Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185
Offentligt
2195682_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 185
bilag 3), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7. maj 2020 fra Frie Danske Lastbil-
vognmænd, jf. L 185 - bilag 3?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Transport- og Boligministeriet,
der oplyser følgende:
”De
ændringer af godskørselsloven og buskørselsloven, der foreslås i det
fremsatte lovforslag, tager grundlæggende udgangspunkt i betænkningen
af 3. december 2019 fra det lovforberedende udvalg vedrørende ordnede
forhold på vejtransportområdet. Betænkningens anbefalinger hviler på en
grundlæggende forudsætning om, at de kollektive overenskomster, der er
indgået af de på gods- og buskørselslovens område mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter og gælder på hele det danske område, fremover
skal udgøre de retningsgivende overenskomster på transportområdet for
så vidt angår det omkostningsniveau, en tilladelsesindehaver skal følge.
Den politiske aftale af 15. januar 2020 blev også indgået med afsæt i be-
tænkningens anbefalinger, idet det dog fremgår af aftalen, at det skulle
være muligt også at leve op til lovens krav om løn- og arbejdsvilkår ved
at enten at følge et omkostningsniveau eller være omfattet af en lands-
dækkende kollektiv overenskomst, som ikke afviger entydigt og væsent-
ligt fra det samlede omkostningsniveau i de retningsgivende overenskom-
ster. Det princip er baggrunden for forslaget til godskørselslovens § 6,
stk. 3, og buskørselslovens § 18, stk. 2.
Transport- og Boligministeriet skal særligt bemærke vedrørende overens-
komstnævnet, at lovforslaget grundlæggende ikke ændrer på nævnets nu-
værende sammensætning. Det følger af gældende ret, at nævnet oprettes
af arbejdsmarkedets parter, og det fremgår direkte af lovteksten, at to
medlemmer udpeges af DI og Dansk Erhverv Arbejdsgiver, og to med-
lemmer udpeges af 3F. Dette foreslås ændret, så det fremover vil være de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, der udpeger medlemmerne. I
21. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-20 fra Frie Danske Lastbilvognmænd, til beskæftigelsesministeren
praksis vil forslaget således ikke medføre ændringer i nævnets sammen-
sætning på nuværende tidspunkt, idet den foreslåede ændring dog under-
støtter lovforslagets model for løn- og arbejdsvilkår, hvor kollektive over-
enskomster indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter ud-
gør de retningsgivende overenskomster. Der er således tale om et forslag
til en dynamisk model for overenskomstnævnet med det bærende princip,
at det ikke på forhånd angives i lovteksten, hvilke organisationer der ud-
gør de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
På den baggrund giver henvendelsen fra Frie Danske Lastbilvognmænd
ikke anledning til ændringer
af lovforslaget.”
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at selve det forhold, at de mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparters landsdækkende overenskomster lægges til grund, kendes fra
anden lovgivning og er anerkendt i EU-retten, og udgør ikke en krænkelse af kon-
ventionsmæssige eller grundlovssikrede rettigheder.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2