Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185
Offentligt
2198013_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
MF Niels Flemming Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 27
(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flem-
ming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 27:
”Lovforslaget
giver mulighed for, at transportministeren kan godkende alternative
landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes
at leve op til bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det
samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der
findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Ifølge bemærkningerne til
lovforslaget kan denne vurdering opnås ved at parterne bag de alternative
landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører fremsætter en fælles
anmodning herom til Færdselsstyrelsen. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til
lovforslaget, at
”de
relevante parter til enhver tid kan fremsætte fælles anmodning
til Færdselsstyrelsen om at vurdere, om en kollektiv overenskomst opfylder kravet i
§ 6, stk. 3, nr. 3”.
A. Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget dermed reelt giver mulighed for, at
parterne bag alternative kollektive nationale overenskomster kan få vurderet deres
overenskomst af Færdselsstyrelsen i tidsrummet mellem lovens vedtagelse og
lovens ikrafttrædelse?
B. Kan ministeren oplyse, hvordan processen for vurdering af alternative
landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører forventes tilrettelagt?
C. Er ministeren enig i, at idet Færdselsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt alternative
landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører kan godkendes, inden
bestemmelserne om samme rammevilkår i forhold til omkostningsniveau for
lønvilkår formelt træder i kraft, vil det lette kontrolarbejdet for Færdselsstyrelsen
betragteligt?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og
Boligministeriet, der oplyser følgende:
”Ad
spørgsmål 27A: Transport- og Boligministeriet bemærker ind-
ledningsvist, at den i spørgsmålet fremhævede sætning fra lovforsla-
gets bemærkninger beskriver, hvordan retstilstanden vil være, når
26. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm., om transportministeren kan godkende alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes at leve op til bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for chauffører, til beskæftigelsesministeren
2198013_0002.png
reglerne i lovforslaget er trådt i kraft. Det er ligeledes først ved lo-
vens ikrafttræden, at transportministeren
i praksis Færdselsstyrel-
sen
vil kunne foretage den endelige konkrete vurdering af, hvor-
vidt en kollektiv overenskomst lever op til kravene i forslaget til § 6,
stk. 3, nr. 3. Det skyldes, at den fornødne hjemmel for myndighe-
derne først skal være til stede. Frem mod lovens ikrafttræden vil
Færdselsstyrelsen imidlertid tilrettelægge deres forberedelser såle-
des, at sagsbehandlingstiden ved godkendelse af såkaldte alternative
kollektive overenskomster, jf. forslaget til § 6, stk. 3, nr. 3, minime-
res mest muligt.
Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 2.
Ad spørgsmål 27B: Transport- og Boligministeriet skal oplyse, at
det fremgår af afsnit 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, at det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt omkostningsni-
veauet i en landsdækkende kollektiv overenskomst ikke afviger en-
tydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de ret-
ningsgivende overenskomster. Det fremgår endvidere af samme af-
snit, at når en landsdækkende kollektiv overenskomst har været lagt
til grund for tildeling af en gods- eller buskørselstilladelse, eller det
er konstateret, at overenskomsten generelt lever op til det omkost-
ningsniveau, loven stiller krav om, vil Færdselsstyrelsen på deres
hjemmeside løbende offentliggøre og ajourføre en opgørelse over
disse overenskomster. Efter lovforslagets vedtagelse vil Færdsels-
styrelsen udarbejde et administrationsgrundlag med nærmere angi-
velse af den administrative proces for vurdering af landsdækkende
kollektive overenskomster.
Ad spørgsmål 27C:
Der henvises til svaret på spørgsmål 27A.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2