Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 184
Offentligt
2196106_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 5
(L 184
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren stille ændringsforslag til lovforslaget, der sikrer, at borgere, der an-
søger om seniorpension får tildelt en fast, individuel sagsbehandler, der både be-
handler ansøgningen og afgør eller udarbejder indstilling til afgørelse af ansøgnin-
gen? Ændringsforslaget skal endvidere sikre, at ansøgeren får ret til at kunne
komme i både skriftlig, telefonisk eller personlig kontakt med sin sagsbehandler.
Såfremt ministeren ikke vil stille sådanne ændringsforslag, bedes ministeren yde
teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, der sikrer ovennævnte.
Svar:
I overensstemmelse med forligskredsens politiske aftale af december 2019 indebæ-
rer lovforslaget, at tilkendelse af seniorpension skal ske i en central myndighed fra
1. januar 2021, og at ATP skal levere teknisk og administrativ bistand til myndig-
heden.
Der er ikke forudsat i aftalen og indgår derfor heller ikke i lovforslaget, at borgeren
i forbindelse med en ansøgning om seniorpension vil kunne få tildelt en fast sags-
behandler, som kan følge ansøgeren hele vejen igennem processen. Til gengæld er
der fastsat en arbejdsdeling mellem Seniorpensionsenheden og kommunerne med
henblik på at opnå den bedst mulige vejledning af borgerne, herunder borgere med
særlige behov.
Jeg agter derfor ikke at fremsætte et sådant ændringsforslag, da det ikke harmone-
rer med forudsætningerne i aftalen.
Ved at placere tilkendelse af seniorpension i en central myndighed, gælder der end-
videre nogle andre muligheder for fremmøde end det er muligt når sagsbehandlin-
gen foregår lokalt i kommunerne. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at etab-
leringen af Seniorpensionsenheden under ingen omstændigheder kommer til at be-
tyde, at borgeren bliver afskåret fra at følge sin sag. Borgeren vil naturligvis fortsat
have mulighed for at henvende sig til Seniorpensionsenheden
primært pr. telefon
25. maj 2020
J.nr.
2020
2862
L 184 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag, der sikrer, at borgere, der søger om seniorpension, får tildelt en fast sagsbehandler, til beskæftigelsesministeren
og digitalt. Herudover vil borgeren fortsat have mulighed for at møde frem i kom-
munen for at få hjælp og vejledning. Det er en hensigtsmæssig løsning, fordi bor-
geren kender kommunen, og kommunen vil få en central rolle med oplysningen af
sagerne fremover.
Som ønsket i spørgsmålet er der ydet teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag. Jeg skal i den forbindelse påpege, at øvrige regler om sagsbehandlingen,
når myndighedsansvaret overgår fra kommunerne til Seniorpensionsenheden, ikke
fremgår af det fremsatte lovforslag, men vil indgå i det lovforslag, som forventes
fremsat til efteråret, der vil indeholde regler for opgavefordelingen mellem kom-
munerne og Seniorpensionsenheden.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2