Grønlandsudvalget 2019-20
L 192
Offentligt
2210208_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2020-0037-0081
1513673
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foran-
staltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L
192), som Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den
4. juni 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor stort behov reelt er der for, at ministeren skal have de bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 192) fra Folketingets
Grønlandsudvalg:
”Hvor stort reelt behov er der for, at ministeren skal have de
bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, når man tager i
betragtning, at det grønlandske selvstyre hidtil har håndteret
coronakrisen godt og at antallet af coronasmittede i Grønland er
og har været meget begrænset?”
Svar:
1.
Det er vigtigt at sikre, at myndighederne på Justitsministeriets område i
Grønland, f.eks. kriminalforsorgen, har de nødvendige redskaber til at fore-
bygge og modvirke yderligere udbredelse af covid-19 i Grønland mest mu-
ligt.
Grønlands Selvstyre har tilvejebragt lovgivning, der har til formål at kunne
indføre en række tiltag til at forebygge og inddæmme smitten med covid-19
på de områder, som selvstyret har overtaget. Det fremsatte lovforslag gør
det muligt, at der også på Justitsministeriets område kan iværksættes tiltag
med henblik på at forebygge og inddæmme smitte med covid-19. Lovfor-
slaget supplerer således den lovgivning, som allerede er vedtaget af Grøn-
lands Selvstyre.
2.
Som det nærmere fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2
til lovforslaget, har Kriminalforsorgen i Grønland oplyst, at det ikke kan
udelukkes, at der indtræder en forværrelse af smittebilledet, når det grøn-
landske samfund genåbner den 15. juni 2020.
Det er på den baggrund Justitsministeriets forventning, at der – hvis lovfor-
slaget vedtages – vil blive udarbejdet en bekendtgørelse, der skal sikre, at
Kriminalforsorgen i Grønland – på lige fod med Kriminalforsorgen i Dan-
mark – har de nødvendige redskaber til at forebygge og inddæmme udbre-
delsen af covid-19 mest muligt.
Det bemærkes, at bekendtgørelsens gyldighedsperiode i givet fald vil blive
fastsat på baggrund af en vurdering af, hvor længe det er nødvendigt for
kriminalforsorgen at have de nævnte redskaber (f.eks. muligheden for at af-
skære den indsattes ret til besøg og fællesskab).
2
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor stort behov reelt er der for, at ministeren skal have de bemyndigelser, som dette lovforslag indebærer, til justitsministeren
Justitsministeriet vil efter en konkret vurdering – i samråd med Naalakker-
suisut – kunne forlænge de regler, der udstedes i medfør af bemyndigelsen,
hvis dette vurderes at være nødvendigt.
Det bemærkes endvidere, at de indgreb i den enkeltes rettigheder mv., der
måtte blive iværksat, hvis lovforslaget vedtages, vil være midlertidige og vil
ophøre, så snart de ikke længere er nødvendige af hensyn til f.eks. at fore-
bygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i Grønland. Der henvises i
den forbindelse til bemærkningerne til §§ 1-3.
3