Finansudvalget 2019-20
L 206
Offentligt
2252263_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 173 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål
Hvor stort et bidrag til de offentlige finanser kunne herboende syriske flygtninge
bidrage med, såfremt de havde samme beskæftigelsesfrekvens, som danskere har?
Svar
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der ses på indvandrere fra Syrien. Der er såle-
des ikke yderligere afgrænset på opholdsgrundlag. I et hypotetisk scenarie, hvor
indvandrere fra Syrien har samme arbejdsmarkedstilknytning som jævnaldrende
personer af dansk oprindelse, øges beskæftigelsen med godt 10.000 personer sva-
rende til en øget beskæftigelsesfrekvens på ca. 30 pct.-point i gennemsnit på tværs
af alder
1
,
jf. figur 1.
Figur 1
Faktisk beskæftigelsesfrekvens for indvandrere fra Syrien og beskæftigelsesfrekvens som personer
af dansk oprindelse, 25-60-årige, 2017
Pct.
100
90
80
70
60
50
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
25
27
43
45
47
49
51
53
55
57
59
Alder, år
Beskæftigelsesfrekvens for indvandrere fra Syrien
Beskæftigelsesfrekvens som personer af dansk oprindelse
29
31
33
35
37
39
41
40
30
20
10
0
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriets økonomiske analyse: Indvandreres nettobidrag til de
offentlige finanser i 2017.
Nettobidraget til de offentlige finanser for indvandrere fra Syrien var i 2017 -4
mia. kr. Ikke-vestlige indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser var samlet
1
Den øgede gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens på 30 pct.-point er regnet med udgangspunkt i alle ind-
vandrere fra Syrien uafhængigt af alder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, i hvilket omgang herboende syriske flygtninge kunne bidrage til de offentlige finanser, til finansministeren
2252263_0002.png
Side 2 af 3
set -15 mia. kr. i 2017. Indvandrere fra Syrien stod således for 4 mia. kr. af denne
nettoudgift.
I det hypotetiske scenarie, hvor indvandrere fra Syrien har samme arbejdsmar-
kedstilknytning som jævnaldrende personer af dansk oprindelse, vil nettobidraget
til de offentlige finanser for disse være -3 mia. kr. i 2017. Dette svarer til en for-
bedring af de samlede offentlige finanser med 1 mia. kr. i 2017,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Nettobidrag til de offentlige finanser i 2017 for ikke-vestlige indvandrere og indvandrere fra Syrien
samt en hypotetisk potentialeberegning, hvis gruppen har samme arbejdsmarkedstilknytning som
personer af dansk oprindelse
Mia. kr., 2017-niveau
Nettobidrag til de offentlige finanser i 2017
Hypotetisk scenarie: Samme arbejdsmar-
kedstilknytning som personer af dansk oprin-
delse
Ændring i nettobidrag
Ikke-vestlige indvandrere
-15
3
18
Indvandrere fra Syrien
-4
-3
1
Anm.: Hypotetisk beregning for ikke-vestlige indvandrere fremgår af tabel 1.5 i økonomisk analyse: Indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser i 2017.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriets økonomiske analyse: Indvandreres nettobidrag til de
offentlige finanser i 2017.
Det hypotetiske nettobidrag til de offentlige finanser for indvandrere fra Syrien er
opgjort ved at beregne gennemsnitlige nettobidrag opdelt på alder og socioøkono-
misk status og dernæst beregne effekten af at justere den socioøkonomiske sam-
mensætning for syriske indvandrere.
Det hypotetiske scenarie medfører fx, at de ekstra personer, der kommer i beskæf-
tigelse, betaler det samme i skatter og afgifter og i samme omfang trækker på de
offentlige overførsler og serviceydelser, som ikke-vestlige indvandrere, der allerede
er i beskæftigelse. Dette formodes, at overvurdere effekten af øget beskæftigelse
blandt ikke-vestlige indvandrere, da det må forventes, at den gennemsnitlige ledige
person ikke vil kunne tjene lige så meget ved beskæftigelse som den gennemsnit-
lige person i beskæftigelse. I så fald vil de i mindre grad bidrage med skattebetalin-
ger og i højere grad modtage overførsler (fx boligstøtte) samt trække på de offent-
lige serviceydelser (fx sundhed).
2
I et hypotetiske scenarie, hvor alle ikke-vestlige indvandrere har samme arbejds-
markedstilknytning som personer af dansk oprindelse, vil nettobidraget til de of-
fentlige finanser øges med 18 mia. kr. Indvandrere fra Syrien vil stå for 1 mia. kr.
2
Den socioøkonomiske status er opgjort ultimo november. Nettobidraget afspejler derimod indkomstforhold
mv. for hele året. Indvandrere fra ikke-vestlige lande har typisk en løsere tilknytning til arbejdsmarkedet end
personer af dansk oprindelse. Derfor vil arbejdsomfanget målt over hele året for indvandrere, der er i beskæf-
tigelse i november, typisk være lavere end blandt personer af dansk oprindelse. Det bidrager isoleret set til at
undervurdere stigningen i nettobidraget.
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, i hvilket omgang herboende syriske flygtninge kunne bidrage til de offentlige finanser, til finansministeren
Side 3 af 3
af denne stigning, på trods af at de udgør ca. 10 pct. af antal ikke-vestlige indvan-
drere. Dette skal ses i lyset af, at der er store forskelle i aldersfordelingen for ind-
vandrere for Syrien og indvandrere fra øvrige ikke-vestlige lande, idet der blandt
indvandrere fra Syrien er en større andel børn og unge. Børn og unge påvirkes
ikke nævneværdigt af det hypotetiske løft i arbejdsmarkedstilknytningen. Nettobi-
draget for indvandrere fra Syrien stiger derfor mindre, end det er tilfældet øvrige
ikke-vestlige indvandre og forbliver derfor negativt.
Det skal understreges, at der er tale om en hypotetisk potentialeberegning, da der
ikke peges på konkrete tiltag, der kan forventes at indebære en forbedring af inte-
grationen og beskæftigelsen i et sådant omfang.
Ovenstående opgørelse vedrører 2017, som er seneste opgørelse af indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser. Det skal bemærkes, at bl.a. de gode konjunk-
turer i perioden 2017-2019 har bidraget til en positiv beskæftigelsesudvikling i
Danmark særligt blandt ikke-vestlige indvandrere og trukket i retning af, at ind-
vandreres nettobidrag til de offentlige finanser er blevet styrket. Coronakrisen i
2020 og den negative af beskæftigelsesudvikling i den forbindelse har omvendt bi-
draget til, at herkomstgruppernes nettobidrag til de offentlige finanser svækkes.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister