Finansudvalget 2019-20
L 206
Offentligt
2256177_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 269 til L 206 stillet den 16. september 2020 efter ønske fra
Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 269
”Vil
ministeren sende en opgørelse over Miljø- og Fødevareministeriets samlede beholdning jf.
videreførselsoversigterne med angivelse af, hvor stor en andel heraf der ikke er knyttet til planlagte
aktiviteter, f.eks. ved forsinkelser, dvs. midler som der ikke foreligger konkrete planer for anvendelse
af og/eller hvor aktiviteten for kontoen reelt er ophørt? Der ønskes en oversigt over de konti, hvor
beholdningsbeløbet ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter?”
Svar
Indledningsvis gøres opmærksom på, at der ikke er fri adgang til at forbruge videreførsler under
det
statslige delloft for driftsudgifter, jf. budgetlovens bestemmelser. Under den statslige udgiftsstyring vil
forbrug af én videreførsel således alt andet lige skulle modsvares af et tilsvarende mindreforbrug andre
steder under delloftet for driftsudgifter. På anlægskonti uden for udgiftsloft kan der derimod anvendes
viderførsler i senere finansår i overensstemmelse med bevillingernes formål.
I tabel 1 gives en opgørelse over Miljø- og fødevareministeriets samlede beholdninger pr. hovedkonto
under delloftet for driftsudgifter. Der angives hvilke beløb, der er disponeret i 2020, hvilke beløb der
er disponeret i 2021 og frem og hvilke beløb, som ikke er disponeret.
Beløb, der er disponeret i 2020 er allerede enten forbrugt, eller der er indgået aftaler om, at de kan
bruges under delloftet for driftsudgifter. Beløb, der er disponeret i 2021 og frem afspejler forpligtelser i
henhold til lovgivning eller politiske aftaler, og hvor leverancen er forsinket i forhold til de år,
bevillingerne er afsat.
Kategorien ”ikke disponeret”
omfatter videreførsler, som ikke falder inden for de
2 første kategorier.
Videreførslerne opgøres med udgangspunkt i videreførselsoversigterne og finansieringsoversigterne på
forslag til finanslov for 2021.
For driftsbevillingerne gælder det, at der er tale om en opgørelse af det
overførte overskud som en del af egenkapitalen. Der tages forbehold for, at der under
driftsbevillingerne i mindre omfang kan ligge forpligtigelser vedrørende gebyrbalancer, som i givet fald
indgår under den del af videreførslerne, der i øvrigt betegnes som ikke disponeret.
Tabel 1: Videreførsler under delloft for driftsudgifter, mio. kr.
Tabel 1, mio .kr.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om en opgørelse over Miljø- og Fødevareministeriets samlede beholdning, til miljøministeren, kopi til finansministeren
2256177_0002.png
Hovedkonto
§ 24.11.01. Departementet
§ 24.11.14.
Mærkningsordning,
formidling mv.
§ 24.11.40. Fremme af
kønsligestilling blandt
kvinder og mænd
Videreførsel
FFL21
120,3
3,6
Dispon.
2020
0,0
Dispon.
Ikke
Bemærkninger
2021 og
disponeret
frem
0,0
120,3 Videreførelsen er ikke disponeret
Videreførelsen er ikke disponeret
3,6
Videreførelsen er ikke disponeret
10,0
0,0
0,0
10,0
Overført overskud fra 2019 disponeret i 2020,
2021 og frem vedrører midler til multifunktionel
jordfordeling jf. Aftale om hjælpepakke til
landbruget af 28. september 2018 samt midler
til jordfordeling i projekter til etablering af
vådområder og udtagning af lavbundsjorder jf.
Aftale om Fødevare- og landbrugspakken af
22. december 2015 og Aftale mellem
Kommunernes Landsforening og Miljø- og
Fødevareministeriet om vådområdeindsatsen
af 22. december 2016.
Størstedelen af videreførslen er disponeret i
forbindelse med Aftale om finansloven for 2019
og Aftale om hjælpepakke til landbruget af
september 2018, hvor der blev der afsat 10,0
mio. kr. i 2019 til tilskud til Erhvervsrettet
jordfordeling.
Videreførsel fra 2019 og efterfølgende
disponeringer vedrører aktiviteter fra Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015, Aftale mellem Kommunernes
Landsforening og Miljø- og Fødevareministeriet
om vådområdeindsatsen af 22. december 2016
og Aftale om kvælstofindsatsen i 2020 af 25.
november 2019. En del af videreførslen er
endnu ikke disponeret og vedrører
annulleringer af tidligere afgivne tilsagn, der
umiddelbart ikke kan genanvendes under
samme type EU-medfinansierede indsats.
Videreførsel ultimo 2019 vedrører bevilling til
ordninger under Landdistriktsprogrammet
2007-2013, hvor der efter lukning af
programmet fortsat henlå sager, som først er
kommet til udbetaling i efterfølgende år.
Videreførsel ultimo 2019 vedrører tilskud til
målrettet regulering af landbrugets
kvælstofudledning jf. Aftale om målrettet
regulering af januar 2018 og er videreført til
eventuelle genoptagelsessager, tab mv. Fra
2020 er ordningen 100 pct. EU-finansieret
under § 24.23.03 Støtte til udvikling af
landdistrikterne.
Etablering af minivådområder indgik i Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015, hvor tilskud til
kompensationsudgifter efterfølgende blev
udskilt og finansieret uden for det EU-
finansierede Landdistriktsprogram. Videreført
bevilling efter 2020 er indtil videre disponeret,
da ordningen stadig er aktiv.
Brug af opsparing i 2020 vedrører MRSA-
kurser og styrket kontrol af dyrlæger i forhold til
anmeldepligt.
§ 24.21.01.
Landbrugsstyrelsen
51,5
3,5
27,1
20,9
§ 24.21.02. Forskellige
tilskud
2,4
1,0
0,8
0,6
§ 24.23.03. Støtte til
udvikling af landdistrikterne
347,8
140,4
132,2
75,2
§ 24.23.04. Miljøstøtte
(artikel 68)
0,1
0,0
0,0
0,1
§ 24.23.07. Målrettede
efterafgrøder og målrettet
regulering
0,7
0,0
0,0
0,7
§ 24.23.08. Minivådområder
3,9
1,2
2,7
0,0
§ 24.32.01.
Fødevarestyrelsen
§ 24.33.02. Tilskud til
udvikling og demonstration
53,4
0,4
4,0
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0 Ingen bemærkninger.
Der er disponeret 26,9 mio. kr. i 2020. Fra
2021 og frem: har Miljøstyrelsen en række
udskudte aktiviteter som har ophæng i politiske
aftaler og/eller opfølgning på
70,8 lovgivningsmæssige krav. Det være sig
opgaver i regi af Aftale om Fødevare- og
landbrugspakken af 22. december 2015,
uafsluttede vandprojekter, Plastikhandleplanen,
Kemikalieindsatsen og flere mindre aktiviteter.
3,1 Midlerne i 2020 er disponeret til Vanda
5,6 Videreførelsen er ikke disponeret.
§ 24.51.01. Miljøstyrelsen*
106,4
26,9
8,8
§ 24.51.13. DMP
§ 24.51.30. Nordisk
Miljøfinansieringsselskab
NEFCO
4,6
5,6
1,5
0,0
0,0
0,0
2
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om en opgørelse over Miljø- og Fødevareministeriets samlede beholdning, til miljøministeren, kopi til finansministeren
2256177_0003.png
§ 24.51.31. Miljøstøtte til
Arktis mv.
§ 24.52.02. Vand- og
naturindsats
§ 24.52.31. Aktiviteter
vedrørende
bekæmpelsesmidler
§ 24.53.15. Miljøteknologisk
Udviklings- og
Demonstrationsprogram
§ 24.53.30. Ordninger for
reduktion af partikeludslip
§ 24.53.50.
Virksomhedsordningen
§ 24.54.03. Skov-,
landskabs- og vildtopgaver
§ 24.54.05. Erstatninger
§ 24.54.06. Jagttegnsafgifts
(driftsbev.)*
§ 24.54.50. Afhjælpende
foranstaltninger,
værditabsordning
§ 24.54.55. Teknologipulje
§ 24.54.60.
Indsamlingsordning vedr.
dæk og biler
§ 24.54.70. Ressourcer,
affald og genanvendelse
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
3,1
0,0
0,0
3,1
Videreførelsen er ikke disponeret
458,0
9,8
427,6
15,0
0,0
0,0
Disponeringen vedrører politiske aftaler om:
opfyldelse af mål i vandrammedirektivet og
20,6 natura-2000 direktiverne, Hav- og fiskeri-
udviklingsprogrammet, samt nationale
målsætninger for skove, herunder urørt skov.
Videreførelsen vedrører aktiviteter under
15,0 pesticidstrategien og tidligere handlingsplaner.
Videreførelsen er ikke disponeret
20,0
1,7
5,0
0,1
4,9
11,4
17,3
1,6
216,7
4,9
9,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,4
0,0
0,0
17,3
0,0
0
0,0
0,0
5,0
0,1
0,0
0,0
3,3
0,3
199,4
0,0
9,3
20,0
1,7
0,0
0,0
Videreførelsen er ikke disponeret
Disponeret til afskrivning af digitalt projekt.
Forsinket ydelse i henhold til kontrakt.
Opsparingen er bundet til fredningserstatninger
4,9 jf. lov om naturbeskyttelse og erstatninger iht.
efter lov om råstoffer.
Lov om jagt og vildtforvaltning
6,0
Der er 14,0 mio. kr. allokeret til låneordning
14,0 med statsgaranteret lån, hvoraf disponeringen
estimeres til 3,3 mio. kr.
Midlerne er disponeret til udestående
0,0
kontrakter vedr. udvikling af nye teknologier.
Ordningen er et formålsbestemt gebyr.
0,0
4,9
0
Videreførelsen er ikke disponeret.
§ 24.61.20. Tilskud til
fremme af international
fiskeriforskning- og udvikling
0,7
0,4
0,3
§ 24.63.10. Nationale tilskud
inden for fiskerisektoren
5,5
2,7
2,8
§ 24.63.30. Tilskud til
fiskerisektoren med EU-
medfinansiering
99,8
0
99,8
Midlerne er afsat til kommende flytning af
Eurofish og ICES.
Eurofish og ICES har værtskabsaftaler med
Danmark, og derfor afholdes huslejeudgifter
mm. på finansloven. Opsparingen på
0
hovedkontoen er disponeret, idet de løbende
udgifter til husleje mm. pt. er højere end det
årligt indbudgetterede beløb på finansloven.
Midlerne er disponeret til de i finansloven
bemyndigede formål i henhold til bl.a. aftale om
0 finansloven for 2018 vedr. etablering af Center
for Østersturisme og Center for Kyst- og
lystfiskerturisme.
Midlerne er disponeret i henhold til politisk
aftale af 17/5-2017 om Hav og
Fiskeriudviklingsprogrammet 2018-2020.
Opsparingen vedr. tilskud til investeringer på
fiskefartøjer, investeringer i akvakultur, fælles
0
indsatser akvakultur, integreret maritim politik,
dataindsamling, fælles indsatser fiskeri,
afsætningsfremme, produktions- og
afsætningsplaner og tilskud til fiskerihavne.
Det forventes pt., at en stor del af opsparingen
vil blive anvendt i 2020 bl.a. som følge af
27,1 faldende træpriser. Det kan også blive aktuelt
at anvende videreførsel, der pt. er opført som
ikke disponeret til dette formål i 2021.
De ikke-disponerede midler er politisk
aftalebelagte og vil blive forlagt forligskredsen i
forbindelse med afslutning af opgaven med at
41,0
etablere centret. Det forventes, at de ikke-
disponerede midler bortfalder efter projektets
afslutning.
Ordningen Grønne Partnerskaber afsluttes
endeligt i 2020, hvor de resterende tilsagn vil
blive udbetalt. Der forventes at blive ca. 2.7
mio. kr. i mindreforbrug.
6,1 Dertil kommer en særlig vand og naturindsats,
hvor der fortsat påløber omkostninger til
efterarbejder i forbindelse med afslutning af
projekter. Der er pt. videreført 3,4 mio. kr. i
mindreforbrug.
§ 24.74.01. Naturstyrelsen
59,3
32,2
0,0
§ 24.74.03. Testcenter
Østerild
43,9
2,9
§ 24.74.07. Tilskud til natur
og klimatilpasning mv.
7,2
0,5
0,6
3
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om en opgørelse over Miljø- og Fødevareministeriets samlede beholdning, til miljøministeren, kopi til finansministeren
2256177_0004.png
§ 24.74.20. Nationalparker
23,6
0,0
0,0
23,6
Ordningen overføres til Naturstyrelsen ved
FFL2021
*I forslag til finanslov for 2021 opgøres egenkapitalen for § 24.51.01. Miljøstyrelsen og § 24.54.06. Jagttegnsafgift samlet under
Miljøstyrelsens egenkapital, da Miljøstyrelsen er virksomhedsbærende hovedkonto.
I tabel 2 angives viderførslerne på hovedkonti uden for udgiftsloft, hvor der er adgang til at anvende
videreførsler i efterfølgende finansår inden for bevillingens formål:
Tabel 2: Videreførsler uden for udgiftsloft, mio. kr.
Tabel 2, mio .kr.
Hovedkonto
Viderførsel
2019
Dispon.
2020
Dispon.
2021 og
frem
Ikke
Bemærkninger
disponeret
Som led i Aftale om hjælpepakke til landbruget
af september 2018 er der tilført 104,0 mio. kr.
til en multifunktionel jordfordelingsfond, hvor
beløbet til de første projekter forudsættes
anvendt i 2021.
Øvrige beløb vedrører primært EU-
medfinansierede projekter til etablering af
kvælstof- og fosforreducerende vådområder og
udtagning af lavbundsjorder jf. Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015 og Aftale mellem
Kommunernes Landsforening og Miljø- og
Fødevareministeriet om vådområdeindsatsen
af 22. december 2016.
Der forudsættes disponeret yderligere forbrug
til etablering af biocovers som led i Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten om tilbagerulning af FSA mv. og
lempelser af PSO af juni 2014, samt til
gennemførelse af LIFE-projekter.
Midlerne er afsat og disponeret til en række
opgaver/projekter, som skal gennemføres/
færdiggøres i de efterfølgende finansår. Der
forventes dog op til 6 mio. kr. i mindreforbrug
vedr. etablering af vildsvinehegn samt op til 3,8
mio. kr. til videreførsel af et mindreforbrug vedr.
erstatninger ifm. afslutning af projekter vedr. en
særlig vand og naturindsats.
Rent bevillingsteknisk bortfalder de 2 mio. kr. i
videreførsler samt 5 mio. kr. i bevilling fra 2020
ved bevillingsafregningen 2020, idet de
omprioriteres til finansiering af
tilstandsvurderinger vedr. infrastruktur, havne,
sluser mv. på § 24.74.09.15.
Mindreforbrug ift. bevilling i 2020 grundet
forsinkelse af kystbeskyttelse. Den samlede
videreførsel er dog øremærket og disponeret til
konkrete formål (Kystbeskyttelse, Ren Havn
Esbjerg og Oprydning Erdkehlgraven).
§ 24.21.05. Anlægsprogram
367,6
20,8
346,8
0,0
§ 24.51.50, Anlægsprogram.
137,6
8,6
42,6
86,4
§ 24.74.04. Arealforvaltning
mv.
123,7
35,2
25,4
Op til 9,8
§ 24.74.08. Puljer til diger og
kystbeskyttelse
2,0
-38,5
40,5
0,0
§ 24.74.09. Kystbeskyttelse,
havne mv.
84,6
-43,0
127,6
0,0
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
4