Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 19
Offentligt
2098419_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
10 (L 19), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål 5 sammenligne ind-
komsten (gennemsnit, median og fordelt på kvartiler) for personer, der opfylder
kravet til seniorpræmie med indkomsten for personer med et år til folkepensionsal-
deren uden at skelne til personernes beskæftigelsessituation, så personer uden for
arbejdsmarkedet også indgår i opgørelsen?”
Svar:
Til brug for svar har jeg indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser følgen-
de:
I besvarelsen af spørgsmål 5, som der henvises til, er der alene set på lønmodta-
gere, og det er derfor lønindkomsten, der er anvendt til at belyse forskelle i ind-
komsten mellem beskæftigede, der henholdsvis opfylder og ikke opfylder kravet til
seniorpræmien. Eftersom der spørges til indkomstforskelle mellem grupper, der
både omfatter beskæftigede og personer uden for arbejdsmarkedet, er der set på
forskelle i et ”bredere” indkomstbegreb, der også
indeholder overførselsindkomst
fx den disponible indkomst (efter skat) eller de samlede indkomster (før skat).
Personer, der opfylder beskæftigelseskravet til første seniorpræmie (1-12 måneder
efter folkepensionsalderen), har i gennemsnit en disponibel indkomst på 422.000
kr. (2018-niveau) i året op til folkepensionsalderen,
jf. figur 1.
Til sammenligning
er den gennemsnitlige indkomst for alle i året op til folkepensionsalderen på
256.000 kr. Personer, der (efterfølgende) opfylder kravet til første seniorpræmie,
har således en højere indkomst året før folkepensionsalderen end personer, der ikke
opfylder beskæftigelseskravet,
jf. figur 2.
Indkomstforskellen mellem personer, der efterfølgende henholdsvis opfylder og
ikke opfylder kravet til første seniorpræmie, afspejler bl.a. store forskelle i tilknyt-
ningen til arbejdsmarkedet mellem de to grupper. Blandt personer, der ikke opfyl-
der kravet til første seniorpræmie, er det således omkring 70 pct., der før folkepen-
sionsalderen modtager enten efterløn eller førtidspension, mens stort set alle, der
2. november 2019
J.nr.
2019 - 6171
L 19 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 5 at sammenligne indkomsten for personer, der opfylder kravet til seniorpræmie, med indkomsten for personer med et år til folkepensionsalderen, uden at skele til personernes beskæftigelsessituation, til beskæftigelsesministeren
2098419_0002.png
opfylder kravet til første seniorpræmie er i beskæftigelse før folkepensionsalderen,
jf. figur 3.
Figur 1
Disponibel indkomst for personer, der opfylder
beskæftigelseskravet til
første
seniorpræmie,
årgang 1951
1.000 kr. (2018-niveau)
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
25 pct. fraktil
Median
75 pct. fraktil Gennemsnit
Året før folkepensionsalderen
Året efter folkepensionsalderen
1.000 kr. (2018-niveau)
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Figur 2
Disponibel indkomst i året op til
folkepensionsalderen, årgang 1951
1.000 kr. (2018-niveau)
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
25 pct. fraktil
Median
1.000 kr. (2018-niveau)
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
75 pct. fraktil Gennemsnit
Opfylder ikke beskæftigelseskrav til seniorpræmie
Opfylder beskæftigelseskrav til seniorpræmie
I alt
Anm.: Opgørelsen er baseret på årgang 1951 for personer, der fylder år 65 år i december 2016. Da de anvendte
indkomstoplysninger er opgjort på kalenderår vurderes indkomstforholdende for denne delgruppe at give
det mest retvisende billede af indkomstforholdene året før og året efter folkepensionsalderen. Til fastlæggel-
se af om beskæftigelseskravet for
første
seniorpræmie er der for lønmodtagere anvendt antal løntimer i de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen. Beskæftigelsesomfanget for selvstændige er beregnet med
udgangspunkt i nettooverskud fra selvstændig virksomhed ved anvendelse af omregningssats på dagpenge-
området på kr. 121,29 (2019-niveau). Danmarks Statistisk definition af disponibel indkomst er anvendt.
Indkomstniveauerne fra 2016/2017 er opregnet til 2018 med en forudsat indkomstfremgang på 2 pct årligt.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Hvis der alternativt ses på de samlede indkomster før skat er der ligeledes en ind-
komstforskel mellem personer, der henholdsvis opfylder og ikke opfylder beskæf-
tigelseskravet,
jf. figur 4.
Figur 3
Socioøkonomisk fordeling blandt personer
umiddelbart før folkepensionsalderen
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Opfylder ikke
beskæftigelseskrav til
seniorpræmie
Beskæftiget
Opfylder beskæftigelseskrav
til seniorpræmie
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
100
0
25 pct. fraktil
Median
75 pct. fraktil Gennemsnit
Opfylder ikke beskæftigelseskrav til seniorpræmie
Opfylder beskæftigelseskrav til seniorpræmie
I alt
Figur 4
Samlet indkomst (før skat) i året op til
folkepensionsalderen, årgang 1951
1.000 kr. (2018-niveau)
700
600
500
400
300
200
1.000 kr. (2018-niveau)
700
600
500
400
300
200
100
0
Efterløn eller Fleksydelse
Førtidspension
Øvrige
Anm.: Figur 3 er baseret på den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik fra Danmarks Statistik. Figur 4 er baseret på
Danmarsk Statistiks indkomstvariabel for personindkomst, der afgrænses som den samlede personindkomst
ekskl. lejeværdi af egen bolig og før fradrag for renteudgifter
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistisks registre.
2
L 19 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 5 at sammenligne indkomsten for personer, der opfylder kravet til seniorpræmie, med indkomsten for personer med et år til folkepensionsalderen, uden at skele til personernes beskæftigelsessituation, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3