Finansudvalget 2019-20
L 206
Offentligt
2256173_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 267 til L 206 stillet den 16. september 2020 efter ønske fra
Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 267
”Vil
ministeren oplyse, hvad konsekvensen vil være af, at 24.54.60.50 Yderligere godtgørelse ved
skrotning af ældre dieselbiler, ikke videreføres og om dette tiltag erstattes af andre tiltag, der kan
fremme udfasning af ældre dieselbiler?”
Svar
Ældre dieselbiler har en relativ høj udledning af sundhedsskadelige partikler og NOx-gasser. I VLAK
regeringens Klima- og Luftudspil fra 2018 blev der afsat ca. 100 mio. kr. til en skrotningsordning i
2019-20 til gamle vare- og persondieselbiler fra før 2006. Der var en stor søgning på den forhøjede
godtgørelse til gamle dieselbiler. Miljøstyrelsen oplyser, at ordningen lukkede for ansøgninger i
begyndelsen af 2020.
Det vurderes af Miljøstyrelsen, at ca. 1/5 af bilerne, som har fået udbetalt forhøjede godtgørelser i
2019, ikke har været aktivt kørende på vejene siden 2017. Miljøstyrelsen formoder dog samtidig, at en
betydelig del af de skrottede biler har fået forkortet deres potentielle levetid som følge af ordningen.
Puljen har også virket som kompensation ved en fremskyndelse af skrotning og sendt det signal, at
ældre dieselbiler ønskes væk fra vejene.
De seneste stramninger af miljøzonereglerne, som trådte i kraft 1. juli 2020, forventes at fremskynde
udfasningen af de ældre varedieselbiler
særligt i de største danske byer.
Det estimeres på baggrund af data fra Danmarks Statistik, at der potentielt stadig i dag er ca. 100.000
registrerede dieselbiler fra før 2006. Det er derfor fortsat vigtigt at overveje initiativer, der kan fremme
udfasningen af de ældste og mest forurenende dieselbiler.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk