Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 184
Offentligt
2196094_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 184
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvordan bestyrelsen for Seniorpensionsenheden kan
være selvstændig og uafhængig, når bestyrelsesmedlemmerne er identiske med
bestyrelsesmedlemmerne i Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)? Ministeren
bedes ligeledes redegøre for, hvorfor bestyrelsen for Seniorpensionsenheden ikke
må anses for at være inhabil, når den for eksempel skal forhandle vilkår og priser
for ATP’s arbejde med bestyrelsen for ATP?
Svar:
Reglerne om inhabilitet skal sikre, at afgørelser træffes på et sagligt grundlag, og at
det undgås, at uvedkommende interesser indgår i myndighedens beslutningsproces.
Det fremgår af lovforslaget, at Seniorpensionsenheden ledes af en bestyrelse, hvor
medlemmerne er de til enhver tid værende medlemmer af bestyrelsen for Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP). Sammenfaldet er er en kendt forudsætning for
konstruktionen, og det er vurderet, at konstruktionen ikke i sig selv medvirker til, at
bestyrelsesmedlemmerne eller den samlede bestyrelse generelt er inhabil.
Efter lovforslaget vil bestyrelsen i Seniorpensionsenheden skulle virke som en
selvstændig bestyrelse, der alene har til formål at varetage Seniorpensionsenhedens
interesser. Seniorpensionsenheden og ATP vil således begge være selvstændige en-
heder med egne bestyrelser, der hver især har klart definerede funktioner, opgaver,
roller og ansvar. Det vil derfor være et krav, at bestyrelsesmedlemmerne er i stand
til at adskille de forskellige interesser, når medlemmerne varetager deres hverv i de
respektive bestyrelser.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden skal inden for lovens rammer indrette ad-
ministrationen af Seniorpensionsenheden på en hensigtsmæssig måde, herunder
sikre adskillelse af opgaver og ansvar i forhold til deres virke i ATP’s bestyrelse,
særligt i forhold til fastsættelse af niveauet for service, kvalitet og omkostninger for
ATP’s levering af administration til Seniorpensionsenheden.
25. maj 2020
J.nr.
2020
2862
L 184 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om bestyrelsen for Seniorpensionsenhedens selvstændighed, når medlemmerne er identiske med bestyrelsesmedlemmerne i ATP, til beskæftigelsesministeren
Der er med lovforslaget foreslået etablering af et praksiskoordineringsudvalg, som
skal bestå af eksterne, uafhængige fagpersoner. Udvalget vil skulle afgive indstil-
ling til bestyrelsen i Seniorpensionsenheden om fastsættelsen af et hensigtsmæssigt
niveau for servicemål, kvalitet, svarfrister mv. Det vil medvirke til at skabe trans-
parens om bestyrelsens beslutninger i Seniorpensionsenheden, idet bestyrelsen sy-
stematisk og eksplicit vil skulle forholde sig til disse indstillinger og vil skulle
kunne redegøre for en eventuel afvisning af indstillingen med udgangspunkt i at
sikre hensigtsmæssigheden med Seniorpensionshedens formål og virke.
Det bemærkes i øvrigt,
at ATP’s administrationsforretning leverer administrationen
af Seniorpensionsenheden på omkostningsdækket basis. ATP kan således ikke
tjene eller tabe penge på at administrere Seniorpensionsenheden, ligesom forbuddet
mod såkaldt krydssubsidiering hindrer omfordeling af omkostninger mellem de
forskellige ordninger administreret af ATP. ATP har derfor ikke nogen selvstændig
økonomisk interesse i at administrere Seniorpensionsenheden med det formål at
skabe overskud for ATP.
I lighed med, hvad der gælder for andre selvstændige myndigheder, der drives med
teknisk og administrativ bistand fra ATP, vil det være en selvstændig opgave for
den til enhver tid siddende beskæftigelsesministers tilsyn med bestyrelsen for Seni-
orpensionsenheden at følge med i, at bestyrelsen adskiller de forskellige interesser
og driver Seniorpensionsenheden hensigtsmæssigt og forsvarligt i overensstem-
melse med lovgivningen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2