Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 4904
Doknr.
263989
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 18 til L 196 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 18:
”Vil ministeren oplyse, hvordan det vil påvirke effekten af den påtænkte
udligningsre-
form, hvis genopretningen efter den økonomiske krise i kølvandet på corona-nedluk-
ningen vil være lige så ulige fordelt mellem kommunetyper som genopretningen efter
finanskrisen, hvor jobskabelsen er mindre i yderkommuner, og de relative udgifter til
forsørgelse er højere?”
Svar:
Det forudsættes, at spørgsmålet sigter på håndteringen i tilskuds- og udligningssyste-
met af forskelle i ledighedsudviklingen i landet i en krise som følge af COVID-19.
Hvert år fastsættes det samlede bloktilskud, så kommunernes samlede udgifter er fi-
nansieret. Hermed tages samlet højde for udviklingen i bl.a. skattegrundlaget og gen-
nem en budgetgarantiordning for udviklingen i udgifter til overførsler.
Med reformen omlægges det tidligere beskæftigelsestilskud til finansiering af kommu-
nernes udgifter til forsikrede ledige. Ordningen har været skævt fordelt mellem kom-
munerne inden for landsdelene og har en forholdsvis svag sammenhæng med kommu-
nernes faktiske udgifter til forsikrede ledige.
Med omlægningen til bloktilskud og indarbejdelsen i udligningssystemet, er det vurde-
ringen, at finansieringen til kommunerne bedre vil afspejle de kommunale forskelle i
udgifterne på dette område. I tilknytning til omlægningen er der sket tilpasninger i ud-
giftsbehovsopgørelsen, der skal understøtte dette.
Med reformen er forsikringsordningen, der skal tage højde for udsving i kommunernes
udgifter til forsikrede ledige, samtidig blevet styrket. Kommuner får således et tilskud,
hvis ledighedsudviklingen for forsikrede ledige ligger mere end 3 procentpoint over
udviklingen i landsdelen.
Med reformen sker også generelt tilpasninger i udgiftsbehovsopgørelsen, der sigter på
bedre at afspejle forskelle i udviklingen i kommunernes udgifter på beskæftigelsesom-
rådet, herunder kontanthjælpsområdet. Tilpasningerne har bl.a. sigtet på bedre at af-
spejle udviklingen i områderne uden for de største byer, herunder yderområderne.
Bl.a. kan fremhæves et nyt kriterium for afstand til arbejdspladser og omlægningen af
boligkriterierne.