Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-8033
Den 16. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 til L 170, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
stillet den 30. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 7 til L 170
”Vil
ministeren redegøre for de miljømæssige og økonomiske konsekvenser af den foreslåede
fremrykning af ikrafttrædelsesdatoen den 1. juli 2022 af trinkrav 2 med seks måneder for dieseldrevne
lastbiler og busser, og herunder oversende de bagvedliggende beregninger?”
Svar
Rådgivningsvirksomheden COWI har for Miljø- og Fødevareministeriet lavet en analyse af
omkostninger af skærpede miljøzoner for tungekøretøjer. Denne rapport er tidligere oversendt til FT,
jf. alm. del bilag 267, samling 2018-19 (1. samling). Rapporten opgør omkostningerne for forskellige
ikrafttrædelsesår. De økonomiske udgifter ved at rykke på kravene et halvt år er fundet ved
interpolation mellem de forskellige trin, der er regnet på i rapporten, som er vedlagt.
Der er en generel usikkerhed ift. beregningerne af miljøeffekten. Miljøeffekten er i lighed med tidligere
beregninger beregnet på baggrund af DCE's opgørelse af forureningen og køretøjsfordelingen på H. C.
Andersens Boulevard i København. Denne rapport er ligeledes tidligere oversendt til FT, alm. del
endeligt svar på spørgsmål 1032, samling 2017-18 (1. samling). DCE ser på det procentvise
emissionsreduktionspotentiale ved at indføre en miljøzone i 2022. For at kunne beregne en
miljømæssig effekt af de foreslåede stramninger, er de procentvise reduktionspotentialer omregnet til
tons på baggrund af luftforureningen i Region Hovedstaden (rapport vedlagt). Samtidig er der
etableret en baseline for den forventede luftforurening i de enkelte år med udgangspunkt i DCE’s
vurdering af luftforureningen i 2014 og 2025.
Der er alene gennemført detaljerede beregninger for København og Frederiksberg i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget. Ud fra en betragtning om, at befolkningsandelen i de øvrige større byer,
Århus, Aalborg og Odense samlet set kan sammenlignes med hovedstaden, er de samlede omkostninger
skønnet ved at gange tallet for København med 2.
Værdisætningen af miljøeffekten er beregnet for et interval med en lav og høj værdisætning af
gevinsterne, som svarer til, at alle fem miljøzonebyer havde en befolkningstæthed som Aalborg eller
som København/Frederiksberg. For den endelige samfundsøkonomiske beregning ses der på den
gennemsnitlige effekt.
Fremrykningen af trinkrav 2 for tunge køretøjer til 1. januar 2022 vurderes således at berøre ca. 3.200-
3.300 lastbiler og busser, der vil have udgifter på i alt ca. 9 mio. kr. Det kan her fremhæves, at dette
./..
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk