Skatteudvalget 2019-20
L 24
Offentligt
2105355_0001.png
14. november 2019
J.nr. 2019
640
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 24 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige
andre love (Styrket regelefterlevelse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved overtræ-
delse af registreringsafgiftsloven og øvrige punktafgiftslove og øvrige tilpasninger af reg-
lerne på motorområdet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 12. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Magnus Rønning-Andersson
L 24 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om sagsbehandlingstiden i Motorstyrelsen for sager vedrørende eksportgodtgørelse samt mulighed for udlicitering, til skatteministeren
2105355_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på spørgsmål 5 bedes ministeren oplyse, hvordan ministeriet er kom-
met frem til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Motorstyrelsen for sager vedrø-
rende eksportgodtgørelse er 4 timer, når spørgeren af Motorstyrelsen har fået oplyst, at
langt de fleste sager kun tager halvdelen af den af ministeren oplyste sagsbehandlingstid.
Endvidere bedes ministeren oplyse, om ministeren mener, om det vil være værd at over-
veje, at udlicitere opgaven til af ministeriet godkendte private selskaber, hvis de vil kunne
levere en sagsbehandlingstid og
–pris,
som ligger væsentligt under Motorstyrelsens.
Svar
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Motorstyrelsen pr. sag vedrørende eksportgodt-
gørelse, der ligger til grund for gebyrniveauet, er estimeret af Skatteministeriet og Motor-
styrelsen. Motorstyrelsen har oplyst, at de ikke kan genkende billedet af, at der skulle være
givet oplysninger om, at den samlede sagsbehandlingstid ved eksportsager, dvs. både vær-
difastsættelse af køretøjet, visitation af sagen mv., tager under halvdelen af den estimerede
tid. Tidsforbruget kan dog variere fra sag til sag, hvorfor sagsbehandlingstiden på fire ti-
mer pr. sag vedrørende eksportgodtgørelse er udtryk for den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid. For en nærmere beskrivelse, af hvad sagsbehandlingen omfatter, henvises til be-
svarelse af SAU L 24 - spørgsmål 4 og 5.
Derudover kan jeg tilføje, at Motorstyrelsen som offentlig myndighed er pålagt at skulle
iagttage en række forvaltningsretlige principper. Det indebærer blandt andet vejlednings-
pligt, journaliserings- og arkiveringspligt samtidig med at den offentlige myndighed har
ansvaret for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst.
Hvis opgaven med værdifastsættelse skulle udliciteres til private selskaber, ville disse for-
valtningsretlige principper også skulle gælde for de private selskaber af hensyn til borge-
rens retssikkerhed.
Motorstyrelsen har til opgave at styrke kontrollen med og regelefterlevelsen på motorom-
rådet. I den forbindelse har Motorstyrelsen også løbende fokus på at effektivisere admini-
strationen. På den baggrund finder jeg det mest hensigtsmæssigt, at opgaven med at vær-
difastsætte eksportkøretøjer ligger hos Motorstyrelsen.
Side 2 af 2