Finansudvalget 2019-20
L 206
Offentligt
2251058_0001.png
28. september 2020
J.nr. 2019 - 11346
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 158 af 8. september 2020 L 206. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om aflysning af den forudsatte indeksering af en række punktafgifter, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2251058_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af regeringens finanslovsforslag, at regeringen ønsker at aflyse den forudsatte
indeksering af en række punktafgifter, der bl.a. betales af erhvervene, herunder:
Afgifter på chokolade (afgift på chokolade- og sukkervarer, råstofafgift og dækningsaf-
gift), afgift på konsum-is, afgifter på kaffe og glødelamper mv., afgift på ledningsført
vand. Aflysningen skønnes at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 50 mio. kr. i 2021, stigende til ca. 330 mio. kr. i 2025.
Af et svar på SAU alm. del
spørgsmål 493 fremgår det dog, at f.eks. chokoladeafgiften
og isafgiften ikke indekseres. Vil ministeren på den baggrund redegøre for
a) Præcis hvilke afgifter, der er omfattet af indeksering, og som regeringen vil aflyse in-
deksering af;
b) provenuvirkningen for hver af disse afgifter, der ikke skal indekseres i umiddelbar virk-
ning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd;
c) forklare sammenhængen til det ovenfor nævnte spørgsmål i Skatteudvalget?
Svar
I forbindelse med finansloven for 2020 (FL20) besluttede man som finansieringselement,
at en række punktafgifter skulle indekseres i perioden 2020-2025, herunder afgifter på be-
kæmpelsesmidler, spildevand, emballage, tinglysning mv.
En række øvrige punktafgifter indgik dog ikke heri og indekseres derfor ikke i 2020, her-
under afgifter på chokolade, konsum-is, kaffe, ledningsført vand samt en række forbrugs-
afgifter mv. Der blev i forbindelse med FL20 ikke taget stilling til, om disse punktafgifter
skulle indekseres eller ej fra og med 2021. En stor del af provenuet fra disse afgifter kom-
mer fra grænsehandelsfølsomme varer, herunder chokolade, hvilket isoleret set taler for
ikke at indeksere afgifterne.
Det har dog i de mellemfristede fremskrivninger af økonomien og beregningerne af det
økonomiske råderum beregningsteknisk været lagt til grund, at de pågældende punktafgif-
ter ville blive indekseret i 2021-2025. Det er denne forudsatte indeksering i 2021-2025,
som regeringen lægger op til at aflyse med forslag til finanslov for 2021 (FFL21).
Denne beregningsmæssigt forudsatte indeksering fra 2021 har dog ikke været udmøntet
ved lov.
I SAU alm. del spørgsmål 493 af 22. juni 2020 er der spurgt til hvilke punktafgifter, der
indekseres hhv. ikke indekseres, samt provenuvirkningen af at påbegynde indeksering af
afgifter, der ikke indekseres. I besvarelsen af dette spørgsmål er der taget udgangspunkt i
gældende lov,
og det er derfor i denne besvarelse lagt til grund, at de pågældende afgifter i
henhold til gældende lov ikke skulle indekseres fra 2021.
Den med FFL21 foreslåede aflysning af den forudsatte indeksering af de førnævnte
punktafgifter er på FFL21 forudsat at indebære et
mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd
på ca. 330 mio. kr. i 2025,
jf. sidste kolonne i tabel 1nedenfor.
Ved beregningen af dette skøn er
Side 2 af 3
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om aflysning af den forudsatte indeksering af en række punktafgifter, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2251058_0003.png
der beregningsteknisk forudsat en årlig indeksering med Finansministeriets skønnede ud-
vikling i nettoprisindekset for perioden 2021-2025.
Tabel 1. Provenuvirkning i 2025 af punktafgifter, som regeringen lægger op til at aflyse indekserin-
gen af med Forslaget til finanslov for 2021
Besvarelse af SAU (alm. del) spørgsmål 493
Umiddelbart
Merprovenu
Merprovenu
merprovenu,
efter
efter tilbageløb
inkl. moms
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
Mio. kr.
Mio. kr.
Afgift på ledningsført
vand
Afgifter på chokolade
Forskellige
forbrugsafgifter
1
Afgift på konsum-is
Afgift på cigarer mv.
I alt
2
FFL21
Mindreprovenu
efter tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
120
150
30
30
0
330
175
300
45
50
5
575
135
240
35
40
5
450
125
185
35
35
0
380
Anm.: Beregninger til svar på SAU (alm. del) spm. 493 er opgjort i 2020-niveau, mens FFL21 er opgjort i 2021-niveau.
1) Omfatter afgift på glødelamper mv., afgift af kaffe mv. og afgift af cigaretpapir mv.
2) Omfatter afgift på cigarer, cerutter og cigarillos.
Kilde: Skatteministeriet.
I
besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 493
er beregnet et
merprovenu
ved en hypotetisk indek-
sering af de punktafgifter, der i henhold til gældende lov ikke indekseres. Det er i denne
besvarelse beregningsteknisk forudsat, at en sådan hypotetisk indeksering i praksis vil
have form af diskretionære forhøjelser hvert tredje år, svarende til hidtil gældende praksis.
En indeksering af afgifter indebærer generelt administrative byrder for virksomhederne.
Årlige reguleringer af punktafgifterne vil medføre større løbende administrative omkost-
ninger for virksomhederne, end hvis reguleringen gennemføres med flere års mellemrum.
For at begrænse erhvervslivets byrder er det forudsat, at afgiftssatserne forhøjes over to
omgange med tre års mellemrum i stedet for årlige forhøjelser. I praksis har den diskretio-
nære tilgang blandt andet været anvendt ved indekseringen af afgifter på bekæmpelses-
midler, spildevand, emballage, tinglysning mv. i forbindelse med FL20 og ved indekserin-
gen af en række punktafgifter i forbindelse med
Aftale om skattereform
fra juni 2012.
Der er på den baggrund i
besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 493
forudsat en diskretionær
forhøjelse af de pågældende afgifter med 5,5 pct. i 2021 samt i 2024, svarende til en gen-
nemsnitlig årlig stigning på 1,8 pct. såvel i perioden 2020-2022 som i perioden 2023-2025
(dog med enkelte undtagelser, jf. noter til tabel 2 i svaret på spørgsmål 493). Med disse
beregningsforudsætningerne skønnes en hypotetisk indeksering fra 2021 af de førnævnte
punktafgifter at indebære et
merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 380 mio. kr. i
2025,
jf. næstsidste søjle i tabel 1.
Det bemærkes, at den varige virkning skønnes at udgøre ca.
355 mio. kr.
Side 3 af 3