Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 213
Offentligt
2241883_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 8 (L 213), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb.
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren udarbejde en økonomioversigt, hvor der på de enkelte poster også
beregnes med og uden skat og tilbageløb, og med og uden adfærd?”
Svar:
Af
tabel 1
fremgår den offentlig økonomi. Den offentlige økonomi opgøres og fi-
nansieres
efter skat og tilbageløb og med adfærd,
da dette afspejler den samlede
merudgift for det offentlige. De offentlige merudgifter skønnes med betydelig usik-
kerhed samlet set at udgøre ca. 325 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i perio-
den 2020-2023. De økonomiske virkninger af aftalen afhænger af den samlede
brug af arbejdsfordelingsordningerne mv. De delvise opgørelser i tabellen (1.A-
1.C) angiver de enkelte poster med og uden skat og tilbageløb samt adfærd.
Tabel 1
Offentlig økonomi (efter skat og tilbageløb inkl. adfærd)
Mio. kr. (2020-pl)
Offentlig økonomi (efter skat og tilbageløb med adfærd)
Arbejdsgiverbidrag (månedligt svarende til 3 G-dage)
Fortsat suspendering af G-dage
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats til 23.000
Dækningsbidrag af differencen mellem G-dage og dagpengesatsen
Midlertidig suspension af forbrug af dagpengeperioden
Mulighed for ikke-forsikrede at købe adgang til supplerende dag-
penge
Justering af regler om tekniske belægninger
Forlængelse af lempeligere rådighedsforpligtigelse
Mulighed for overgang fra nuværende til nye ordning
I alt
-165
45
180
65
-
110
5
5
10
250
-35
10
40
15
0
25
0
0
0
55
-
-
-
-
5
-
-
-
0
5
-
-
-
-
15
-
-
-
0
15
2020
2021
2022
2023
8. september 2020
J.nr.
2020-6689
Delvise opgørelser
L 213 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om en økonomioversigt, hvor der på de enkelte poster også beregnes med og uden skat og tilbageløb og med og uden adfærd, til beskæftigelsesministeren
2241883_0002.png
1.A Efter skat og tilbageløb (uden adfærd)
Arbejdsgiverbidrag (månedligt svarende til 3 G-dage)
Fortsat suspendering af G-dage
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats til 23.000
Dækningsbidrag af differencen mellem G-dage og dagpengesatsen
Midlertidig suspension af forbrug af dagpengeperioden
Mulighed for ikke-forsikrede at købe adgang til supplerende dag-
penge
Justering af regler om tekniske belægninger
Forlængelse af lempeligere rådighedsforpligtigelse
Mulighed for overgang fra nuværende til nye ordning
-165
45
50
20
-
5
5
-
0
-35
10
10
5
0
0
0
-
0
-
-
-
-
0
-
-
-
0
-
-
-
-
5
-
-
-
0
1.B Før skat og tilbageløb (med adfærd)
Arbejdsgiverbidrag (månedligt svarende til 3 G-dage)
Fortsat suspendering af G-dage
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats til 23.000
Dækningsbidrag af differencen mellem G-dage og dagpengesatsen
Midlertidig suspension af forbrug af dagpengeperioden
Mulighed for ikke-forsikrede at købe adgang til supplerende dag-
penge
Justering af regler om tekniske belægninger
Forlængelse af lempeligere rådighedsforpligtigelse
Mulighed for overgang fra nuværende til nye ordning
-245
65
210
75
-
100
5
5
10
-55
15
45
15
0
20
0
0
0
-
-
-
-
5
-
-
-
0
-
-
-
-
20
-
-
-
0
1.C Før skat og tilbageløb (uden adfærd)
Arbejdsgiverbidrag (månedligt svarende til 3 G-dage)
Fortsat suspendering af G-dage
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats til 23.000
Dækningsbidrag af differencen mellem G-dage og dagpengesatsen
Midlertidig suspension af forbrug af dagpengeperioden
Mulighed for ikke-forsikrede at købe adgang til supplerende dag-
penge
Justering af regler om tekniske belægninger
Forlængelse af lempeligere rådighedsforpligtigelse
Mulighed for overgang fra nuværende til nye ordning
-245
65
110
40
-
25
5
-
5
-55
15
25
10
0
5
0
-
0
-
-
-
-
5
-
-
-
0
-
-
-
-
10
-
-
-
0
Anm: Tallene er afrundet til nærmeste 5 mio. kr, og derfor kan afvige ved summering. Det skønnes, at antallet på
den nye midlertidig arbejdsfordelingsordning er ca. 23.000, hvis man medregner de ikke-forsikriede som
køber sig adgang. Det skønnes, at antallet på den gamle arbejdsfordelingsordning er 10.000. Derover
skønnes det, at ca. 1.000 personer vil overgå fra den nuværende ordning til den nye ordning.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2