Grønlandsudvalget 2019-20
L 192
Offentligt
2210209_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2020-0037-0081
1509503
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foran-
staltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L
192), som Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den
29. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen
(IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor stort behov reelt er der for, at ministeren skal have de bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 192) fra Folketingets
Grønlandsudvalg:
”Vil ministeren uddybe, om muligt med eksempler, hvornår mi-
nisteren kan tænkes at ville anvende sin hjemmel til at fastsætte
regler, der indebærer fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og privates rettigheder i Grønland?”
Svar:
1.
Lovforslaget indebærer, at justitsministeren vil få bemyndigelse til at fast-
sætte regler om bl.a. fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates
rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør af kriminalloven,
retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december 2018 om lov om ændring af
retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland (Anbringelse af for-
varingsdømte m.v.).
Fravigelse af forpligtelser og rettigheder kan kun ske i tre nærmere angivne
tilfælde:
Det drejer sig for det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 her i riget.
For det andet drejer det sig om tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af covid-19 her
i riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den sammenhæng må
anses for at være af mere underordnet betydning.
For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig
som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af covid-19 her i riget.
Bemyndigelsen vil f.eks. kunne udnyttes til at fastsætte regler om, at krimi-
nalforsorgen helt eller delvist kan afskære indsatte og tilbageholdtes ret til
fællesskab og besøg mv., hvis dette er nødvendigt f.eks. for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner.
Desuden vil bemyndigelsen kunne udnyttes til f.eks. at fastsætte regler om,
at kriminalforsorgen midlertidigt kan afskære forvaringsdømte, der er an-
2
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor stort behov reelt er der for, at ministeren skal have de bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, til justitsministeren
bragt i Danmark, fra at blive overført til anstalten i Nuuk, hvis dette er nød-
vendigt f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kri-
minalforsorgens institutioner.
2.
Bemyndigelsen, som i givet fald tilvejebringes med lovforslaget, vil kun
blive udnyttet, i det omfang Justitsministeriet finder dette nødvendigt. En
udnyttelse af bemyndigelsen vil skulle ske inden for rammerne af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention. Der henvises i den forbindelse til
bemærkningerne til lovforslagets § 1-3.
I den forbindelse bemærkes, at Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at
det ikke kan udelukkes, at der indtræder en forværrelse af smittebilledet, når
det grønlandske samfund genåbner den 15. juni 2020. Kriminalforsorgen i
Grønland har i den forbindelse oplyst, at man kort tid efter genåbningen vil
risikere at stå i en situation, hvor der vil være behov for f.eks. at kunne be-
grænse indsattes ret til fællesskab eller besøg. Direktoratet for Kriminal-
forsorgen har på den baggrund tilkendegivet et ønske om, at de administra-
tive regler kommer på plads hurtigst muligt efter lovforslagets vedtagelse.
Det er på den baggrund Justitsministeriets forventning, at der – hvis lovfor-
slaget vedtages – vil blive udarbejdet en bekendtgørelse, der skal sikre, at
Kriminalforsorgen i Grønland – på lige fod med Kriminalforsorgen i Dan-
mark – har de nødvendige redskaber til at forebygge og inddæmme udbre-
delsen af covid-19 mest muligt.
Det bemærkes, at Naalakkersuisut – i overensstemmelse med selvstyreloven
– vil blive inddraget i forbindelse med udstedelse af administrative forskrif-
ter.
I øvrigt bemærkes det, at der også er udstedt en bekendtgørelse for Færø-
erne, der gør det muligt for kriminalforsorgen at afskære indsattes mulighed
for besøg og udgang (bekendtgørelse nr. 387 af 7. april 2020 som senest
forlænget ved bekendtgørelse nr. 778 af 2. juni 2020).
Det er vigtigt at pointere, at udnyttelse af bemyndigelsen til at udstede en
bekendtgørelse ikke i sig selv indebærer et indgreb i den enkeltes rettigheder
eller fravigelse af det offentliges forpligtigelser. En udnyttelse af bemyndi-
gelsen har alene til formål at tilvejebringe det fornødne grundlag for, at myn-
dighederne på Justitsministeriets område i Grønland får de nødvendige red-
skaber – f.eks. muligheden for at afskære indsattes ret til besøg – med hen-
blik på at kunne forebygge og modvirke udbredelse af covid-19 mest muligt.
3
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor stort behov reelt er der for, at ministeren skal have de bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, til justitsministeren
Der vil kun kunne gøres indgreb i den enkeltes rettigheder eller ske fravi-
gelse af det offentliges forpligtelser i de tre tilfælde, der er nævnt ovenfor,
dvs. f.eks. fordi det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbre-
delse af covid-19 her i riget. Det forudsættes desuden, at indgrebene alene
vil blive fastsat i det omfang og i den tidsmæssige udstrækning m.v., som
efter en konkret vurdering er nødvendig for at beskytte hensynet til den of-
fentlige sundhed. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til §§
1-3.
4