Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 196
Offentligt
2212239_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 4904
Doknr.
263989
Dato
26-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 til L 196 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og forskellige andre love (Reform af udligningssystemet) til soci-
al- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Orla Østerby (KF).
Spørgsmål nr. 7:
Kan ministeren bekræfte:
- at Gentofte Kommune til dækning af beregnede udgifter på i alt 212 mio. kr. - som
ligger ud over det officielle tab i henhold til lovforslaget - er nødsaget til at hæve skat-
ten for 2021 med i alt 848 mio. kr. for at betale en i henhold til eksisterende lovgivning
pålagt skattesanktion på 637 mio. kr. i 2021?
- at skattesanktionen, som Gentofte Kommune skal betale i henhold til den eksisteren-
de lovgivning, vil være 212 mio. kr. i 2022 og 2023 og 71 mio. kr. i 2024, hvis kommu-
nens ovennævnte udgift på de 212 mio. kr. skal dækkes af den nødvendige skattestig-
ning?
- at Gentofte Kommune kan hæve skatten fra 22,8 pct. til 23,25 pct. (med et provenu
på 113 mio. kr.) uden anden udligningseffekt, end hvad der er indbygget i lovforslaget?
- at Gentofte Kommune ved en skattestigning - for at kunne betale de i henhold til
lovforslaget 164 mio. kr. - skal betale en yderligere udligning, som ikke fremgår direkte
af lovforslaget, på 32 mio. kr.?
Svar:
Der er indgået en historisk bred aftale om en reform af udligningssystemet og med en
betydelig ekstra statslig finansiering. I 2021 alene er det op til 6,5 mia. kr. Med aftalen
får vi et nyt udligningssystem, og der tages hånd om overgangen til det nye system
med bl.a. ekstra finansiering, overgangsordninger og en ramme til, at kommuner med
tab kan hæve skatten tilsvarende.
Gentofte har rejst synpunkter om, at kommunen har et yderligere tab ud over tabet i
reformen, dels som følge af udløbet af to overgangsordninger og dels fordi virkninger-
ne af reformen er regnet i forhold til et treårigt gennemsnit af kommunens værdi for
kriteriet for befolkningstilbagegang i 2020. Kommunen har dertil rejst et behov for
yderligere skattestigninger ud over konsekvenserne af reformen og udtrykt en bekym-
ring for at blive ramt af en skattesanktion, som kommunen også fremhæver som et
tab.
Der er tale om forhold, som ikke er en følge af udligningsreformen.
L 196 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm., om Gentofte Kommune er nødt til at hæve skatten for 2021 med i alt 848 mio. kr.til dækning af beregnede udgifter på i alt 212 mio. kr. m.v., til social- og indenrigsministeren
2212239_0002.png
Det skal således understreges, at det har været kendt, at de to overgangsordninger var
midlertidige og ville udløbe i 2021. Det vurderes desuden ikke, at det ville have været
retvisende at beregne konsekvensen af stabiliseringen af tilbagegangskriteriet ud fra
den helt usædvanlige situation alene i 2020, hvor Gentofte Kommunen fik del i det
kriterium, som har været tiltænkt strukturelt udsatte kommuner. Endelig er det kom-
munens egen vurdering, om der er behov for en skatteforhøjelse for at imødegå andre
økonomiske udfordringer end tabet ved udligningsreformen.
Med aftalen om udligningsreformen er der givet mulighed for, at kommuner med tab i
udligningen kan øge skatten.
Der er også generelt mulighed for, at kommuner kan tilpasse skatten til ændrede øko-
nomiske forhold. De indgåede aftaler om den kommunale økonomi tager udgangs-
punkt i en uændret kommunal skat, hvor det vil være muligt for nogle kommuner at
øge skatten, hvis der skabes plads til det ved, at andre kommuner sætter skatten tilsva-
rende ned. Hvis der sker en samlet skatteforhøjelse for kommunerne under ét, vil der i
medfør af gældende lov ske en modgående regulering af bloktilskuddet.
Gentofte Kommune har landets laveste udskrivningsprocent på 22,8 pct. På grund af
at kommunen har en lav udskrivningsprocent og et højt beskatningsgrundlag, får
kommunen en rabat i sit udligningsbidrag via overudligningsordningen. Med lov-
forslaget, hvor der indføres et loft i overudligningsordningen, gælder det, at denne
rabat ikke vil blive påvirket af stigninger i indkomstskatten op til en udskrivningspro-
cent på 23,25 pct. En forhøjelse af udskrivningsprocenten op til dette niveau vil poten-
tielt give Gentofte Kommune et provenu på ca. 113 mio. kr. uden påvirkning af udlig-
ningsrabatten. Ved yderligere forhøjelser i indkomstskatten ud over niveauet på 23,25
pct. er det korrekt, at kommunens udligningsrabat falder.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2