Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 182
Offentligt
2201286_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 182 endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-05-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPMIAA
Sagsnr.: 1911137
Dok. nr.: 1218960
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. maj 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 til L 182 (Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Kriminalforsor-
gens fordeling, opsplitning og udlevering af lægemidler til indsatte i kriminalforsor-
gens institutioner)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 7:
”Ministeren
bedes klarlægge, hvem der har det lægelige ansvar for patienterne, når
der sker udlevering af lægemidler fra brudte pakninger.”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
som jeg henholder mig til.
”Det
fremgår af lovforslaget, at den foreslåede ordning som udgangspunkt kommer
til at indebære en mulighed for, at institutionerne kan oprette et aflåst medicinskab
eller -rum på den enkelte institution. Institutionen vil få mulighed for at rekvirere læ-
gemidler til medicinskabet fra apoteker efter reglerne i bekendtgørelse om recepter
og dosisdispensering af lægemidler. Fra medicinskabet eller -rummet kan sundheds-
personer, der opfylder visse nærmere uddannelseskrav, straks efter en læges ordina-
tion ekspedere og opsplitte lægemidler til den enkelte indsatte i en doseret mængde.
Dette kan eventuelt ske ved, at det ekspederede lægemiddel flyttes til et andet skab
eller rum uden for medicinskabet eller -rummet, hvortil der også bør være restriktiv
adgang. Fra dette skab eller rum kan fængslets personale efter skriftlige procedurer
hente det ekspederede lægemiddel og udlevere det til den konkrete indsatte.
Det fremgår også, at der som en del af den foreslåede ordning herudover vil blive ind-
ført en mulighed for, at kriminalforsorgens institutioner kan fordele, opsplitte og udle-
vere håndkøbslægemidler, som ikke er ordineret af en læge. Denne mulighed vil
gælde for alle kriminalforsorgens institutioner, uagtet et eventuelt krav om registre-
ring.
Med den foreslåede bemyndigelse til Lægemiddelstyrelsen kan der fastsættes regler
om, at håndkøbslægemidlerne skal opbevares adskilt fra lægemidler, der er ordineret
og ekspederet eller tiltænkt en konkret patient. Da der normalt ikke vil foreligge en or-
dination fra en læge på et håndkøbslægemiddel, vil der hertil kunne stilles krav om, at
disse ikke udtages fra et eventuelt medicinrum efter den foreslåede ordning. Det for-
udsættes således, at håndkøbslægemidlerne uden for medicinrummet skal indkøbes
fra et apotek eller en detailforhandler med tilladelse til at forhandle håndkøbslæge-
midler. Endelig vil der kunne stilles krav til, at institutionen alene opbevarer en be-
grænset mængde håndkøbslægemidler.
1
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om en oversigt, der sammenholder den foreslåede ordning i Kriminalforsorgens institutioner med bosteder/botilbud og plejehjem fsva. ordning om opbevaring, håndtering og udlevering af medicin, autorisation og uddannelse af personale, som har med lægemidler at gøre, lægeligt ansvar og sundhedsfagligt ansvar, til sundheds- og ældreministeren
2201286_0002.png
Styrelsen skal på den baggrund bemærke, at der vil være forskel på, hvem der har an-
svaret for patienterne, når der sker udlevering af lægemidler fra brudte pakninger, af-
hængigt af om der er tale om udlevering af et lægemiddel fra medicinrummet på bag-
grund en lægelig ordination eller udlevering af håndkøbslægemidler på den indsattes
egen anmodning.
Det lægelige ansvar, når der sker udlevering af medicin fra medicinrummet/-skabet,
herunder fra brudte pakninger.
Som den foreslåede ordning er beskrevet i lovforslaget vil sundhedspersoner, der op-
fylder visse nærmere uddannelseskrav, straks efter en læges ordination kunne ekspe-
dere og opsplitte lægemidler til den enkelte indsatte i en doseret mængde.
Den ordinerende læge er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, jf. au-
torisationslovens § 17, i forhold til både sin ordination af lægemidlet og sin anven-
delse af medhjælp til den videre medicinhåndtering. Der henvises til afsnit 2.5 i vejled-
ning nr. 9079 af 12. februar 2015 om ordination og håndtering af lægemidler (læge-
middelhåndteringsvejledningen) for nærmere beskrivelse af lægens ansvar.
Ved delegation af lægemiddelhåndtering skal lægen udvise omhu og samvittigheds-
fuldhed ved udvælgelse og instruktion af medhjælperen. Lægen er desuden forpligtet
til i relevant omfang at føre tilsyn med medhjælperens håndtering af lægemidlerne jf.
bekendtgørelse nr. 1219 af 11. december 2009 om autoriserede sundhedspersoners
benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) og vej-
ledning nr. 115 af 11. december 2009 om samme.
Der skal tages de samme patientsikkerhedsmæssige forholdsregler i relation til læge-
middelhåndtering og benyttelse af medhjælp, som gælder på andre behandlingsste-
der. Der henvises i den forbindelse til lægemiddelhåndteringsvejledningen, styrelsens
pjece ”Korrekt hå dteri g af edici ” fra
2019, samt bekendtgørelse nr. 1219 af 11.
december 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delega-
tion af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed) og vejledning nr. 115 af 11. december
2009 om samme.
Selvom der alene er spurgt til det lægelige ansvar i denne sammenhæng skal vi for en
god ordens skyld gøre opmærksom på, at den enkelte institution har et ansvar for at
sikre de nødvendige generelle rammer på behandlingsstedet for blandt andet dispen-
sering og udlevering af medicin, ligesom medhjælperen også har et selvstændigt an-
svar for den virksomhed, som vedkommende varetager.
Udlevering af håndkøbsmedicin fra brudte pakninger
Som den foreslåede ordning er beskrevet, vil der kunne opbevares og opsplittes hånd-
købslægemidler, der ikke er ordineret til den enkelte indsatte. Det foregår uden for
medicinrum eller -skab.
Det er på den baggrund styrelsens opfattelse, at der ved indførelse af den nye ordning
herom vil være mulighed for, at fængselspersonale uden kontakt med eller uden at
handle under ansvar af en læge, vil kunne opsplitte og udlevere håndkøbslægemidler
til indsatte på deres anmodning.
På den baggrund opstår der således ikke umiddelbart et patient-/behandlerfor-hold
og medicinen vil ikke blive udleveret som led i sundhedsfaglig virksomhed, men som
Side 2
2
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om en oversigt, der sammenholder den foreslåede ordning i Kriminalforsorgens institutioner med bosteder/botilbud og plejehjem fsva. ordning om opbevaring, håndtering og udlevering af medicin, autorisation og uddannelse af personale, som har med lægemidler at gøre, lægeligt ansvar og sundhedsfagligt ansvar, til sundheds- og ældreministeren
led i institutionens almindelige anstaltsvirksomhed. Der vil således ikke være et læge-
ligt ansvar i denne situation.
Selvom der ikke er tale om patienter i denne sammenhæng, vil styrelsen alligevel af
hensyn til både de indsattes og de ansattes sikkerhed opfordre til, at der indføres krav
om, at der fra ledelsesmæssig side i den enkelte institution gives den nødvendige in-
struktion af personalet i opgavevaretagelsen, herunder også ved skriftlige instrukser.
Dette for at sikre at personalet har tilstrækkelig viden til at varetage opgaven, og
sørge for klare rammer for, hvordan opgaven skal løses - eksempelvis hvordan der
skal reageres, hvis en indsat ikke tåler den udleverede håndkøbsmedicin og hvordan
evt. tvivlsspørgsmål skal afklares. Det bør ligeledes gøres tydeligt for personalet, at de
i denne funktion ikke handler som sundhedsperson i sundhedslovens og autorisations-
lovens forstand, da de ikke handler som medhjælp for en autoriseret sundhedsperson
eller under dennes ansvar.
Styrelsen skal desuden umiddelbart opfordre til, at der tages stilling til, om der med
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse til Lægemiddelstyrelsen bør indføres en
pligt til at orientere lægen i fængslet om udlevering af håndkøbsmedicin for blandt
andet at kunne forholde sig relevant til kontraindikationer mv. ved eventuel anden
igangværende behandling. Tilsvarende i forhold til, om der kan og skal fastsættes krav
for korrekt opbevaring af de opbrudte håndkøbslægemidler, registrering af udleverin-
gen/forbruget af håndkøbslægemidlerne af hensyn til sikring mod svind mv. samt
hvordan det sikres, at der ikke udleveres mere håndkøbsmedicin til den enkelte ind-
satte, end vil kunne være tilfældet for borgere uden for Kriminalforsorgens institutio-
ner.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Michelle Aagaard
Side 3
3