Erhvervsudvalget 2019-20
L 198
Offentligt
2201195_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. juni 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 198 stillet af udvalget den 29. maj 2020
efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Det fremgår af det foreslåede § 22 a, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen kan afvise
anmeldelser, som ikke er omfattet af ordningen, og at Erhvervsstyrelsen
ikke er forpligtet til at videresende disse til anden myndighed. Ministeren
bedes oplyse, om Erhvervsstyrelsen
selv om styrelsen ikke er forpligtet
hertil
kan beslutte at videresende sådanne anmeldelser til anden myndig-
hed og under visse regler, og om anmelderen også i sådanne tilfælde vil
være sikret anonymitet?
Svar:
Med den foreslåede whistleblowerordning fraviges det almindelige princip
om offentlighed i forvaltningen. Ordningens anvendelsesområde er derfor
specifikt afgrænset til de fem erhvervsrettede kompensationsordninger, Er-
hvervsstyrelsen administrerer. For at forhindre, at indberetningsløsningen
i praksis bliver brugt som en generel indgang til anmeldelse af lovovertræ-
delser, giver bestemmelsen i § 22 a, stk. 1, Erhvervsstyrelsen mulighed for
at afvise anmeldelser, som ikke falder ind under ordningen.
Når en forvaltningsmyndighed i almindelighed modtager en henvendelse,
som hører under en anden myndigheds område, har den efter forvaltnings-
loven pligt til at videresende henvendelsen til rette myndighed. Trods den
klare afgrænsning af whistleblowerordningens anvendelsesområde, må Er-
hvervsstyrelsen forventes at modtage et stort antal henvendelser, som ikke
er omfattet af ordningen. Med den foreslåede bestemmelse undtages Er-
hvervsstyrelsen fra den generelle pligt til at videresende sådanne henven-
delser. Der kan dog tænkes tilfælde, hvor det vil forekomme unødigt for-
malistisk at afvise en anmeldelse, blot fordi den ikke er omfattet af ordnin-
gen
eksempelvis, hvis anmeldelsen vedrører grove overtrædelser af an-
den lovgivning, eller hvis en hurtig reaktion fra myndighedernes side er af
afgørende betydning for at sikre beviser eller afværge følger af lovovertræ-
delsen. Bestemmelsen er derfor formuleret, så Erhvervsstyrelsen efter en
konkret vurdering kan vælge at videreformidle anmeldelsen eller reagere
på oplysninger om overtrædelser af anden lovgivning inden for styrelsens
eget område.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 198 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om Erhvervsstyrelsen kan afvise anmeldelser, som ikke er omfattet af ordningen, og om Erhvervsstyrelsen ikke er forpligtet til at videresende disse til anden myndighed, til erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen har efter forvaltningsloven pligt til at journalisere alle
de anmeldelser, styrelsen modtager via indberetningsløsningen i et lukket
journalsystem. Hvis Erhvervsstyrelsen efterfølgende konstaterer, at en
konkret anmeldelse ikke falder ind under whistleblowerordningen, er op-
lysningerne om anmelderens identitet ikke længere undtaget fra retten til
aktindsigt. Den begrænsede beskyttelse af anmelders identitet i disse til-
fælde skal ses i lyset af det almindelige princip om offentlighed i forvalt-
ningen. Desuden skal begrænsningen modvirke, at borgere forsøger at
dække sig ind under den særlige identitetsbeskyttelse ved anmeldelse af
forhold, som er kompensationsordningerne uvedkommende.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2