydende pensionskasse m.v. med skattemæssig
virkning fra og med den 1. januar 2020, vil skulle beskattes af de overdragede værdier,
som der ikke er betalt vederlag for, efter skattelovgivningens almindelige regler allerede i
fusionsåret.
I tilknytning hertil foreslås det i lovforslagets § 2, nr. 7, at livsforsikringsselskabet skal
have et fradrag i beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven for den del
af den overførte egenkapital, som livsforsikringsselskabet skal medregne i den selskabs-
skattepligtige indkomst, og som pensionskassen m.v. før fusionen er blevet beskattet af
efter pensionsafkastbeskatningslovens regler (fradragsmodellen).
I lovforslagets § 6, stk. 7, foreslås det, at fradragsmodellen skal gælde for fusioner, der
gennemføres med skattemæssig virkning den 1. januar 2020 eller senere. Det betyder med
andre ord, at de hidtil gældende regler fortsat finder anvendelse for fusioner, der er gen-
nemført med skattemæssig virkning til og med den 31. december 2019.
I ændringsforslaget foreslås det, at virkningstidspunktet ændres, så et fortsættende livsfor-
sikringsselskab, der har gennemført en pensionsafkastskattefri fusion med en indsky-
dende pensionskasse m.v. med skattemæssig virkning før den 1. januar 2020, kan vælge at
anvende pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, som affattet ved lovforslagets § 2,
nr. 7. Valget skal træffes senest ved udløbet af oplysningsfristen for indkomståret 2020, jf.
skattekontrollovens § 12, stk. 1, det vil som udgangspunkt sige senest den 1. juli 2021,
medmindre der opnås tilladelse til en forlængelse af oplysningsfristen.
I ændringsforslaget foreslås det at give det fortsættende livsforsikringsselskab mulighed
for at vælge at få et fradrag ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget efter pensionsafkast-
beskatningsloven for indkomståret 2020 opgjort efter de foreslåede regler i pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 18, stk. 6, jf. lovforslagets § 2, nr. 7. Fradraget beregnes som den
andel af den overførte egenkapital ved en fusion gennemført før den 1. januar 2020, som
livsforsikringsselskabet skal medregne til den selskabsskattepligtige indkomst for ind-
komståret 2020 efter skattelovgivningens almindelige regler, jf. ændringsforslag nr. 02.
Side 4 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2116601_0005.png
Fradraget reduceres med den del, der hidrører fra opsparet overskud på omkostnings- og
risikoelementerne.
Efter det de foreslåede regler i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, som affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 7, vil de pensionsinstitutter, som ikke kan redegøre for, hvor
stor en del af den overførte egenkapital, der hidrører fra opsparet overskud på risiko- og
omkostningselementerne, skulle fordele midlerne efter en skematisk model. Efter den
skematiske model vil opsparet omkostningsoverskud skulle opgøres som den overførte
indkomstbeskattede egenkapital ganget med forholdet mellem på den ene side det posi-
tive, gennemsnitlige årlige omkostningsresultat for de tre indkomstår umiddelbart forud
for fusionsåret og på den anden side summen af de positive, gennemsnitlige årlige om-
kostnings-, risiko- og renteresultater for de tre indkomstår umiddelbart forud for fusions-
året. Opsparet risikooverskud vil skulle beregnes efter samme skematiske model, blot
hvor risikoresultatet og omkostningsresultatet bytter plads i beregningen.
Til nr. 02
I ændringsforslag nr. 01 foreslås det at give et fortsættende livsforsikringsselskab, der er
fusioneret før den 1. januar 2020, mulighed for at vælge at få et fradrag ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven for indkomståret 2020 op-
gjort efter de foreslåede regler i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 7.
Det foreslås i tilknytning hertil, at hvis den fortsættende institution vælger at anvende
denne mulighed, så vil institutionen i indkomståret 2020 skulle beskattes af den egenkapi-
tal, som institutionen modtog skattefrit ved fusionen efter den hidtil gældende bestem-
melse i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1. Baggrunden er, at hvis fusionen var gennem-
ført i 2020, så ville den tilførte vederlagsfri egenkapital efter lovforslaget ikke skulle være
skattefri for den fortsættende institution. Med ændringsforslaget sikres det således, at den
egenkapital, som på fusionstidspunktet kunne modtages selskabsskattefrit, efterfølgende
vil skulle beskattes på samme måde, som det efter lovforslaget vil skulle gælde for selska-
ber, der fusionerer i 2020 eller senere.
Den gældende regel om skattefritagelse i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, foreslås i
lovforslaget således kun at gælde for fusioner, der gennemføres med skattemæssig virk-
ning til og med den 31. december 2019, jf. selskabsskattelovens § 13 H, stk. 5, som fore-
slås indsat ved lovforslagets § 4, nr. 3.
Tilvalget af den foreslåede fradragsadgang efter pensionsafkastbeskatningsloven, jf. æn-
dringsforslag nr. 01, skal således efter ændringsforslaget indebære, at et beløb svarende til
den egenkapital, som livsforsikringsselskabet modtog skattefrit ved fusionen før den 1.
januar 2020, skal medregnes til livsforsikringsselskabets skattepligtige indkomst for ind-
komståret 2020.
Side 5 af 6
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ændringsforslag om ændret ikrafttrædelse for reglerne om PAL-fradrag ved skattefri fusion af en pensionskasse til et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2116601_0006.png
Det indkomstskattepligtige beløb vil dog efter ændringsforslaget skulle reduceres med be-
løb, som selskabet måtte være blevet beskattet af i de mellemliggende år efter bestemmel-
sen i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 3. Beskatning efter bestemmelsen i selskabsskatte-
lovens § 13 H, stk. 3, sker, hvis der i et eller flere af de mellemliggende indkomstår har
været en nedgang i selskabets egenkapital i forhold til den egenkapital, som fremgik af sel-
skabets åbningsbalance ved fusionen.
Det foreslås endvidere ved ændringsforslaget, at det fortsættende livsforsikringsselskab
fra og med indkomståret 2020 ikke længere vil skulle beskattes efter genbeskatningsreglen
i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 3. Det skyldes, at alle de værdier, der blev modtaget ve-
derlagsfrit ved fusionen, efter ændringsforslaget foreslås at skulle være beskattet senest i
indkomståret 2020.
Hvis det modtagende selskab har mulighed for at foretage hensættelser til de forsikrede i
indkomståret 2020, vil den foreslåede beskatning af den egenkapital, som selskabet mod-
tog vederlagsfrit ved fusionen, kunne imødegås.
Provenumæssige konsekvenser
Det skønnes på baggrund af de foreliggende oplysninger i forbindelse med en henven-
delse til Skatteudvalget, at ændringsforslaget vil medføre et engangsmindreprovenu på op
til 150 mio. kr. i umiddelbar virkning i 2020. Der skønnes ingen finansårsvirkning i 2020.
Ændringsforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommunerne eller
regionerne.
Side 6 af 6