Folketingets Beskæftigelsesudvalg
MF Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20 maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 185) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Andersen
(V).
Spørgsmål nr. 3:
”
Kan ministeren bekræfte, at en vognmand, der anvender en alternativ
landsdækkende kollektiv overenskomst for chauffører, der var godkendt før lovens
ikrafttrædelse, og som ansøger om nye vognmandstilladelser efter loven er trådt i
kraft, men før den alternative overenskomst er formelt godkendt af
Transportministeren, vil få tildelt disse tilladelser i forventning om at den alterna-
tive landsdækkende overenskomst efterfølgende godkendes?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og
Boligministeriet, der oplyser følgende:
”
Idet der henvises til svaret på spørgsmål 2, skal Transport- og Bo-
ligministeriet oplyse, at det påhviler den enkelte virksomhed at
sikre, at virksomheden til enhver tid lever op til kravene i godskør-
selsloven om bl.a. løn- og arbejdsvilkår. Det bemærkes hertil, at det
følger af forslaget til godskørselslovens § 6, stk. 3, og buskørselslo-
vens § 18, stk. 2, at bestemmelsens krav vedrørende løn- og arbejds-
vilkår udgør en betingelse for at opnå en tilladelse.
Endelig skal det bemærkes, at forslaget til godskørselslovens § 6,
stk. 3, og buskørselslovens § 18, stk. 2, ikke medfører krav om, at en
virksomhed skal være medlem af en bestemt arbejdsgiverforening
eller være omfattet af en bestemt kollektiv overenskomst. Det er så-
ledes tilstrækkeligt, at det i ansøgningen angives, at virksomheden
vil følge et omkostningsniveau, der ikke afviger entydigt og væsent-
ligt fra de retningsgivende overenskomster, jf. forslaget til godkør-
selslovens § 6, stk. 3, nr. 1, og buskørselslovens § 18, stk. 2, nr. 1.”
25. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714