Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-4904
Doknr.
260566
Dato
30-07-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 til L 196 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 1:
”Er
det korrekt, at udligningsreformen ændrer på definitionen af, i hvilken kommune
en borger medtælles, og at det kan betyde, at kommuner i visse tilfælde vil opleve et
betydeligt tab på over 300.000 kr. for en given borger, hvis kommunen anbringer bor-
geren på et bosted eller anbringer børn og lign. i en anden kommune?”
Svar:
I det nuværende udligningssystem bruges en række steder et indbyggertal opgjort efter
betalingskommune. Det er et element i aftalen om en reform af den kommunale udlig-
ning, at udligningsberegningerne fremadrettet bruger et indbyggertal opgjort efter bo-
pælskommune. Afskaffelsen af betalingskommunefolketallet i udligningen skyldes
usikkerhed om kvaliteten og påvirkeligheden af data. Vi får et mere robust udlignings-
system med de ændringer, vi laver med reformen.
Udligningen bygger både før og efter udligningsreformen bl.a. på en opgørelse af den
enkelte kommunes udgiftsbehov. I opgørelsen indgår dels den enkelte kommunes be-
folkningssammensætning på aldersgrupper og befolkningsudvikling, dels en række so-
cioøkonomiske kriterier, som afspejler karakteristiske forhold blandt de borgere, som
bor i kommunen. Disse statistiske oplysninger skal således opfange overordnede for-
hold, som kan have betydning for kommunens samlede udgiftsbehov, men de er ikke
tænkt som et grundlag for en direkte kompensation for specifikke udgifter til bestemte
borgere i kommunen.
Det er ikke alle steder i systemet, at der i det nuværende system er blevet brugt et ind-
byggertal efter betalingskommune. Det gælder således ikke for de fleste socioøkonomi-
ske kriterier. De socioøkonomiske kriterier, der i dag er defineret ud fra betalingskom-
mune, er kriteriet for befolkningstilbagegang, børn af enlige forsørgere og enlige over
65 år. De øvrige socioøkonomiske kriterier, herunder kriteriet for antallet af borgere
med handicap er også i det gældende system defineret ud fra bopælskommune
1
.
Når en borger flytter fra en kommune, har det i større eller mindre grad betydning for
bl.a. opgørelsen af kommunens samlede udgiftsbehov og dermed udligningsbeløb. Be-
tydningen vil fx afhænge af den enkelte borgers karakteristika, og hvordan kommunen
Det bemærkes, at rejsetidskriteriet, som i dag indgår i det demografiske udgiftsbehov, er baseret på rejseti-
der mellem bopælsadresser, men at der i forbindelse med indregningen i udgiftsbehovet er ganget op med et
folketal efter betalingskommune
1