Finansudvalget 2020-21
L 206
Offentligt
2269707_0001.png
Skatteministeriet
Finansministeriet
Kommissorium for Ekspertudvalget for en flerårsaftale for
skattevæsenet
Oktober 2020
Formål
Etablering af ekspertudvalget har til formål at tilvejebringe regeringen det for-
nødne beslutningsgrundlag for at træffe beslutning om en strukturel løsning på
Skatteministeriets udfordringer i form af en flerårsaftale for skattevæsenet med
dels flerårige rammer, som vil udgøre det realistiske og realiserbare investeringsni-
veau, der skal prioriteres indenfor, og dels en styrket styring på it-området.
Opgaver
Der er behov for ro, ressourcer og realisme i tilgangen til skattevæsenet. Ro om de
økonomiske rammer, så der kan planlægges mere end et år ud i fremtiden, til-
strækkelige ressourcer, så der kan være ansat de medarbejdere, der skal bruges, og
realistiske tidsplaner, som er til at overholde. Med udgangspunkt heri er det udval-
gets opgave at udarbejde et oplæg til en flerårsaftale for 2022 og fire til fem år
frem for Skatteministeriet.
Udvalget skal i oplægget på baggrund af en beskrivelse af den aktuelle situation i
skattevæsenet, herunder igangværende udviklingsprojekter og indsatser, samt den
eksisterende organisatoriske kapacitet til bl.a. it-udvikling, afgive sine anbefalinger
til mulige modeller for:
A. Flerårige rammer for skattevæsenet og prioritering af opgaver inden for
rammerne
B. Styrket styring på skattevæsenets it-område
C. Principper for digitaliseringsklar skattelovgivning forud for og i forbin-
delse med modernisering af it-understøttelse
Ad A. Flerårige rammer og prioritering af opgaver inden for rammerne
Udvalget skal udarbejde og komme med anbefalinger til mulige modeller for fler-
årige økonomiske rammer (både driftsbevilling og låneramme) og prioritering af
opgaver inden for rammerne. Modellernes niveau for flerårige rammer og priorite-
ring af opgaver skal:
Tage udgangspunkt i en vurdering af besluttede målsætninger, krav og ri-
sici samt naturlige begrænsninger i skattevæsenets organisatoriske kapaci-
tet og på fx it-markedet.
Tage udgangspunkt i en vurdering af opgavernes prioriter-, skalér-, og pe-
riodiserbarhed ud fra deres samfundsmæssige og forretningsmæssige kriti-
kalitet, herunder ift. både igangværende udviklingsprogrammer og den
kommende transformation af legacysystemer.
Tage udgangspunkt i en afvejning af økonomi, tidsplaner samt opgavernes
omfang og kompleksitet.
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 283: MFU spm. om kommissoriet for det forberedende udvalg forud for flerårsaftale, til skatteministeren, kopi til finansministeren
Side 2 af 3
Tage højde for de politisk aftalte projekter vedr. fx ejendom og bolig samt
EU-krav vedr. fx told og moms, men også foretage en nærmere vurdering
af holdbarheden af tidsfrister, scope og kompleksitet samt økonomiske
rammer, herunder foreslåede justeringer.
Indeholde beskrivelser af, hvilket aktivitetsniveau der opnås med de forslå-
ede modeller.
Indeholde beskrivelser af konsekvenser, herunder økonomiske og admini-
strative konsekvenser samt evt. behovet for at revidere politisk priorite-
rede opgaver og tidsplaner mv.
Konsolidere økonomiske rammer og tidsplaner for it-projekter, der er
igangsat.
Én af modellerne skal tage udgangspunkt i skattevæsenets nuværende budget og
eksisterende kapacitet inden for en videreførelse af 2021-bevillingsniveauet, her-
under med en vurdering af konsekvenserne for de igangværende udviklingsprojek-
ter mv.
Det kan overvejes, at arbejdet med de flerårige økonomiske rammer overordnet
opdeles i drifts- og udviklingsopgaver.
Ad B. Styrket styring på it-området.
Udvalget skal udarbejde anbefalinger til mulige modeller for styrket governance og
en styrkelse af den løbende prioritering på skattevæsenets it-område, herunder evt.
gennem udvidelse af beføjelser og opgaveportefølje for Skatteministeriets kom-
mende it-tilsyn.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er udmeldt en ekstern trykprøvning af pla-
nerne for nye ejendomsvurderinger. Den eksterne trykprøvning vil indgå som en
underleverance til udvalgets arbejde.
Ad C. Principper for digitaliseringsklar skattelovgivning forud for modernisering af it-
understøttelsen.
Udvalget skal udarbejde anbefalinger til principper og et koncept for arbejdet med
at øge digitaliseringsgraden af lovgivningen på skatteområdet. Principperne har til
formål at understøtte en hensigtsmæssig modernisering af skatteforvaltningens it-
portefølje, herunder gennem forenkling af eksisterende lovgivning i forbindelse
med konkrete udviklingsprojekter.
Organisering
Udvalget etableres som særskilt forvaltningsmyndighed og består af medlemmer
fra Skatteministeriets departement, skattevæsenet, Finansministeriets departement,
Økonomistyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen.
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 283: MFU spm. om kommissoriet for det forberedende udvalg forud for flerårsaftale, til skatteministeren, kopi til finansministeren
Side 3 af 3
Udvalget ledes af en styregruppe på afdelingschefs- og direktørniveau fra Skatte-
ministeriets departement, skattevæsenet (Skattestyrelsen, Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen) og Finansministeriets departement samt med fem eksterne med-
lemmer, som indgår på lige fod med de statslige medlemmer af styregruppen. Et
af de fem eksterne medlemmer varetager posten som formand for styregruppen.
Der etableres endvidere et sekretariat med medlemmer fra Skatteministeriet og Fi-
nansministeriet, der i fællesskab skal betjene styregruppen for udvalget og sikre
fremdrift i arbejdet. Skatteministeriets departement varetager formandskabet for
sekretariatet. Finansministeriets departement varetager næstformandsposten. Se-
kretariatet samplaceres efter behov på deltid i løbet af udvalgsarbejdet.
Udvalget kan beslutte at nedsætte arbejdsgrupper under sekretariatet med henblik
på udarbejdelse af konkrete delprodukter i udvalgsarbejdet.
Tidsplan og tilrettelæggelse af arbejde
Udvalget skal tilrettelægge sit arbejde under hensyntagen til, at konklusionerne fra
udvalgsarbejdet kan indgå i grundlaget for en politisk flerårsaftale, der får virkning
fra januar 2022.
Arbejdet igangsættes derfor umiddelbart efter tiltrædelsen af kommissoriet, mhp.
at kunne forelægge regeringen et samlet beslutningsgrundlag på baggrund af ud-
valgets analyser og anbefalinger.
Udvalgets arbejde baserer sig på eksisterende materiale og nye analyser, og delpro-
dukter i udvalgsarbejdet vil løbende blive genbesøgt i takt med arbejdets fremdrift.
Udvalget kan vælge at indhente input og sparring fra relevante videnspersoner
uden for udvalget, herunder fx ledere fra private og offentlige organisationer og
virksomheder, forskere o.lign., der har særlig erfaring inden for it-udvikling, orga-
nisatoriske transformationer mv. Udvalget kan til samme formål vælge at tilkøbe
specialiseret ekstern bistand i det omfang, det vurderes nødvendigt.
Af hensyn til opgavens kompleksitet kan det desuden være hensigtsmæssigt at
åbne for muligheden for international bistand, hvorfor dele af den underliggende
rapportering kan afleveres på engelsk.
Økonomi
Udgifter til udvalget, herunder løn til de eksterne styregruppemedlemmer, betaling
af ekstern bistand mv., afholdes som udgangspunkt af den under Skatteministeriet
§ 09.11.01. Departementet
opførte bevilling på de årlige bevillingslove.