Finansudvalget 2019-20
L 206
Offentligt
2252517_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2020
J nr.
2019 - 5011
Finansudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål 110
til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål 110
Hvad skyldes den store stigning i generelle fællesomkostninger på 29.21.02,
Forsyningstilsynet?
Svar
Forsyningstilsynet (FSTS) er en uafhængig myndighed, som fører tilsyn med mo-
nopolselskaberne på el-, gas- og varmeområdet samt ift. energispareordningen.
FSTS’ opgaver finansieres 1:1 af gebyrer opkrævet fra de regulerede selskaber.
FSTS fungerer som forbrugernes vagthund på forsyningsområderne ved at arbejde
for en omkostningseffektiv grøn omstilling, høj effektivitet, lave priser på kort og
langt sigt, en sikker og stabil forsyning samt en omkostningseffektiv teknologiudvik-
ling.
Fra og med 2020 og frem vil FSTS opgaveportefølje stige markant, da der siden
2016 er indgået en række brede politiske aftaler på forsyningsområdet, som vedrø-
rer FSTS’ opgaveportefølje,
jf. boks 1.
Derudover er der kommet ny EU-regulering i
medfør af Europa-Kommissionens lovgivningspakke
Clean Energy for All Euro-
peans,
som ligeledes ændrer på Forsyningstilsynets opgaveportefølje. Særligt im-
plementeringen af de nye opgaver forventes at medføre et øget ressourcebehov i
FSTS.
Boks 1
Politiske aftaler på forsyningsområdet siden september 2016
Siden 2016 er der indgået en række aftaler på forsyningsområdet, som vedrører Forsyningstilsynets
opgaveportefølje:
Aftale om regulering regulering af fjernvarmesektoren (7. april 2016)
Aftale om økonomisk regulering af elnetvirksomhederne (4. november 2016)
Aftale om fremtidig organisering af gasdistribution (1. juni 2017)
Aftale om økonomisk regulering af fjernvarmesektoren (2. juni 2017)
Aftale om et stærkt Forsyningstilsyn (4. oktober 2017)
Aftale om ny økonomisk regulering af Energinet (8. maj 2018)
Energiaftale, herunder lempelse af forbruger- og produktionsbindinger i fjernvarmesektoren samt nedsættelse
af en lovgivningstaskforce mv. (29. juni 2018)
Implementering af opgaver som følge af Europa-Kommissionens lovgivningspakke Clean Energy for All
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om den store stigning i generelle fællesomkostninger på 29.21.02, Forsyningstilsynet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til finansministeren
2252517_0002.png
Europeans også kaldet vinterpakken (30. november 2016)
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Derfor blev det ultimo 2019 besluttet, at FSTS kunne øge gebyrindtægterne for at
rekruttere de fornødne ressourcer, der skal allokeres til implementering og drift af
de nye opgaver, da gebyrindtægterne opkræves på baggrund af de afholdte om-
kostninger. Profilen over budgetterede gebyrindtægter fremgår af tabel 1.
Samtidig blev det besluttet, at FSTS i perioden 2020-2022 skulle afvikle overdæk-
ningen, som FSTS havde opbygget i de foregående år, dvs. at der opkræves færre
gebyrindtægter, end der afholdes omkostninger for i perioden 2020-2022. Afviklin-
gen af overdækningen er budgetteret med nedenstående profil,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Opkrævning af gebyrer og afvikling
af FSTS’ overdækning
mio. kr., 2020-pl.
Ressourceforbrug i alt (mio.
kr.)
inkl. implementering og
drift af nye opgaver
Afvikling af tidligere års
overdækning
I alt, opkrævning af gebyrind-
tægter (indlæst på FFL21)
2019
88,6
-
88,6
2020
131,4
-34,6
96,8
2021
126,6
-3,5
123,1
2022
108,1
-17,8
90,3
2023
99,5
-
99,5
Hovedkontoen § 29.21.02. Forsyningstilsynet er omfattet af udgiftsloftet. Hvis der
afholdes flere omkostninger i FSTS, end der opkræves gebyrindtægter, påvirkes
KEFM’s
forbrug under udgiftsloft.
FSTS’ og KEFM’s udgiftsloft er
ikke blevet for-
øget
til at afvikle FSTS’ overdækning.
Afviklingen af overdækningen forventes at
kunne håndteres indenfor KEFM’s samlede udgiftsloft
i løbet af årene. Da udgifts-
loftet for KEFM ikke er blevet forøget, fremgår afviklingen af overdækningen ikke af
FFL21. På FFL21 er
FSTS’
udgifter og indtægter sat lig hinanden, hvormed de er
udgiftsloftsneutrale. Det er hermed kun den nederste række i tabel 1, som fremgår
af FFL21 (omregnet til 2021-pl.).
Fællesomkostningerne i tabel 6 på FFL21 for FSTS stiger og falder proportionalt
med, at omkostningerne til tilsyn og regulering stiger og falder. Stigningen i gebyr-
indtægter og udgifter fra 2020 til 2021 skyldes, at der forventeligt i 2020 afvikles
betragteligt mere overdækning, end det er tilfældet i 2021, hhv. -34,6 og -3,5 mio.
kr.,
jf. tabel 1.
Dette medfører også en stigning i fællesomkostningerne fra 2020 til
2021 på FFL21. Reelt falder de samlede omkostninger fra 2020 til 2021 (første
række i tabel 1), men pga. profilen for afviklingen af overdækningen ses en stigning
i omkostningerne og indtægterne fra 2020 til 2021 på FFL21.
Det er således kun af hensyn til KEFM’s udgiftsloft, at det på FFL21 ser ud til, at
udgifterne til FSTS stiger fra 2020 til 2021. Korrigeres udgifterne for afviklingen af
overdækningen, øges FSTS’ udgifter fra 2019 til 2020 mhp. implementering og drift
Side
2/3
L 206 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om den store stigning i generelle fællesomkostninger på 29.21.02, Forsyningstilsynet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til finansministeren
2252517_0003.png
af nye opgaver, hvorefter omkostningerne falder til et konstant niveau på omkring
100 mio. kr. i 2023 og frem.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3