Grønlandsudvalget 2019-20
L 192
Offentligt
2210195_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2020-0037-0081
1509552
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foran-
staltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L
192), som Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den
29. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen
(IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om lovforslaget gælder for alle instanser under den udøvende magt og hvad betyder det i så fald for politiet og begrænsninger og beføjelser i politiets arbejde hvis der er coronaudbrud , til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 192) fra Folketingets
Grønlandsudvalg:
”Gælder lovforslaget for alle instanser under den udøvende
magt, og hvad betyder det i så fald for politiet og begrænsninger
og beføjelser i politiets arbejde, hvis der er coronaudbrud?”
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt lovforslaget gælder for alle
instanser under den udøvende magt, bemærkes det, at det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslagets §§ 1-3, at de foreslåede bestemmelser vil
finde anvendelse for alle forpligtelser for det offentlige og privates rettighe-
der over for det offentlige fastsat i eller i medfør af henholdsvis kriminal-
loven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december 2018 om lov om æn-
dring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland (Anbringelse
af forvaringsdømte m.v.).
Den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets §§ 1-3 vil dermed kunne få
virkning for de dele af den offentlige forvaltning, hvor forpligtigelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige er fastsat i eller i
medfør af kriminalloven, retsplejeloven eller lov nr. 1718 af 27. december
2018.
I lovforslaget er det dog præciseret, at loven ikke omfatter fastsættelse af
regler om den dømmende magts udøvelse (jf. den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 707 a, stk. 2).
2.
For så vidt angår spørgsmålet om lovforslagets betydning for politiet har
Justitsministeriet til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Grønlands Politi. Politikredsen oplyser, at den umiddelbare vur-
dering er, at det ikke på nuværende tidspunkt er aktuelt med re-
gulering i henhold til de foreslåede bestemmelser i kriminal-
lovens § 264 a og retsplejelovens § 707 a for at kunne udføre
politiarbejde i den nuværende covid-19-situation.”
3.
Det bemærkes herudover, at politiet som enhver anden myndighed lø-
bende foretager en prioritering af de enkelte opgaver ud fra de ressourcer,
2
L 192 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om lovforslaget gælder for alle instanser under den udøvende magt og hvad betyder det i så fald for politiet og begrænsninger og beføjelser i politiets arbejde hvis der er coronaudbrud , til justitsministeren
der er til rådighed. Hvis smitten udbredes i Grønland, må det antages, at det
efter omstændighederne vil kunne påvirke politiets øvrige opgavevareta-
gelse, hvis håndteringen af coronavirussen kræver dette.
3